Menü

Online vásárlás: egyre népszerűbbek a csomagautomaták és a „zöld” webáruházak

by Reacty Digital, január 20, 2023
Habár a házhozszállítás népszerűsége töretlen, de csomagautomatát is sokan választanak, elsősorban a rugalmassága miatt – többek között ez is kiderült a Reacty Digital és az Olcsobbat.hu közös felméréséből. Cikkünkben az online vásárlási szokásokat vizsgáló kutatás legfontosabb, legérdekesebb eredményeit ismertetjük.

Habár a házhozszállítás népszerűsége töretlen, de csomagautomatát is sokan választanak, elsősorban a rugalmassága miatt – többek között ez is kiderült a Reacty Digital és az Olcsobbat.hu közös felméréséből. Cikkünkben az online vásárlási szokásokat vizsgáló kutatás legfontosabb, legérdekesebb eredményeit ismertetjük.

A 2022. novemberében végzett felmérés* szerint a 18-79 éves magyarok valamivel környezettudatosabbnak érzik az online vásárlást, ugyanakkor preferencia szempontjából a többség továbbra is a személyes formákat részesíti előnyben. 

Az elektronikus számlák iránt nagy a kereslet, a csomagolást igyekszünk újrahasznosítani, egyesek pedig akár többet is fizetnének a környezettudatos termékért vagy szállításért. A környezettudatossági törekvéseket jelezni is érdemes, a potenciális vásárlók értékelik, ha egy webáruház ezt valamilyen formában megteszi.

Bolti kontra online vásárlás

Az elmúlt egy évben online rendelők többsége (56%) is a személyes, bolti vásárlást részesíti előnyben. Nagy eltérés van azonban ebben az egyes korcsoportok között: míg a 60-79 évesek háromnegyede (75%) szíve szerint inkább személyesen venné meg a termékeket, addig a 18-29 éves korosztályban már a másik irányba billen a mérleg, tízből hatan (62%) az online vásárlást preferálják.

Még mindig a futáros házhozszállítás a legkedveltebb, de…

Kényelmes és népszerű a házhozszállítás, de a csomagautomata is egyedi előnyökkel jár

Tízből nyolcan (82%) választották a futáros házhozszállítást az elmúlt egy évben internetes rendelés során, az online vásárlók kétharmadánál (66%) ez volt a leggyakoribb szállítási mód a vizsgált időszakban. Bár a házhozszállítás népszerűségét semmi nem tudja felülmúlni, az utóbbi években jól látszik a csomagautomaták népszerűségének növekedése, míg az üzletben, telephelyen, irodában történő személyes átvétel aránya némiképp visszaesett ez idő alatt. 

A csomagautomaták előnyei

A csomagautomatát választók négyötöde (79%) azért dönt emellett az átvételi mód mellett, mert így nem kell az üzletek nyitvatartásához igazodnia vagy a futárt várnia, ehelyett rugalmasan, a saját időbeosztása alapján veheti át a rendelt terméket. Szintén erős érv az automatát használók körében, hogy ez a szállítási mód olcsóbb (59%), mint egyes más alternatívák. Tízből hárman egyszerűen kedvelik az automatás átvételi módot (29%), míg az ezt választók ötöde (21%) esetén szempont, hogy környezetbarát megoldásnak véli a módszert. 

Akik az elmúlt egy év során elzárkóztak az automata használatától, azok elsősorban azzal indokolták, hogy van más átvételi mód, amit jobban preferálnak (40%), illetve a lakóhelyük környékén vagy napi rutinjuk során nem elérhető ilyen opció (35%). 

Jó hír lehet a szolgáltatók számára, hogy csupán az elzárkózók szűk tizede (9%) jelezte, hogy nem bízik a csomagautomatákban és ezért nem választja őket.

Környezettudatossági megítélés

Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy az online rendelést tartja környezettudatosabbnak a személyes vásárlással szemben, illetve a férfiakra is jellemzőbb ez a hozzáállás, mint a nőkre. Összességében a 18-79 éves magyarok harmada (31%) hajlik inkább az online irányába ebből a szempontból, negyedük (26%) inkább a személyes vásárlást tartja környezettudatos megközelítésnek, míg tízből négyen (43%) nem tudnak igazán dönteni, egyformán vélekednek a kettőről. Erős összefüggés van a megítélés és a preferencia között. Akik környezettudatosabbnak tartják az online vásárlást, azok preferálják is az offline-al szemben, és ez fordítva is igaz: akik az online megoldást kedvelik jobban, azok azt tartják környezettudatosabbnak is.

A csomagolás utóélete

Az online vásárlók igyekeznek odafigyelni a rendelt termékek csomagolására, tízből hatan (63%) amit lehet, azt szelektív hulladékgyűjtőben helyeznek el, átlag feletti arányban tesznek így a 60 év felettiek, illetve a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők. Harmaduk jelezte, hogy a csomagolást újra felhasználja csomagolási (33%) vagy egyéb célra (29%).

Vásárlás és környezetvédelem

A 18-79 évesek hetedével (15%) fordult már elő, hogy azért nem rendelt meg valamit online, mert az ellentmondott volna környezetvédelmi törekvéseinek. Tízből négyen (39%) úgy vélték, hogy túl messziről érkezne a termék, harmaduk (33%) nem talált elegendő mennyiségű információt a termékről, tízből hárman (29%) pedig a gyártó/szállító céget nem ítélték kellően környezettudatosnak. A vásárlást elutasítók negyede (24%) magát a kinézett terméket nem találta kellően környezetbarátnak annak besorolása alapján.

Az online rendelők háromnegyede (76%) inkább vagy minden alkalommal elektronikus számlát választana vásárlásai mellé, amennyiben szabadon dönthet ebben a kérdésben. Minél magasabb iskolai végzettsége van valakinek, annál inkább preferálja az online számlát és fordítva, minél alacsonyabb a végzettség, annál inkább a papír alapúra szavaz (de még a legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők is inkább az online felé hajlanak összességében).

Előnyben a hazai termékek

A felmérés rákérdezett bizonyos környezetvédelemhez kapcsolódó attitűdökre is. 

A 18-79 évesek bő fele (55%) választ általában Magyarországon termelt élelmiszert a külföldről behozottal szemben, ha erre lehetősége van. A felnőtt magyarok közel fele (48%) saját bevallása szerint igyekszik jobb minőségű terméket vásárolni (még akkor is, ha az drágább), hogy ritkábban kelljen cserélnie. 

46 százalék véli magáról, hogy igyekszik az élet minden területén környezettudatos megoldásokat választani, amennyiben erre lehetősége van, 25 százalék pedig hajlandó lenne akár többet is fizetni egy termékért, ha biztosan tudja, hogy azt környezetbarát módon állítják elő.

Mikor hajlandó hosszabban várni a vevő a szállításra?

Az online vásárlók háromnegyede (74%) igyekszik elkerülni, hogy az interneten keresztül rendelt terméket vissza kelljen küldeni. Habár ez nem csak környezetvédelmi okokra vezethető vissza, anyagi vonzata és időbeli ráfordítása is lehet egy-egy ilyen visszaküldésnek, amit ezáltal el tudnak kerülni. 

Az online rendelők közül tízből hárman (31%) lennének hajlandók hosszabban várni a szállításra, ha biztosan tudják, hogy az környezetbarát módon történik – pl. ételszállítás esetén autó helyett kerékpárral – , míg tízből ketten (20%) akár többet is fizetnének a szállításért, ha az környezettudatos. A felsőfokú végzettséggel rendelkezők az átlagnál hajlandóbbak a hosszabb várakozásra, míg többet fizetni inkább a 18-29 évesek hajlandóak környezetvédelmi elveik miatt.

Így hat a környezettudatosság a webáruház vonzerejére

Minden második (54%) online vásárló számára vonzóbb az a webáruház, amely egyértelműen jelzi, hogy környezettudatosan szállít vagy olyan csomagolást használ. Közel ennyi (51%) vásárló számára magát a vásárlási döntést is megkönnyítené, ha egyfajta környezettudatossági index jelenne meg a webáruháznál, vagy az adott termék mellett. A kereskedők számára tehát fontos lehet átgondolni, milyen módon tudnának környezettudatosabb módszereket választani, illetve ilyen jellegű törekvéseiket egyértelműen és jól láthatóan megjeleníteni a weboldalukon.

A cikk forrása: a Reacty Digital Kft. „Az online vásárlásra inkább a fiatalok szavaznak, a környezettudatosság kortól független” című sajtóközleménye

*Röviden a felmérés hátteréről: a Reacty Digital 2022. november 10-22. között végezte 1000 fős kutatását a VeVa online kutatási közösségben. Az eredmények kor, nem, iskolai végzettség, illetve a lakóhely régiója szerint reprezentatívak a 18-79 éves magyar lakosságra.

Blog

Mesterséges intelligencia a személyre szabott vásárlói élményért

Az online vásárlások robbanásszerű növekedése óta az üzleti szektor szereplői és a vásárlók is folyamatosan új lehetőségeket keresnek az ügyfélkapcsolatok és az értékesítési folyamatok optimalizálására. Az ügyfélközpontú megközelítés kulcsfontosságú az e-kereskedelem sikeréhez, a mesterséges intelligencia (AI) pedig nagyban hozzájárul a személyre szabott és hatékony vásárlói élmény kialakításához.
2023-05-08
Blog

Magyar technológia a streaming világrekord mögött

A Hotstar, India első számú prémium video szolgáltatója megdöntötte a YouTube online világrekordját az adott közvetítést egyidejűleg nézők számában. A rekordot május 27-én érték el, a Chennai Super Kings és a Sunrisers Hyderabad fordulatos krikett mérkőzése alatt mely a 2018-as Indiai Premier Liga bajnoki címéről döntött. A mérkőzés legfordulatosabb perceit, amikor a Chennai Super Kings […]
2018-07-20
Blog

Internetkultúra: Mit jelent számunkra?

Sokak számára már teljesen szokványos jelenség az Internet szerves beépültsége a mindennapos programrendbe: chat, e-mail, saját weboldal.  A számítógép stabil eszköze, esszenciális szereplője a legtöbb modern irodának. Tele-working? Az internetkultúra témája körül forgolódó írások között, azon érvek sem hagyhatóak figyelmen kívül, amelyek az olyan privát szituációkat is behozzák értékeléseikbe, mint azon édesanyák (és nem csak) […]
2016-10-14
Blog

Digitális marketing stratégiák

A digitális média annyira átható, hogy már egy életformának tekinthető. Gyakorlatilag mindenki rendelkezik okostelefonnal, sok háztartást szerelnek fel intelligens eszközökkel, beleértve a tableteket, a telefonokat és számítógépeket. A Big Data, a digitális marketing eszközök és a social media lehetővé teszik, hogy a marketing szakemberek különböző felületen szólítsák meg a fogyasztókat. Azonban míg a hirdetők továbbra […]
2018-01-03
Blog

Megérkeztek az új emojik!

2018-ban újra bővültek az emoji jelek, így már közel 3000 db közül tudunk választani. Az Emoji 11.0-val 157 új jel érkezett meg az Unicode Consortium szerint, így újabb emojikkal fejezhetjük ki a gondolatainkat és érzelmeinket. Újdonság, hogy idén gondoltak a vörös és göndör hajú felhasználókra, illetve a kopasz figurákat is megtaláljuk közöttük. Újabb állatok érkeztek, […]
2018-06-13
Blog

A jövő digitális trendjei: AdWords újítások

Légy naprakész az online marketingben és ismerd meg a legújabb Google trendeket! Következő rendezvényünkön az AdWords felület újdonságai kerülnek a középpontba haladó szinten. A Google AdWords az egyik leghatékonyabb, legjobban célozható fizetett hirdetési rendszer, mellyel azok a felhasználók érhetőek el, akik a kínált termék vagy szolgáltatás iránt érdeklődnek. Legyen szó új vásárlók vagy látogatók szerzéséről, […]
2017-07-04
Blog

Készülj fel tudatosan az idei Black Friday-re

Korábbi cikkünkben összeszedtük az e-kereskedők számára legnagyobb kihívást jelentő időszakára, a főszezonra várható top trendeket és előrejelzéseket. Mostani cikkünkben pedig kifejezetten a Black Friday időszakára hoztunk 10 promóciós ötletet, amelyekkel könnyedén felturbózhatod webshopodat.
2023-10-20
Blog

Fókuszban a Snapchat!

A Snapchat folyamatosan fejleszti üzleti kilátásait és új területeken próbálja meg felhasználói igényeit kielégíteni. Az üzleti kilátások javításának pedig egyszerű oka van, a közönség növekedése lelassult. Épp ezért született meg egy széles játékpaletta, vagyis a 'Snappables' ötlete, amivel egyedül és barátokkal egyaránt játszhatunk. Ez egy olyan webes játékplatform, amely a külső fejlesztőktől származó játékok széles […]
2019-03-27
Az e-kereskedelem jövője
Online könyvkereskedelem - Hanyatlás vagy fénykor?
Van mire koccintani? - Alkoholos italok az online piactéren
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató