Menü

Ismerd meg a dropshipping üzleti modell előnyeit és hátrányait!

by Takács Mihály, április 3, 2023
Mi ennek a kereskedelmi módszernek a lényege, és vajon kinek érdemes e megoldás mellett döntenie? Néhány fontos tényezőt kiemelve bemutatjuk a dropshipping legfontosabb jellemzőit.

A futárlogisztikai stratégia kialakítása során, a partnerek és az infrastruktúra tervezése előtt erre a kérdésre kell elsőként válaszolnod: Milyen szintű kiszervezés a legjobb megoldás a számodra (dropshipping, fulfillment, saját logisztika futárszolgálattal, saját kiszállítás)? Takács Mihály, a FUTAR.HU Logisztikai Kft. ügyvezető igazgatója ezúttal a dropshipping előnyeit és hátrányait gyűjtötte össze néhány kiemelt szempont alapján.

A dropshipping lényege röviden úgy foglalható össze, hogy a webáruházadban eladott termékeket a vásárlóid közvetlenül a beszállítóidtól kapják meg. A partnereid részére te továbbítod a megrendelést, ők pedig összekészítik a küldeményeket, majd elküldik a vevőid részére. 

Nézzük tehát a szempontokat, valamint a pro és kontra érveket!

Speciális termék

A dropshipping előnye: Amennyiben a termékpalettádon kis számú termék számára speciális infrastruktúra szükséges, azt feltehetően nem éri meg kiépítened (pl.: hűtött termék, veszélyes áru). A beszállítód optimális, ha kész megoldással rendelkezik a vevőhöz történő eljuttatással kapcsolatban.

A dropshipping hátránya: Ha a vásárlód több terméket vesz egyszerre, az egy olyan visszajelzés számodra, hogy az árucikked, a márkád vagy a szolgáltatásod biztosan felkeltette az érdeklődését, akár kész elköteleződni is. A dropshipping esetében viszont könnyen előfordulhat, hogy egy megrendeléshez 3-4 kiszállítási költség is fog tartozni! Tipp: Érdemes a termékek árába beépíteni a szállítást, és ingyenes szállítást feltüntetni.

Egyedi gyártás

A dropshipping előnye: Ha a termék rendelésre készül és személyre szabott, akkor az egyedi gyártást követően, ha elsőként hozzád érkezik a termék, majd újracsomagolva adod fel a vásárlónak, belföldi beszállító esetén időt és pénzt is veszítesz a dupla szállítással. A dropshippinggel ez a probléma kiküszöbölhető! Figyelem: külföldről történő beszállítás esetén több termék együttes nemzetközi szállításán jelentős megtakarítás érhető el, így feltehetően nem éri meg a dropshipping modellt választani!

A dropshipping hátránya: Sokan tartanak tőle, hogy a beszállító ellopja a vevőkört, vagy az eladási árat látva költséget emel. Ez a kockázat elenyésző, ha a beszállítód nagykereskedelmi tevékenységet végez, más forrásból is ismeri a kiskerei árrését, és tudja, hogy a kiskereskedelmi értékesítés is számos többletköltséget és kihívást jelent. 

Ha a beszállítód egy manufaktúra, aki egyedi terméket gyárt, és saját maga kisker tevékenységet is folytat, akkor jelentős kockázatod van, hogy a terméket előállító vállalkozás erkölcsi iránytűje makulátlanul működik-e. A legbecsületesebb együttműködés esetén is kiderül a vásárló számára a forrás, így az újravásárláskor már sokszor közvetlenül hozzá fordul. Ezt kiküszöbölheted úgy, hogy felvállalod a futárszolgálat szervezésének feladatát, és az áruért a saját partneredet küldöd el. Így a vásárlód adatai nem kerülnek a beszállító birtokába.

Tipp: Rendszeresen ellenőrizd próbarendelésekkel, hogy a beszállító nem tesz-e saját reklámanyagot a csomagba!

Szezonalitás

A dropshipping előnye: A szezonális ingadozásra a beszállítód fel van készülve, hiszen számára a túlélést jelenti, ha ebben az időszakban is lehető legjobb formáját nyújtja. A nagykerek nagy volumenben és gondos beszerzési folyamatot követően választanak futárszolgálatot, így valószínű, hogy a csúcsidőben is kiváló szolgáltatást tudsz biztosítani vásárlóidnak. 

A dropshipping hátránya: Amennyiben a beszállítódnak szokatlan folyamat a dropshipping kivitelezése, akkor a csúcsidőszakban könnyen halogathatja a rendeléseid összekészítését a nagyobb volumenű csoportos rendelésekkel szemben. Járj utána, hogy tapasztalt-e a dropshipping működésében, és van-e dedikált személyzet a közvetített megrendelések összekészítésére. 

Időráfordítás

A dropshipping előnye: A webshop üzemeltetése során a legtöbb folyamat automatizálható. A logisztikai feladatok megszervezése humán erőforrást és koordinációt igényel. Amennyiben család mellett, munka mellett másodállásként vagy más okból a lehető legkevesebb időráfordítással oldanád meg a webáruház üzemeltetését, akkor a dropshipping a neked való megoldás.

A dropshipping hátránya: A megrendelés és státuszkövetés a legtöbb esetben teljesen automatizálható, egy új beszállító becsatornázása azonban jelentős időráfordítást igényel. Előre le kell egyeztetni, hogy milyen információkat várnak a megrendelés kiszolgálása érdekében. Lényeges a megrendelés formátuma. A legfontosabb pedig az, hogy értesülj róla, ha időben, minőségben félrecsúszik a teljesítmény.

Saját infrastruktúra, képességek

A dropshipping előnye: A webshop üzemeltetésének két alapvető tényezője a marketing és a logisztika. Ha jó érzéked van a marketing és IT feladatok végrehajtásához vagy menedzseléséhez, akkor érdemes ezekre a területekre fókuszálnod, a logisztikát pedig külső erőforrással biztosítani. Ha a webshopindítás felé egy felismert piaci rés sodort, és igazából nem vagy marketingspecialista, akkor a beruházási keretet marketingre érdemes fordítani, a logisztika terén pedig inkább ajánlott gyorsan megtanulnod az alapokat, vagy kiszervezni azt is.

A dropshipping hátránya: Ha többéves raktárbérleti szerződéssel rendelkezel, akkor hiába lenne hatékonyabb a dropshipping vagy kiszervezés, feltehetően a szerződés lejáratáig nem érdemes váltanod. Ebben az esetben vizsgáld stratégiailag a kérdést, és a lejáratot megelőzően mérlegeld újra a helyzetet.

A termék értéke

A dropshipping előnye: Nagy értékű termék esetén a dropshipping segít elkerülni, hogy a készletben álljon a tőkéd, illetve a tárolással és anyagmozgatással járó sérülési és készletgazdálkodási kockázatokat is elkerülheted.

A dropshipping hátránya: Általában azt javaslom, hogy saját futárszolgálattal szervezd meg a szállítást, mert így a vevőadatok és vevőkommunikáció a te hatásköröd marad, nagy értékű áru esetén viszont kiemelten fontos a megfelelő csomagolás! Könnyen beragadhatsz a beszállító és a futárszolgálat közé egy esetleges sérülés esetén, ezért feltétlenül fontos, hogy ellenőrizd és minősíttesd a feladó csomagoló-anyagát a futárszolgálattal. 

Utánvét

A dropshipping előnye: Nem releváns ennél a szempontnál.

A dropshipping hátránya: Ha a logisztikai szolgáltatást más szervezi, akkor több azonnal fizető vevő helyett a dropshippernél összpontosul a bevételed. Körülményes lehet, de több szolgáltató kezeli, hogy az utánvétet a megrendelőnek és nem a feladónak utalványozzák.

Készlet

A dropshipping előnye: Nem kell készletet vásárolnod, szállítanod, tárolnod, őrizned, leltáraznod. Nem kell a rajtad ragadó készletek áron alul történő értékesítésének kockázatával foglalkoznod. A fenti folyamatokat sem megtervezned nem kell, sem a kapacitást nem kell hozzá biztosítanod. Az árrésed egy részéért a beszállítód vállalja, hogy a címzettednek ő készíti össze és adja fel a küldeményt. Ha előre is kell fizetned, csak néhány napig kell finanszíroznod az eladott csomagok beszerzési értékét. A legtöbb esetben folyamatos együttműködés esetén neked hamarabb lesz bevételed az eladásból, mint ahogy kifizeted a feladónak.

A dropshipping hátránya: Készletgazdálkodás hiányában csak akkor tudod eladni és leszállítani a terméket, amennyiben a beszállítóid rendelkeznek vele. Nagyon fontos, hogy a webshopod automatikusan és élő időben kövesse a partnereid készletét és árazását. Válassz olyan partnert, aki API összekapcsolás útját folyamatosan frissíti a webshopod adatbázisának információit, így te is naprakészen tájékoztathatod a vevőidet, és elkerülheted a kellemetlen ügyfélpanaszokat, valamint az árkülönbözetből adódó veszteséget.

A termék mérete

A dropshipping előnye: Nagy méretű termékek tárolásához és mozgatásához sok helyre és jelentős személyzetre lenne szükség. Ha széles szortimenttel és különböző típusú termékekkel foglalkozol, akkor összetett feladat a raktárlogisztika hatékony üzemeltetése. Ha a dropshipping mellett döntesz, megszabadulsz a raktárüzemeltetési kötelezettségtől!

A dropshipping hátránya: A partnered feltehetően cégeknek történő szállításhoz szokott, ezért nagyon fontos ellenőrizned és egyeztetned, hogy rendelkezik-e megfelelő szolgáltatással a magánszemélyeknek történő kiszállítással kapcsolatban is. Különösen nagy méretű terméknél teljesen eltérő a kézbesítés egy cég raktárhelységében vagy egy emeletes társasház felső emeletén.

Kiszállítási határidő

A dropshipping előnye: Belföldi dropshipper esetén feltehetően ugyanolyan gyors lehet a kiszállítás, mint saját készletről. Fontos a pontos és írásos megegyezés a nagykerrel!

A dropshipping hátránya: ez akkor érvényesül, ha a nagyker lassabb ügymenethez szokott, és nem képes vagy nem hajlandó a küldemények összekészítésére a megrendelés napján. Külföldi feladó esetén rendkívül fontos a vevők pontos tájékoztatása a visszamondások elkerülése érdekében!

Extra szolgáltatás

A dropshipping előnye: A dropshipping esetében általában nem tudod személyre szabni a terméket, így extra szolgáltatás nem lehetséges. Helyette figyelj a változatos termékkínálatra!

A dropshipping hátránya: A termék személyre szabásának a lehetőségét a dropshippingnél a legtöbb esetben elveszted, ezért érdemes a futárszolgálati szolgáltatást a lehető legjobban kiválasztanod, hogy ezen a területen emelni tudd a vásárlói élményt.

A kiszervezettség szintjének a meghatározása a legfontosabb döntés a futárlogisztikai stratégia szempontjából. A fenti szempontok szerint könnyűszerrel meghatározhatod, hogy melyik megoldással indítod el a webshopodat!

Takács Mihály következő cikkében a fulfillment fenti szempontok szerinti elemzését olvashatod majd el!

Blog

Árcsökkentés helyett ajándék: mivel lepd meg a vásárlódat?

Egy pszichológiai jellegű árképzési változtatással sokszor ugyanazt a hatást érheted el – a profitod feláldozása nélkül –, mintha az áraidat csökkentenéd. Ugyanis a legtöbb látogatót vonzza az olyan termék megvásárlása, amely mögött valamilyen érték lapul, ajándék formájában.
2022-11-21
Blog

Halálhírek, pedofília, Glamour-napok és kovászos uborka – mutatjuk, mire keresett rá az ország júliusban

Újonnan induló sorozatunkban hónapról hónapra szemlézzük a Google dinamikus keresési statisztikáit, és megmutatjuk, milyen kifejezések perzselték fel az adott harminc napos periódusban a magyar internetet.
2020-08-31
Blog

Az évek során az emberek egyre nyitottabbá váltak...- Interjú Klausz Melindával, közösségi média szakértővel

Klausz Melinda, közösségi média szakember változatos pályát tudhat maga mögött: műszaki menedzserként végzett, dolgozott újságíróként, rádiósként és marketingesként is. Könyveiről, tapasztalatairól, a jelenlegi trendekről és előrejelzésekről beszélgettünk vele. Adwords Blog: 2007 óta foglalkozol közösségi médiával. Szerinted milyen változások figyelhetőek meg ezen a területen az évek során? Klausz Melinda: Az évek során az emberek egyre nyitottabbá váltak […]
2016-03-31
Blog

Aranyér a hadseregben?! Az elmúlt két hónap legfurcsább keresőszavai

Újonnan induló sorozatunkban hónapról hónapra szemlézzük a Google dinamikus keresési statisztikáit, és megmutatjuk, milyen kifejezések perzselték fel az adott harminc napos periódusban a magyar internetet.
2020-09-18
Blog

Hogyan legyen sikeres az Instagram story

Amikor üzleti oldalunkon teszünk közzé Insta story-t ne feledjük, hogy ez teljesen más közösséghez szól, mint a személyes profilunk.A követőkkel való kapcsolat létrehozásának és fenntartásának ez a funkció egy kulcsfontosságú eleme. Tervezzünk előre, és hozzunk létre négy-öt olyan sablont, ami designban tükrözi a márkánkat.
2019-04-09
Blog

Lájkok fogságában

Az alternatív valóság kifejezés hallatán azonnal a tudományos fikciók jutnak eszünkbe. Létezik egy nagyon hasonló dolog, ami valós, benne élünk, minden nap találkozunk vele. Ez a social media. A közösségi média minden korosztály számára lehetőséget ad, hogy elkerüljék a valóságot és megteremtsék a maguk tökéletes világát. Ezt a tökéletes világot aztán emberek százai, ezrei vagy […]
2017-08-15
Blog

Google: újdonság érkezik a Térkép appba

Idén többször frissítették már a Google Térkép alkalmazást, néhány napja két új funkcióval is bővítették. Az egyiket csak az iPhone és iPad tulajdonosok érhetik el: a navigáció során nemcsak egy kék nyíl jelzi, hogy hol tartunk, hanem 3D-s autós ikonokat is választhatunk. Ehhez nem kell mást tenni, mint a navigáció feletti nyilat megnyomni, és máris […]
2018-06-05
Blog

Zöld kezdeményezések az e-kereskedelemben

Az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése az elmúlt években számos kihívás elé állította a szereplőket, amelyek közül az egyik legfontosabb az ökológiai fenntarthatóság volt. Az online vásárlás népszerűségének folyamatos növekedésével párhuzamosan az e-kereskedelmi cégek egyre tudatosabbak, ha az ökológiai lábnyomukról vagy a fenntartható működési módokra való áttérésről van szó.
2023-03-20
Itt a főszezon! – Hogyan érdemes felkészülni a Q4-re?
KÜLÖNKIADÁS / [EN] Balkáni online piac lehetőségei - Megéri nyitni a magyar e-kereskedőknek?
A vinted story – Digitális turkálóból gigantikus online piactér
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató