Menü

Webanalitika kalauz I. - Első lépések a sikeres webanalitikához

by google news, október 27, 2016
Webanalitika alatt az internethasználat során keletkező adatok gyűjtését, mérését és jelentések készítését értjük. Az adatgyűjtés célja, hogy az internetet használó embereket megértsük és a webes tartalmakat az elvárásokhoz igazítsuk, valamint az elemzések segítenek az online marketing megtérülésének vizsgálatában is. Az online elemzési lehetőségek korlátlansága miatt mára egy rendkívül összetett szakterületté vált a webanalitika, amely magába […]

Webanalitika alatt az internethasználat során keletkező adatok gyűjtését, mérését és jelentések készítését értjük. Az adatgyűjtés célja, hogy az internetet használó embereket megértsük és a webes tartalmakat az elvárásokhoz igazítsuk, valamint az elemzések segítenek az online marketing megtérülésének vizsgálatában is. Az online elemzési lehetőségek korlátlansága miatt mára egy rendkívül összetett szakterületté vált a webanalitika, amely magába foglalja az adatelemzés módszertanát, az eredmények kommunikálásának módját és az adatok előállításának IT vonatkozásait is. Az adwordsblog.hu szakmai hírportál Webanalitika kalauz cikksorozata az internetes adatelemzést mutatja be a Nótin Szabolcs online marketing szakértővel együttműködve.

Az online adatelemzés megkezdése előtt összesen öt feladatot kell elvégeznie minden cégnek. Először rögzíteni kell az üzleti célokat, majd ki kell választani a célok eléréséhez vezető taktikát, stratégiát. Ezek után ki lehet választani a legfontosabb mérőszámokat, amikkel a sikeres online tevékenység mérhető. Végül pedig kijelölhetőek a releváns szegmentálási lehetőségeket, valamint kitűzhetőek az elérni kívánt célszámok.

A weboldalak adatainak elemzése előtt rögzíteni kell, hogy miért van szükség az elemzésre és mi a webanalitika technológiák bevezetésének a célja? Ahogy az interneten elérhető weboldalak létezésének is minden esetben van valamilyen oka, úgy az adatok elemzése is mindig a webhely céljaihoz igazodik. Az adatok elemzésének hozzá kell járulnia a felhasználói felületek (weblapok, webshopok) fejlesztéséhez, valamint a marketing költések optimalizálásához is. A cél tisztázása pedig meghatározza, hogy mit érdemes mérni.

A weblapok üzleti célja és stratégiája

Az interneten működő közel minden weboldal besorolható öt darab kategóriába a honlap célja alapján. A weblapok egy jelentős része közvetlen értékesítési tevékenységet folytat: árukat és szolgáltatásokat lehet megvásárolni, kiszállítási opciókból lehet választani és beépített fizetési megoldásokkal is rendelkeznek. Számos cég azonban nem tudja eladni szolgáltatásait közvetlenül a neten: például egy marketingügynökség vagy egy épületgépészettel foglalkozó tervező cég munkái annyira egyediek, hogy árajánlatot kell készíteniük minden munka előtt. Ezek a cégek többnyire lead generálásra használják a weblapjaikat, tehát árajánlatkérő űrlapokat, hírlevél feliratkozási lehetőséget, ingyenes mintatermékeket kínálnak azért, hogy megszerezzék a potenciális ügyfelek elérhetőségét és bővítsék a marketinglistájukat. A harmadik kategória a tartalomközvetítő hírportálok, melyeknek egyetlen célja, hogy minél több látogatót csábítsanak a weblapra a minőségi cikkek és egyéb tartalmak segítségével. A vevőszolgálati funkcióval rendelkező honlapok információt nyújtanak egy meghatározott termék vagy szolgáltatás kapcsán. Az ötödik kategória pedig a márkaépítéssel foglalkozó weblapok, amelyek a vásárlók hűségét akarják növelni például különböző loyalty programok segítségével.

Az üzleti cél tisztázása után a weblapok különböző technikákkal ráveszik a felhasználókat arra, hogy tevékenyen vegyenek részt az üzleti célok elérésében. Az e-commerce oldalak például akciókkal, szezonális kínálattal igyekeznek vásárlásra ösztönözni; az online média pedig újszerű és érdekes tartalmakkal veszi rá az embereket, hogy a lapot böngésszék. A cél és taktika ismeretében végül ki lehet választani a mérési egységeket, amelyekre néhány példát az alábbi táblázatban lehet találni.

 

webanalitika 1

A mérési egységek kiválasztása

A webanalitikában számtalan mérőszám áll a vállalatok rendelkezésére, ezért nagyon nehéz kiválasztani, hogy mi valóban értékes. Az adatgyűjtés előtt alaposan végig kell gondolni, hogy mire is van igazán szükség. A cég céljai alapján el lehet dönteni, hogy milyen számokkal érdemes foglalkozni és melyek alkalmatlanok az elemzésre. Angol szakkönyvekben a kulcsindikátorokat KPI-nek szokták nevezni (key performance indicator) és a kiválasztásuk összetett, vállalatonként egyedi feladat. Az adatelemzéshez érdemes legalább a bevezetés idejére szakemberhez fordulni, ugyanis összetettebb és jobban elemezhető mutatókat is léteznek, mint az unalomig erőltetett oldalletöltés, látogató, felhasználó mérőszámok.

A KPI kiválasztása után gondolni kell a szegmentált és aggregált adatsorokra is: nélkülözhetetlenek egyrészről az aggregált (összevont) adatok, amelyek megmutatják, hogy idősorosan hogyan változott a honlap teljesítménye. Ezek az adatsorok olyan kérdésekre adhatnak válasz, hogy nőtt vagy csökkent a honlapon a forgalom; több konverziót sikerült-e elérni; vagy mennyi időt töltöttek a tartalmak olvasásával a látogatók? Idáig még sokan eljutnak ugyan, de a többség ezután könnyelműen megfeledkezik a szegmentált adatsorok elemzéséről. A növekedés és csökkenés mögötti indokokat pedig pont a szegmentált adatok között lehet megtalálni. Kideríthető például, hogy milyen eszközökön böngésznek azok, akiket nagyarányban lehet rávenni a vásárlásra és milyen eszközökön kellene javítani a felhasználói élményt. Lehet továbbá elemezni a felhasználói utat is: hol lépnek először kapcsolatba a weblappal, milyen csatornákon sikerült megszólítani őket és meddig jutnak el a vásárlási folyamatban.

A kulcsadatok kiválasztása után érdemes olyan rendszeres riportokat kidolgozni, ahol össze is lehet hasonlítani az adatokat. Össze lehet vetni például az eredményeket egyrészről az iparági adatokkal, bizonyos esetekben a versenytársak statisztikáival, vagy idősorosan a korábbi időszakok eredményeivel. A trendadatok nagyon jó kapaszkodót nyújtanak az eredmények értékeléséhez, valamint célértékek is kijelölhetőek a segítségükkel.

A fejlesztési folyamat lépései

A webanalitika a fejlesztési folyamatot is támogatja. Ha sikerült azonosítani az üzleti célt, a taktikát, a mérési egységeket és célszámokat, akkor elkezdődhet a folyamat:

  1. Az adatok mérése: valamilyen IT eszköz segítségével (például Google Analytics) rögzíteni kell a felhasználói műveleteket.
  2. Beszámolás: Az eredményeket rendszeres jelentés formájában (reporting) kommunikálni kell. Az Analytics egyedi igényekre szabható jelentéssablonokkal járul hozzá ehhez.
  3. Adatelemzés: az elemzés során kell azonosítani a hibákat, majd feltárni a javítási lehetőségeket.
  4. Tesztelés: a tervezett fejlesztések működőképességéről meg kell bizonyosodni, hogy a felesleges módosítások elkerülhetőek legyenek.
  5. Fejlesztés: a változtatások bevezetése az éles rendszerbe

webanalitika 2

Esettanulmány: egy biotermékekkel foglalkozó webshop fejlesztése

A cég azonosította a célját, taktikáját és a kulcsindikátorokat. A célja növelni a közvetlen online értékesítést egy ergonomikus webshop segítségével, a kulcsindikátora pedig az online árbevétel. Ezután a webanalitika program mérni kezdi a vásárlók által elköltött pénz mennyiségét, valamint a vásárláshoz vezető utat és erről egy rendszeres havi beszámoló küld a részlegvezetőnek. Az adatelemzés során kiderült, hogy a vásárlók könnyen eljutnak az online vásárlói kosár feltöltéséig, azonban valamiért fizetés előtt távoznak az oldalról. Látható, hogy a vásárlók félnek attól, hogy mégsem érkezik meg a megrendelt termék és valamiért nem bíznak a cégben. A vezetőség ezért úgy dönt, hogy érdemes lenne bizalmat erősítő tartalmakat feltölteni a fizetést megelőző lapra, majd az ötletet le is tesztelik egy kérdőív kiküldése segítségével. Pozitív visszajelzés esetében végül módosítanak a kérdéses oldalon, például garanciát ígérnek a termék megfelelő időben történő kiszállítására. A változtatás után az analitika szoftver tovább gyűjti az adatokat és kiderül, hogy a módosítás után javul a konverziós arány és nőnek a bevételek.

Melyik webanalitika eszközt érdemes választani?

Magyarországon és világszerte a leginkább elterjedt elemzési eszköz a Google Analytics. A program legnagyobb előnye, hogy teljesen ingyenes és remek elemzési lehetőségeket kínál. Fontos tulajdonság továbbá, hogy kompatibilis más Google szolgáltatásokkal. Az Analytics automatikusan tudni fogja, hogy milyen eredményeket ér el az Adwords keresőhálózati és Display kampány, valamint a Search Console-al összekötve az organikus keresési találatokról is tájékozódhatunk. Hírportáloknak nagy könnyebbség, hogy az Analytics az Adsense-el is összekapcsolható.

webanalitika

Minden cég erős elemzési eszközhöz juthat a Google Analytics használatával, ezért a Marketing21-nél gyakran javasoljuk. A Webanalitika kalauz következő cikkeiben olyan kérdésekkel fogunk foglalkozni, hogy hogyan lehet összekötni a honlapot és az Analytics programot, valamint sorra vesszük azokat az elemzési lehetőségeket, amiket felhasználva növelni lehet az online marketing eredményeit.

Ha érdekel az Analytics, gyere el kiscsoportos, kezdő tréningünkre!

Részletek >> Webanalitika kezdő 1. rész >> https://goo.gl/RWSNW8

                      Webanalitika kezdő 2. rész >> https://goo.gl/MX64KC

Blog

Zöld kezdeményezések az e-kereskedelemben

Az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése az elmúlt években számos kihívás elé állította a szereplőket, amelyek közül az egyik legfontosabb az ökológiai fenntarthatóság volt. Az online vásárlás népszerűségének folyamatos növekedésével párhuzamosan az e-kereskedelmi cégek egyre tudatosabbak, ha az ökológiai lábnyomukról vagy a fenntartható működési módokra való áttérésről van szó.
2023-03-20
Blog

Hogyan mérd a futárlogisztikai partnered hatékonyságát?

Minden e-kereskedő számára kiemelten fontos tényező, hogy átfogó képet kapjon a futárlogisztikai partner szolgáltatásának milyenségéről, minőségéről. Vajon mit érdemes mérni ilyenkor, mire kell odafigyelni?
2023-01-04
Blog

Magyar technológia a streaming világrekord mögött

A Hotstar, India első számú prémium video szolgáltatója megdöntötte a YouTube online világrekordját az adott közvetítést egyidejűleg nézők számában. A rekordot május 27-én érték el, a Chennai Super Kings és a Sunrisers Hyderabad fordulatos krikett mérkőzése alatt mely a 2018-as Indiai Premier Liga bajnoki címéről döntött. A mérkőzés legfordulatosabb perceit, amikor a Chennai Super Kings […]
2018-07-20
Blog

5 tipp a sikeres mobil marketinghez

Mit érdemes tehát tudnunk a mobil marketingről? Az év végéhez közeledve érdemes végiggondolni, mi működött idén a mobil marketing világában, hiszen az idei év tendenciái a jövőévi stratégiát is befolyásolják majd. Mivel ma az internethasználók átlagosan két készülékkel kapcsolódnak a hálózathoz, és ezek egyike gyakran okostelefon, végig kell gondolnunk a hirdetéseink kialakítása során, hogyan jelenjünk […]
2015-12-15
Blog

Együtt jobb? A Watch Party opció

A Facebook elkötelezett a felhasználók iránt, és egy olyan platform létrehozására törekszik, ami a vezető felülete minden baráti és családi, illetve még az idegenek közötti beszélgetéseknek is. Cél, hogy minden fontos témáról és eseményről való kommunikációt ezen a platformon tegyék meg a felhasználók. A globális social médiát tekintve a nyilvános beszélgetések nagy része olyan események […]
2019-04-03
Blog

Ismerd meg a dropshipping üzleti modell előnyeit és hátrányait!

Mi ennek a kereskedelmi módszernek a lényege, és vajon kinek érdemes e megoldás mellett döntenie? Néhány fontos tényezőt kiemelve bemutatjuk a dropshipping legfontosabb jellemzőit.
2023-04-03
Blog

Videós hirdetések percek alatt a Google új eszközével

A jelenleg még beta állapotában közzétett YouTube Video Builder nagyon is aktuális a jelenlegi helyzetben, egyfelől új lehetőséget nyújt cégeknek a megváltozott kommunikációs körülmények között is szem előtt maradni. Másfelől bárki számára ingyenesen előállíthatóvá teszi a hirdetések videós formáját, ami egy hagyományosan idő, nyersanyag és erőforrás függő területnek számít.
2020-04-28
Blog

A hazai e-kereskedelem számokban – ilyen volt 2022!

Hogyan hatott az orosz-ukrán háború és a növekvő infláció a hazai e-commerce piacra? Melyek a leginkább preferált marketingeszközök és a legtöbb bevételt hozó csatornák? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ a Shoprenter 2022-es Nagy Webáruház Felmérése.
2022-12-15
KÜLÖNKIADÁS / [EN] Balkáni online piac lehetőségei - Megéri nyitni a magyar e-kereskedőknek?
A vinted story – Digitális turkálóból gigantikus online piactér
A recommerce felemelkedése – menő lett a használt cucc?
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató