Menü

Szeretlek – mondta a márka.

by google news, július 16, 2018
Prológus Képzeljünk el egy fiktív vállalatot, amely egy tetszőleges szolgáltatást értékesít. A stratégiája az alábbi: négyszáz ügyfélből 399-nek ingyen szolgáltat, egynek pénzért. Lehet-e nyereséges egy ilyen cég? A válasz az, hogy lehet. A példa valójában nem fiktív, hanem egy világcég üzleti modellje. Ez a vállalat a Facebook, a világ kilencedik legértékesebb márkája volt 2017-ben. Tőzsdei […]

Prológus

Képzeljünk el egy fiktív vállalatot, amely egy tetszőleges szolgáltatást értékesít. A stratégiája az alábbi: négyszáz ügyfélből 399-nek ingyen szolgáltat, egynek pénzért. Lehet-e nyereséges egy ilyen cég?

A válasz az, hogy lehet. A példa valójában nem fiktív, hanem egy világcég üzleti modellje. Ez a vállalat a Facebook, a világ kilencedik legértékesebb márkája volt 2017-ben. Tőzsdei értéke ekkor 62 milliárd dollár, mely jóval több, mint a huszadik század legsikeresebb márkájának, a Coca Cola-nak az értéke. A Coca Cola alapításának éve 1886, a Facebook-é 2004. Mi a Facebook sikerének a titka?

A válasz után kutatva jutottam el az alábbi szóhoz: érték. A fenti vállalat sikerének titka az, hogy minden egyes felhasználójának a számára releváns, egyedi értéket képes nyújtani. A civil szféra szórakozást, kapcsolattartást, információt és törődést kap, a vállalatok pedig a felhasználók idejét és figyelmét. Köszönhetően a technológia fejlődésének a Facebook relatíve alacsony költségvetéssel működik, így a fenti szolgáltatásokat képes egy freemium modell alapján, kedvező áron értékesíteni. Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a professzionális módon személyre szabott szolgáltatás és az alacsony költségek miatt magas a tárgyalt márka esetében az átlagos vevőérték.

A 21. századra jellemző értékvezérelt marketing elsősorban nem a termék funkcióira összpontosít, hanem a fogyasztó életében betöltött szerepére. A termék maga nem a fizikailag létező tárgy, vagy a teljesített szolgáltatás, hanem annak a fogyasztó életére gyakorolt hatása. A termék akkor jó, ha a segítségével a fogyasztó meg tud oldani egy problémát, vagy elő tud segíteni egy jobb állapotot, méghozzá jobban, mint más márkák.

Mi a legfontosabb értékünk?

Feltettem hát a kérdést – mi az a közös nevező, amely az emberek lehető legszélesebb rétegének hasonló, pozitív élményt nyújt?

Az emberi faj alapvető mozgatórugóinak egyike a szeretet utáni vágy. Kutatásom során a Gary Chapman-féle szeretetnyelveket vetítettem rá a marketing eszközkészletére, és vizsgáltam meg, hogy az öt nyelv közül melyikre mennyire érzékenyen reagálnak az egyes emberek. A pszichológus állítása szerint ugyanis öt jól elkülöníthető szeretetnyelv létezik, amelyek közül mindenkinek van egy, amely domináns. (Itt olvashatsz róluk bővebben: Szeretetnyelvek) Ezen a nyelven dekódolja legegyszerűbben a felé irányuló szeretetet, továbbá ezen fejezi ki ösztönösen a saját érzelmeit.

Ez alapján az általam vizsgált kérdések:

  • Képes-e egy márka valóban szeretetet kommunikálni a fogyasztók irányába, vagy az emberek egyszerű marketing tevékenységként kezelik az efféle megnyilvánulásokat?
  • Az üzleti kommunikáció során alkalmazott szeretetnyelvek hatása között van-e jelentős különbség, sorrendiség?
  • Van-e korreláció az egyén saját elsődleges szeretetnyelve és a marketingkommunikáció által használt szeretetnyelvekre való reagálásának erőssége között?
  • A fenti kutatás során kiderített válaszokra épülő kommunikáció mekkora hatással van az átlagos vevőértékre?

Nem kérünk a márkák szeretetéből

A fenti hipotézist kereszttábla elemzéssel vizsgáltam meg, melynek eredményeképp kiderült, a magánéletben preferált szeretetnyelv nem áll szignifikáns kapcsolatban a marketingeszközökkel, amelyekre a legerősebben reagálunk. Sőt, a különbség óriási lehet – ahogy azt a táblázatban látható gyakoriságelemzés szemlélteti.

Hány alkalommal választotta a szeretetnyelvet / összes lehetőség aránya
 Minta (fő)MagénéletbenMarketingben
Érintés40866% -
Dicséret, megerősítés40864%32%
Szívesség40858%55%
Minőségi idő40855%54%
Ajándék4088%59%

A minta alapján elmondható, hogy míg a szívességek és a minőségi idő esetében az átlagos preferencia nagyjából hasonló a két vonalon, addig a dicséretek, megerősítő szavak és az ajándékok fogadásában jelentős eltérést tapasztalhatunk. Eszerint nem vágyunk rá, hogy az egyes brandek elismerjenek bennünket, ezt sokkal inkább hús-vér személyektől várjuk. Pont fordítva van ez az ajándékokkal – bár érzelmileg szinte semmit nem jelentenek számunkra, a szerzésük mégis örömforrás.

De miért?

A fentieket összevetve a fókuszcsoportos eredményekkel jól látszik, hogy miért nem teljesült a hipotézisem. A személyes interjúk rávilágítottak egy nagyon fontos vetületére a szeretetnyelveknek, melyet nem vettem kellő mértékben figyelembe. Az üzenet nem meghatározóbb, mint maga a személy, akitől érkezik. A személyesség, a személyes kapcsolat elsődleges, ha szeretetről beszélünk. Sőt, mi több – a két fél viszonya is alakítja a reakciót. Csak olyan egyedektől „halljuk meg az üzenetet”, vagy értékeljük azt, akiknek az irányába nekünk is vannak érzéseink. Így a fenti kimutatások csak az úgynevezett szeretetmárkák és a helyi vállalkozások esetében mutatnának jól látható korrelációt feltételezésem szerint.

Információk a válaszok mögött

A kutatás célja a szeretetnyelvek vizsgálata volt a marketing eszközeinek tükrében, mely az adatok alapján nem mutat korrelációt a privát életben vágyott szeretetnyelvekkel. Ugyanakkor az egyes válaszok gyakorisága és más szekunder adatok alapján kijelenthető, hogy mindegyik esetben van egy legfontosabb, központi érték, amely megmozgatja a vásárlókat.

Ezek pedig a következők:

  • Személyre szabott kommunikáció és termékek (minőségi idő)
  • Információ (szívesség)
  • Érzelem alapú pozícionálás (dicséret, megerősítés)
  • Ajándékok (ajándék)

Összegzés

Egy márka kialakítása és fenntartása során rengeteg szempontot kell figyelembe venni. A legfőbb cél az, hogy minél magasabb átlagos vevőértéket érjünk el úgy, hogy közben a cég nyeresége minél magasabb legyen. Erre számos eszköz és technika létezik. Az elemzés eredménye az, hogy ezek közül négy olyan irányt, stratégiai elemet határoztam meg, amelyek a fogyasztói visszajelzések alapján kiemelten fontosak. Ezek pedig a termékek, szolgáltatások testreszabása (esetleg fordítva – a megfelelő célközönség elérése), a fogyasztók életének könnyebbé tétele, a döntés megkönnyítése a megfelelő információk felkínálásával, a pozícionálás, mely lehetőleg a legerősebb érzelmek egyikére fókuszáljon és a vásárlók időről időre történő megajándékozása.

 

A kutatásról

A kutatás egy kvalitatív és egy kvantitatív szakaszból állt. Először egy mini-fókuszcsoportos megbeszélés és egy mélyinterjú során gyűjtöttem adatokat elsősorban a fogyasztók attitűdjével és motivációival kapcsolatosan, majd egy online kérdőíves megkérdezés keretein belül egy közepes méretű, 408 főt tartalmazó mintán teszteltem a hipotézisemet.

Az online kérdőív 2 szakaszból állt (privát élet és marketing), a páros összehasonlító kérdések segítségével mindkét részleten rangsort képzetem, melyek között a kapcsolatot chi négyzet statisztikával vizsgáltam meg.

Blog

7 dolog, amit tudnod kell, ha a millenáris generáció a célcsoportod

Globálisan összesen 77 millió millenáris él a világon, akik sokak számára potenciális fogyasztók. Ők a digitális bennszülöttek, akik sajátos ízléssel rendelkeznek. Átlagosan napi 45 alkalommal érintik az okostelefonjukat. Mutatjuk, hogyan közelítheted meg őket! Nem rajongók A millenárisok nem gondolják magukat rajongóknak, hanem résztvevőknek, akik önálló véleménnyel rendelkeznek és ez hatással lehet másokra. Minden tudnak a […]
2017-08-03
Blog

SEO alapok: 2. rész: Szerkezet

Az előző részben bemutattam a tartalommal kapcsolatos legfontosabb elvárásokat, a mostaniban pedig azt járom körbe, hogy az oldalt milyen szempontok alapján javasolt felépíteni és kialakítani.  Legfontosabb szerkezeti elemek: Weboldal feltérképezhetősége, morzsamenük - Mennyire könnyű a keresőknek navigálni az oldalon, elérik-e az összes aloldalt Oldaltérképek használata - Általa gyorsabban és könnyebben feltérképezhetik az oldalt Nem létező, hibás oldalak […]
2016-06-07
Blog

Közösségi média marketing nonprofit szervezeteknek

Az olyan alkalom, mint az adó 1% időszaka lehetőséget ad a nonprofit szervezeteknek marketing kampányok indítására. Ilyenkor az emberek tipikusan adakozóbbak, és nagyobb eséllyel csatlakoznak a non-profit szervezetek ügyéhez, csak el kell érniük őket a kampányaikon keresztül. A közösségi oldalakban rejlő lehetőségeknek köszönhetően ma már a non-profitoknak is szinte határtalan lehetőségeik vannak. A non-profit szervezetek […]
2016-04-13
Blog

Online vásárlás: egyre népszerűbbek a csomagautomaták és a „zöld” webáruházak

Habár a házhozszállítás népszerűsége töretlen, de csomagautomatát is sokan választanak, elsősorban a rugalmassága miatt – többek között ez is kiderült a Reacty Digital és az Olcsobbat.hu közös felméréséből. Cikkünkben az online vásárlási szokásokat vizsgáló kutatás legfontosabb, legérdekesebb eredményeit ismertetjük.
2023-01-20
Blog

5 tipp a sikeres mobil marketinghez

Mit érdemes tehát tudnunk a mobil marketingről? Az év végéhez közeledve érdemes végiggondolni, mi működött idén a mobil marketing világában, hiszen az idei év tendenciái a jövőévi stratégiát is befolyásolják majd. Mivel ma az internethasználók átlagosan két készülékkel kapcsolódnak a hálózathoz, és ezek egyike gyakran okostelefon, végig kell gondolnunk a hirdetéseink kialakítása során, hogyan jelenjünk […]
2015-12-15
Blog

Videós hirdetések percek alatt a Google új eszközével

A jelenleg még beta állapotában közzétett YouTube Video Builder nagyon is aktuális a jelenlegi helyzetben, egyfelől új lehetőséget nyújt cégeknek a megváltozott kommunikációs körülmények között is szem előtt maradni. Másfelől bárki számára ingyenesen előállíthatóvá teszi a hirdetések videós formáját, ami egy hagyományosan idő, nyersanyag és erőforrás függő területnek számít.
2020-04-28
Blog

Google: újdonság érkezik a Térkép appba

Idén többször frissítették már a Google Térkép alkalmazást, néhány napja két új funkcióval is bővítették. Az egyiket csak az iPhone és iPad tulajdonosok érhetik el: a navigáció során nemcsak egy kék nyíl jelzi, hogy hol tartunk, hanem 3D-s autós ikonokat is választhatunk. Ehhez nem kell mást tenni, mint a navigáció feletti nyilat megnyomni, és máris […]
2018-06-05
Blog

Influencerek uralkodnak a marketingben?

Az online marketingben mindig voltak olyan korszakok, amelyekben egy bizonyos alkalmazás vagy trend uralkodott: először ott volt a Facebook, a Twitter, majd az Instagram. Ma az influencereké az online világ. Az influencerek számos pozitív hatást mutattak a márkák számára a marketingben, hiszen 90 százalékos sikert értek el. A kulcs abban rejlik, hogy egy befolyásoló személy […]
2018-03-21
Itt a főszezon! – Hogyan érdemes felkészülni a Q4-re?
KÜLÖNKIADÁS / [EN] Balkáni online piac lehetőségei - Megéri nyitni a magyar e-kereskedőknek?
A vinted story – Digitális turkálóból gigantikus online piactér
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató