Hogyan is áll most az e-commerce szektor Magyarországon, közvetlen szomszédjainknál, Európában, világszerte? Míg azt halljuk, látjuk, hogy bizonyos szektorok teljesen lenullázódtak, más területeken soha nem látott pörgés tapasztalható. A kép tehát elég vegyes, megpróbáltunk hát utánajárni a helyzetnek a ccinsight.org weboldal segítségével, melyen az Emarsys és a GoodData közösen arra keresik a választ, hogy a koronavírus járvány hogyan befolyásolja az online rendeléseket és a cégek bevételeit országonkénti bontásban. Nagyon tanulságos. Az adatmennyiségről, gyűjtési módszertanról itt olvashattok.
Általánosságban elmondható, hogy egy közepes januárt követően kifejezetten pozitívan alakult az idei február és ebben a helyzetben ért el minket a járvány márciusban. A kizárólag online értékesítő szereplők számára a március egyértelműen esést mutatott a bevétel és rendelésszám tekintetében egyaránt.
Ennek minden bizonnyal az egyik oka ott keresendő, hogy a tranzakciók jelentős hányada áttevődött azokhoz a versenytársaikhoz, akik eddig inkább az offline értékesítésben voltak erősek, például kiterjedt bolthálózatuk révén.
Ennek a hátterében természetes és tudatosan alakított folyamatok is állnak, egyrészt a kijárási korlátozás és a boltok bezárása miatt a célcsoportok maguk is keresik az online lehetőségeket, másrészt akik gyorsak voltak, azok már a saját kommunikációjukban is a webshopot hangsúlyozzák és az offline budget-ből jelentősen át tudtak csoportosítani online irányba, tovább generálva ezzel az internetes csatornák iránti keresletet.
Biztató, hogy az elmúlt 14 nap adatai alapján mind a bevétel, mind a rendelések száma egyértelműen nő a tisztán és nem tisztán e-commerce szereplők között is, április első napjaiban pedig a bevételek már kifejezetten pozitív értékeket mutatnak 2019 azonos időszakához képest. A célcsoportok elindultak tehát az online vásárlás irányába.
Nagyon izgalmas lesz, hogy a cégek miként reagálnak erre, mennyire lesznek belátóak és rugalmasak, mennyire lesznek képesek elszakadni az éves budget- és kampánytervezéstől és keresni a hatékonyabb csatornákat. És minden függ persze általános gazdasági helyzettől, a munkanélküliek számának alakulásától, a felhalmozott meg(vagy meg nem…)takarításoktól, ezért a gazdasági mentőcsomagok időzítésének és tartalmának is nagy szerepe lesz abban, hogy hogyan alakulnak a következő hónapok.
Érdemes a grafikonokkal játszani a weboldalon, hogy megismerjük a részleteket, de általánosságban elmondható, hogy márciusban
Itt is fontos természetesen különbséget tenni abban, hogy mely országokban hol tart a járvány terjedése, milyen intézkedéseket vezetett be az adott állam.
A saját tapasztalataink is azt mutatják, hogy bár természetesen vannak szektorok, amelyek szinte teljesen leálltak, de számos olyan terület is van, ahol most több a látogató, jobban pörögnek a rendelések, nagyobb az online vásárlási hajlandóság mint a Black Friday + Karácsony időszak idején.
Két dolog tűnik biztosnak: egyrészt pontosan nem tudjuk, hogy mikor lesz vége ennek az egész őrületnek, másrészt nem egyik napról a másikra áll majd vissza a világ rendje: fokozatosan érkeznek majd a lazítások a korlátozások / tilalmak terén. Hónapról-hónapra, hétről-hétre lesz majd jobb és tér vissza a szabadság. Az is eléggé valószínű, hogy az élet nem lesz már teljesen olyan mint előtte volt, sem világszinten, sem kis hazánkban - hogy ez jó vagy rossz értelemben valósul meg, azt majd a történelem eldönti.
Meggyőződésünk viszont, hogy hosszú távon az online szereplők számára ez egy óriási LEHETŐSÉG: bár kényszerből, de rengeteg ember számára nyílt ki most a digitális világ. Nem csak a bankkártyás fizetés további terjedésére, a home office-ra, a távoktatásra, a videochat-re vagy az ételrendelős appok használatának növekedésére gondolhatunk, hanem az e-commerce szektorban is újabb szintet ugorhatnak a kereskedők. Olyanok rendelnek online, akik korábban bizalmatlanok, bizonytalanok voltak ebben a környezetben, új userek vannak a láthatáron, szinte minden szektorban.
Betették a lábukat az ajtón, ne csapjuk rájuk azt, hanem tereljük be őket, adjunk nekik élményt, legyenek az első tapasztalataik pozitívak. Az új online megjelenési lehetőségek megtalálása és a UX-UI optimalizálás talán még sosem volt ennyire fontos, mint most. Közép-hosszú távon a teljes e-kereskedelemnek nagyon jól is jöhet a mostani helyzet, HA MOST felkészül és fejleszt a folyamatain.
Szóval, legyenek jól beállítva azok az Analytics mérések, pörögjenek az adatok, A/B tesztek, hőtérképes elemzések, épüljenek a márkák, most tényleg nem szabad lemaradni!
Ha úgy érzed, hogy ráférne a weboldaladra egy kis átnézés, jó lenne áttekinteni az adatokat, feltérképezni az erős és gyenge pontokat, jelentkezz az oldalunkon, az EAZY Digital team mindig benne van egy jó auditban!