A Shoprenter 2008 óta minden évben elkészíti átfogó kutatását, az idei esztendőben 725 hazai webáruház-tulajdonos vállalkozott arra, hogy részt vegyen a felmérésben. A kérdőív kitöltésénél nem volt feltétel a Shoprenter webshopmotor használata.
A kutatás több, az e-kereskedők számára rendkívül releváns témakört is érintett.
– Hogyan érinti webáruházak forgalmát az orosz-ukrán háború és a növekvő infláció?
– Milyen problémákkal szembesülnek a webáruházak a jelenlegi helyzetben?
– Milyen szállítási és fizetési módokat részesítenek előnyben a webshoptulajdonosok?
– Melyek voltak 2022-ben a legtöbbet használt marketingeszközök, a legtöbb bevételt hozó csatornák?
Az alábbiakban a kutatás eredményei közül szemezgetünk.
A felmérés eredménye szerint a három legfőbb problémakör, amivel az e-kereskedőknek meg kell küzdeniük: az infláció okozta kihívások, a szállítási költségek növekedése és a nem megfelelő ellátási lánc.
Az orosz-ukrán háború és a növekvő infláció a megkérdezett webáruházak
Továbbra is töretlenül vezeti a listát a házhoz szállítás, a webshopok 94%-ánál elérhető ez a szállítási mód. 2022-ben óriási lendületet vettek a fixpontos átvevőhelyek – vagyis a csomagpontok és csomagautomaták –, melyek 50%-os növekedést értek el.
A Shoprenter kutatása során megkérdezett webshopok esetében a három legnépszerűbb logisztikai szolgáltató:
Még az esztendő első felében készítettünk interjút Bengyel Ádámmal, a FOXPOST társalapító-vezérigazgatójával, aki akkor így nyilatkozott a hazai helyzetről:
– Véleményem szerint hosszabb távon óriási lehetőség van a magyar piacban, hiszen az e-commerce aránya a kiskereskedelmi forgalmon belül még mindig csak 10 százalékos. Ahogyan nő az e-commerce szereplők forgalma, úgy bővül majd a csomagautomatákba feladott küldemények száma is – mondta el Bengyel Ádám. – Mivel a csomagautomatába történő kézbesítés még mindig költséghatékony módszernek számít, így az áraink is egyértelműen versenyképesek. Nagyon sokan egyébként arra számítanak, hogy idővel a magánszemélyek csomagküldése is jelentős lesz a piacon – tette hozzá a vezérigazgató.
Ebben a témakörben sem született meglepő eredmény, az utánvét továbbra is az első helyen áll a fizetési módok között. Ezt követi második helyen a banki átutalás, a dobogó harmadik fokára pedig az online bankkártyás fizetés került.
Érdekesség, hogy 2022-ben jelentős növekedést ért el az online bankkártyás fizetés, már a webshopok 79%-a biztosítja ezt a fizetési módot a vásárlói számára.
Főszerepben az e-kereskedelem: hallgass bele podcast-sorozatunk legfrissebb epizódjaiba!
Habár az utóbbi időkben egyre egyszerűbbé vált a külföldi terjeszkedés a webshopok számára, mégis az tapasztalható, hogy a hazai webáruházak többsége (89%) még nem nyit a nemzetközi piac felé, és csak Magyarországon értékesít. Viszont a maradék 11%-nak jelentős része már több mint 5 országban is elérhető.
Erről a témakörről is beszélgettünk korábban Nagy Sándorral, a Future Trade kereskedelmi konferencia szakmai referensével:– A magyar piacon az import csúcsokat dönt, nagyon sok külföldi székhelyű online kereskedő értékesít Magyarországra, ugyanakkor emellett a hazai kereskedők nemigen lépnek ki az online térbe, az export jóval kisebb. Pedig az export értékesítésben óriási potenciál van, de még az út elején járunk – vélekedett Nagy Sándor. Aki szeretné részletesebben is megismerni az okokat, miérteket, az ide kattintva olvashatja el a teljes interjút.
A közösségi oldalakon való jelenlét továbbra is a legnépszerűbb marketingeszköz a webáruházak körében. A Shoprenter által megkérdezettek többsége elsősorban a Facebookon, az Instagramon és YouTube-on van jelen.
A Shoprenter közlés szerint javult a Google Ads megítélése és eredményessége a webáruházak körében: 2022-ben a fizetett hirdetési megoldások közül a Google Ads hozta a legtöbb bevételt a felmérés során megkérdezett webáruházaknak.
Ha érdekel a kutatás teljes eredménye, a nagywebaruhazfelmeres.hu oldalon töltheted le!