Menü

Ismerd meg a dropshipping üzleti modell előnyeit és hátrányait!

by Takács Mihály, April 3, 2023
Mi ennek a kereskedelmi módszernek a lényege, és vajon kinek érdemes e megoldás mellett döntenie? Néhány fontos tényezőt kiemelve bemutatjuk a dropshipping legfontosabb jellemzőit.

A futárlogisztikai stratégia kialakítása során, a partnerek és az infrastruktúra tervezése előtt erre a kérdésre kell elsőként válaszolnod: Milyen szintű kiszervezés a legjobb megoldás a számodra (dropshipping, fulfillment, saját logisztika futárszolgálattal, saját kiszállítás)? Takács Mihály, a FUTAR.HU Logisztikai Kft. ügyvezető igazgatója ezúttal a dropshipping előnyeit és hátrányait gyűjtötte össze néhány kiemelt szempont alapján.

A dropshipping lényege röviden úgy foglalható össze, hogy a webáruházadban eladott termékeket a vásárlóid közvetlenül a beszállítóidtól kapják meg. A partnereid részére te továbbítod a megrendelést, ők pedig összekészítik a küldeményeket, majd elküldik a vevőid részére. 

Nézzük tehát a szempontokat, valamint a pro és kontra érveket!

Speciális termék

A dropshipping előnye: Amennyiben a termékpalettádon kis számú termék számára speciális infrastruktúra szükséges, azt feltehetően nem éri meg kiépítened (pl.: hűtött termék, veszélyes áru). A beszállítód optimális, ha kész megoldással rendelkezik a vevőhöz történő eljuttatással kapcsolatban.

A dropshipping hátránya: Ha a vásárlód több terméket vesz egyszerre, az egy olyan visszajelzés számodra, hogy az árucikked, a márkád vagy a szolgáltatásod biztosan felkeltette az érdeklődését, akár kész elköteleződni is. A dropshipping esetében viszont könnyen előfordulhat, hogy egy megrendeléshez 3-4 kiszállítási költség is fog tartozni! Tipp: Érdemes a termékek árába beépíteni a szállítást, és ingyenes szállítást feltüntetni.

Egyedi gyártás

A dropshipping előnye: Ha a termék rendelésre készül és személyre szabott, akkor az egyedi gyártást követően, ha elsőként hozzád érkezik a termék, majd újracsomagolva adod fel a vásárlónak, belföldi beszállító esetén időt és pénzt is veszítesz a dupla szállítással. A dropshippinggel ez a probléma kiküszöbölhető! Figyelem: külföldről történő beszállítás esetén több termék együttes nemzetközi szállításán jelentős megtakarítás érhető el, így feltehetően nem éri meg a dropshipping modellt választani!

A dropshipping hátránya: Sokan tartanak tőle, hogy a beszállító ellopja a vevőkört, vagy az eladási árat látva költséget emel. Ez a kockázat elenyésző, ha a beszállítód nagykereskedelmi tevékenységet végez, más forrásból is ismeri a kiskerei árrését, és tudja, hogy a kiskereskedelmi értékesítés is számos többletköltséget és kihívást jelent. 

Ha a beszállítód egy manufaktúra, aki egyedi terméket gyárt, és saját maga kisker tevékenységet is folytat, akkor jelentős kockázatod van, hogy a terméket előállító vállalkozás erkölcsi iránytűje makulátlanul működik-e. A legbecsületesebb együttműködés esetén is kiderül a vásárló számára a forrás, így az újravásárláskor már sokszor közvetlenül hozzá fordul. Ezt kiküszöbölheted úgy, hogy felvállalod a futárszolgálat szervezésének feladatát, és az áruért a saját partneredet küldöd el. Így a vásárlód adatai nem kerülnek a beszállító birtokába.

Tipp: Rendszeresen ellenőrizd próbarendelésekkel, hogy a beszállító nem tesz-e saját reklámanyagot a csomagba!

Szezonalitás

A dropshipping előnye: A szezonális ingadozásra a beszállítód fel van készülve, hiszen számára a túlélést jelenti, ha ebben az időszakban is lehető legjobb formáját nyújtja. A nagykerek nagy volumenben és gondos beszerzési folyamatot követően választanak futárszolgálatot, így valószínű, hogy a csúcsidőben is kiváló szolgáltatást tudsz biztosítani vásárlóidnak. 

A dropshipping hátránya: Amennyiben a beszállítódnak szokatlan folyamat a dropshipping kivitelezése, akkor a csúcsidőszakban könnyen halogathatja a rendeléseid összekészítését a nagyobb volumenű csoportos rendelésekkel szemben. Járj utána, hogy tapasztalt-e a dropshipping működésében, és van-e dedikált személyzet a közvetített megrendelések összekészítésére. 

Időráfordítás

A dropshipping előnye: A webshop üzemeltetése során a legtöbb folyamat automatizálható. A logisztikai feladatok megszervezése humán erőforrást és koordinációt igényel. Amennyiben család mellett, munka mellett másodállásként vagy más okból a lehető legkevesebb időráfordítással oldanád meg a webáruház üzemeltetését, akkor a dropshipping a neked való megoldás.

A dropshipping hátránya: A megrendelés és státuszkövetés a legtöbb esetben teljesen automatizálható, egy új beszállító becsatornázása azonban jelentős időráfordítást igényel. Előre le kell egyeztetni, hogy milyen információkat várnak a megrendelés kiszolgálása érdekében. Lényeges a megrendelés formátuma. A legfontosabb pedig az, hogy értesülj róla, ha időben, minőségben félrecsúszik a teljesítmény.

Saját infrastruktúra, képességek

A dropshipping előnye: A webshop üzemeltetésének két alapvető tényezője a marketing és a logisztika. Ha jó érzéked van a marketing és IT feladatok végrehajtásához vagy menedzseléséhez, akkor érdemes ezekre a területekre fókuszálnod, a logisztikát pedig külső erőforrással biztosítani. Ha a webshopindítás felé egy felismert piaci rés sodort, és igazából nem vagy marketingspecialista, akkor a beruházási keretet marketingre érdemes fordítani, a logisztika terén pedig inkább ajánlott gyorsan megtanulnod az alapokat, vagy kiszervezni azt is.

A dropshipping hátránya: Ha többéves raktárbérleti szerződéssel rendelkezel, akkor hiába lenne hatékonyabb a dropshipping vagy kiszervezés, feltehetően a szerződés lejáratáig nem érdemes váltanod. Ebben az esetben vizsgáld stratégiailag a kérdést, és a lejáratot megelőzően mérlegeld újra a helyzetet.

A termék értéke

A dropshipping előnye: Nagy értékű termék esetén a dropshipping segít elkerülni, hogy a készletben álljon a tőkéd, illetve a tárolással és anyagmozgatással járó sérülési és készletgazdálkodási kockázatokat is elkerülheted.

A dropshipping hátránya: Általában azt javaslom, hogy saját futárszolgálattal szervezd meg a szállítást, mert így a vevőadatok és vevőkommunikáció a te hatásköröd marad, nagy értékű áru esetén viszont kiemelten fontos a megfelelő csomagolás! Könnyen beragadhatsz a beszállító és a futárszolgálat közé egy esetleges sérülés esetén, ezért feltétlenül fontos, hogy ellenőrizd és minősíttesd a feladó csomagoló-anyagát a futárszolgálattal. 

Utánvét

A dropshipping előnye: Nem releváns ennél a szempontnál.

A dropshipping hátránya: Ha a logisztikai szolgáltatást más szervezi, akkor több azonnal fizető vevő helyett a dropshippernél összpontosul a bevételed. Körülményes lehet, de több szolgáltató kezeli, hogy az utánvétet a megrendelőnek és nem a feladónak utalványozzák.

Készlet

A dropshipping előnye: Nem kell készletet vásárolnod, szállítanod, tárolnod, őrizned, leltáraznod. Nem kell a rajtad ragadó készletek áron alul történő értékesítésének kockázatával foglalkoznod. A fenti folyamatokat sem megtervezned nem kell, sem a kapacitást nem kell hozzá biztosítanod. Az árrésed egy részéért a beszállítód vállalja, hogy a címzettednek ő készíti össze és adja fel a küldeményt. Ha előre is kell fizetned, csak néhány napig kell finanszíroznod az eladott csomagok beszerzési értékét. A legtöbb esetben folyamatos együttműködés esetén neked hamarabb lesz bevételed az eladásból, mint ahogy kifizeted a feladónak.

A dropshipping hátránya: Készletgazdálkodás hiányában csak akkor tudod eladni és leszállítani a terméket, amennyiben a beszállítóid rendelkeznek vele. Nagyon fontos, hogy a webshopod automatikusan és élő időben kövesse a partnereid készletét és árazását. Válassz olyan partnert, aki API összekapcsolás útját folyamatosan frissíti a webshopod adatbázisának információit, így te is naprakészen tájékoztathatod a vevőidet, és elkerülheted a kellemetlen ügyfélpanaszokat, valamint az árkülönbözetből adódó veszteséget.

A termék mérete

A dropshipping előnye: Nagy méretű termékek tárolásához és mozgatásához sok helyre és jelentős személyzetre lenne szükség. Ha széles szortimenttel és különböző típusú termékekkel foglalkozol, akkor összetett feladat a raktárlogisztika hatékony üzemeltetése. Ha a dropshipping mellett döntesz, megszabadulsz a raktárüzemeltetési kötelezettségtől!

A dropshipping hátránya: A partnered feltehetően cégeknek történő szállításhoz szokott, ezért nagyon fontos ellenőrizned és egyeztetned, hogy rendelkezik-e megfelelő szolgáltatással a magánszemélyeknek történő kiszállítással kapcsolatban is. Különösen nagy méretű terméknél teljesen eltérő a kézbesítés egy cég raktárhelységében vagy egy emeletes társasház felső emeletén.

Kiszállítási határidő

A dropshipping előnye: Belföldi dropshipper esetén feltehetően ugyanolyan gyors lehet a kiszállítás, mint saját készletről. Fontos a pontos és írásos megegyezés a nagykerrel!

A dropshipping hátránya: ez akkor érvényesül, ha a nagyker lassabb ügymenethez szokott, és nem képes vagy nem hajlandó a küldemények összekészítésére a megrendelés napján. Külföldi feladó esetén rendkívül fontos a vevők pontos tájékoztatása a visszamondások elkerülése érdekében!

Extra szolgáltatás

A dropshipping előnye: A dropshipping esetében általában nem tudod személyre szabni a terméket, így extra szolgáltatás nem lehetséges. Helyette figyelj a változatos termékkínálatra!

A dropshipping hátránya: A termék személyre szabásának a lehetőségét a dropshippingnél a legtöbb esetben elveszted, ezért érdemes a futárszolgálati szolgáltatást a lehető legjobban kiválasztanod, hogy ezen a területen emelni tudd a vásárlói élményt.

A kiszervezettség szintjének a meghatározása a legfontosabb döntés a futárlogisztikai stratégia szempontjából. A fenti szempontok szerint könnyűszerrel meghatározhatod, hogy melyik megoldással indítod el a webshopodat!

Takács Mihály következő cikkében a fulfillment fenti szempontok szerinti elemzését olvashatod majd el!

Blog

Problémás vevőből hűséges vásárló? Lehetséges! 

Webshop tulajdonosként talán te is belefutottál már egy-egy problémás ügyfélbe. A sok kellemetlenség ellenére azonban érdemes odafigyelned rá, mert akár még törzsvásárlót is faraghatsz belőle!
2023-03-13
Blog

3 tipp: hogyan alakítsunk ki hűséges rajongótábort?

A szórakoztatóipart sok mindent taníthat a marketingeseknek arról, hogy hogyan építsék be az online rajongótáborokat, más néven “fandomokat”a cégek stratégiájába. A leghűségesebb rajongók töltik le először az új albumot, nézik meg egy sorozat legfrissebb epizódját vagy vesznek jegyet a meghirdetett koncertre. Azonban az online rajongótáborok jelensége nem korlátozódik a szórakoztató iparra. Más területeken is fellelhetőek, […]
2016-01-29
Blog

Mi alapján látjuk az Instagram posztokat?

Az Instagram algoritmusa rengeteg változáson ment keresztül az évek során, így bizonyos felhasználók posztjait gyakrabban látjuk, míg másokét nem. Mégis mi az, ami ezt befolyásolja? Az alkalmazás fejlesztői elárulták a TechCrunchnak! Az Instagram indulásakor a posztok még időrendi sorrendben jelentek meg, majd 2016 nyarán bevezették a hírfolyam algoritmust. Ez alapján 90 százalékban az ismerősök bejegyzéseit […]
2018-06-08
Blog

Digitális marketing stratégiák

A digitális média annyira átható, hogy már egy életformának tekinthető. Gyakorlatilag mindenki rendelkezik okostelefonnal, sok háztartást szerelnek fel intelligens eszközökkel, beleértve a tableteket, a telefonokat és számítógépeket. A Big Data, a digitális marketing eszközök és a social media lehetővé teszik, hogy a marketing szakemberek különböző felületen szólítsák meg a fogyasztókat. Azonban míg a hirdetők továbbra […]
2018-01-03
Blog

10 legfontosabb tavaszi közösségi média kampány

A március idén kiemelt időszak volt a közösségi média világában: nem csak a nemzetközi nőnaphoz és a húsvéthoz kapcsolódó kampányok, de nagy változást hozó közösségi média hírek is megjelentek. Nézzük végig a legfontosabb kampányokat és híreket, mert a tavasznak még korántsincs vége, sok változást hozhat még a közösségi média világába. Microsoft: #MakeWhatsNext A nemzetközi nőnap alkalmából a […]
2016-04-11
Blog

Hogyan tervezzünk látványos honlapot költséghatékonyan?

A felhasználók számára az első tíz másodperc döntő jelentőségű, amikor egy weboldalra látogatnak.  Ez alatt az idő alatt dől el, mennyi időt töltenek az oldalon, illetve az is, hogy egyáltalán visszalátogatnak-e máskor is.   Használjuk a sablonokat Sok sablon ingyenesen elérhető, ráadásul testre is szabhatjuk őket: színsémák, elrendezések, felépítések szerint. Mielőtt megszerkesztenénk a saját sablonunkat, […]
2016-04-04
Blog

Pinterest: érkeznek az új hirdetési lehetőségek

Milyen hirdetési lehetőségek nyílnak meg előttünk, ha betévedünk a Pinterest színes világába? Milyen új funkciókra számíthatunk hirdetőként? Cikkünkben összefoglaljuk, milyen hirdetésvezérlőt vezet be az USA-ban a Pinterest a kis- és középvállalkozók számára. A tavaly bevezetett promótált pinek után a Pinterest néhány napja bejelentette, hogy Ads Manager (hirdetéskezelő) funkciója immár elérhetővé vált minden kis- és középvállalkozó […]
2016-04-12
Blog

Webanalitika kalauz I. - Első lépések a sikeres webanalitikához

Webanalitika alatt az internethasználat során keletkező adatok gyűjtését, mérését és jelentések készítését értjük. Az adatgyűjtés célja, hogy az internetet használó embereket megértsük és a webes tartalmakat az elvárásokhoz igazítsuk, valamint az elemzések segítenek az online marketing megtérülésének vizsgálatában is. Az online elemzési lehetőségek korlátlansága miatt mára egy rendkívül összetett szakterületté vált a webanalitika, amely magába […]
2016-10-27
Műszaki cikkek kereskedelme, avagy “mit dobott a gép”?
Pharma szektor a digitális jelenben – "Ki nyeli le a keserű pirulát?"
FMCG kiskereskedelem térben és időben
Trendek és elemzések a hazai e-commerce szereplőinél 2022-ben
Még több podcast
Rendezvények
A tartalmak 91%-a nem kap SEO forgalmat

Regisztrálok
ÚJ termék: SEO KampányMester

Regisztrálok
6 tanács a közelegő a Black Friday-re - Második rész

Regisztrálok
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„Az online növekedés titka, hogy átlépjük a határokat!”

Meddig növekedhet még a hazai e-commerce piac? Miért nem exportálnak többet a magyar online vállalatok? Milyen lesz a digitális vásárlás jövője? Többek között ezekre a kérdésekre is kerestük a választ Nagy Sándorral, a Future Trade Konferencia szakmai referensével.

„Az online növekedés titka, hogy átlépjük a határokat!”

Meddig növekedhet még a hazai e-commerce piac? Miért nem exportálnak többet a magyar online vállalatok? Milyen lesz a digitális vásárlás jövője? Többek között ezekre a kérdésekre is kerestük a választ Nagy Sándorral, a Future Trade Konferencia szakmai referensével.
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital