Az eMarketer év elején kiadott előrejelzése szerint a 2023-as ünnepi szezonban az USA-ban a kiskereskedelmi eladások összességében 4,5%-kal, 1,3 billió dollárra nőnek, az e-kereskedelem pedig az eladások közel 20%-át teszi majd ki. Habár ezek az adatok az Egyesült Államokra vonatkoznak, globális szempontból is jó kiindulási alapot jelenthetnek.
Hogyan tűnhetsz ki e-kereskedőként az ünnepi szezonban? Az alábbiakban felsorakoztatunk pár hasznos ötletet és tanácsot, hogy a legtöbbet hozhasd ki a következő hónapokból. Lássuk, mivel győzheted meg a vásárlókat, hogy melletted döntsenek!
A 2022-es esztendő megmutatta, hogy az ünnepi vásárlás már nem csak novemberre és decemberre korlátozódik. Sok kereskedő már októberben elindította a Black Friday és a Cyber Monday (a hálaadást követő hétfő) akciókat, és egészen a negyedik negyedév végéig ünnepi leárazásokat, kedvezményeket kínált.
Sőt, a Google felméréséből kiderült, hogy „október közepére a vevők világszerte átlagosan az ünnepi vásárlásaik 21%-át már befejezték”.
Úgy tűnik tehát, hogy a kiskereskedők és a vásárlók nem csak idén fogják követni ezt a trendet. Feltehetően a korai ünnepi vásárlások jellemzik majd a jövőt is.
Az olyan őszi promócióknak köszönhetően, mint például az Amazon Prime Early Access Sale, 2022-ben az októberi e-kereskedelmi növekedési ráta meghaladta a novemberi és decemberi értékeket (9,8%-ot ugrott). Ez is azt bizonyítja, hogy a fogyasztók hamarabb kezdik el költeni az ünnepre szánt összeget, és elvárják, hogy a kereskedők is alkalmazkodjanak az igényeikhez.
Így aztán a kiskereskedőknek fel kell készülniük arra, hogy mihamarabb megragadják a vásárlók figyelmét, és marketing szempontból folyamatosan készenléti üzemmódban legyenek.
Bár a vásárlások szezonja jön, az előrejelzések azt mutatják, hogy sok fogyasztó jelentős megszorításokat eszközöl majd az ünnepi költségvetésében.
A CNBC felmérésében részt vevő kiskereskedők 71%-a arra számít, hogy a fogyasztók az infláció hatására visszafogják a kiadásaikat – erre reakcióként a kiskereskedők 43%-a kevesebb készlettel tervez, mint tavaly.
Mi jelentheti a megoldást ebben a helyzetben? A kedvezmények!
A gazdasági bizonytalanság közepette egyértelmű, hogy a vásárlók ahol csak tudnak, spórolni akarnak. A megkérdezett kiskereskedők 67%-a számít arra, hogy a fogyasztók az idei ünnepi szezonban is keresni fogják a kedvezményeket. Bár ez némi árrés és nyereségesség feláldozásával járhat, az akciók kulcsfontosságú tényezőnek számítanak a vásárlói igények kielégítésében. Ami fontos, hogy tervezd meg ennek is a stratégiáját, ne lődd el egyszerre az összes muníciót már a főszezon elején.
Amit még érdemes szem előtt tartani, hogy nem csak és kizárólag az árengedménnyel állíthatod magad mellé a fogyasztókat: például az ingyenes kiszállítás és visszaküldés, a jól összeállított termékcsomagok, valamint a kimagasló vásárlási élmény megteremtése is komoly értéknek számít.
Az ünnepek kiváló lehetőséget kínálnak a vállalkozások számára, hogy új vásárlókat érjenek el, valamint erősítsék a már meglévő ügyfelek elköteleződését. Ám a fogyasztók megtartásának titka nemcsak a vásárlás előtti és közbeni, hanem az azt követő jó ügyfélélményben is rejlik, ez utóbbi egyik alappillére pedig a megvásárolt termék egyszerű és gördülékeny visszaküldésének lehetősége.
Teljesen természetes, hogy az ünnepi szezonban a több eladás gyakran több visszaküldést is jelent. Tavaly novembertől január közepéig az Egyesült Államokban az e-kereskedelmi megrendelések legalább 10%-át, sőt, akár 16%-át is visszaküldték minden héten.
Habár persze a visszaküldések magas száma nem ideális, mégis lehetőséget biztosít arra, hogy bizonyítsd a vásárlóidnak: velük is törődsz – nem csak a pénzükkel. A FedEx tanulmánya még azt is kimutatta, hogy a vásárlók 98%-a hajlandó lenne újra rendelni egy márkától, ha az gyors és kényelmes visszaküldést kínálna, 56% pedig akár fizetne is a problémamentes visszaküldésért.
A Harvard Business Review tanulmánya arra jutott, hogy a vásárlók 73%-a több csatornát is használ a vásárlási útja során. Az online és offline vásárlási élmény közötti zökkenőmentes átmenet tehát továbbra is kulcsfontosságú tényező! A kereskedőknek biztosítaniuk kell, hogy online platformjaik harmonikusan létezzenek együtt az offline üzletekkel, megkönnyítve az integrált vásárlási utat. A készletek, az árképzés és a promóciók összehangolása a különféle csatornákon keresztül megkülönböztető faktorrá vált.
Az online és offline vásárlás közötti határok egyre inkább elmosódnak. A márkáknak arra ajánlott törekedniük, hogy zökkenőmentes élményt nyújtsanak a különböző csatornákon, lehetővé téve a vásárlók számára akár azt is, hogy a vásárlási utat az egyik platformon kezdjék, és egy másikon fejezzék be. Az online és offline vásárlási élmények zökkenőmentes összekapcsolása a kulcs ahhoz, hogy megfeleljenek a modern fogyasztók sokrétű igényeinek. Íme, egy hasznos lista, amit a főszezon előtt érdemes áttekinteni:
A tudatos költekezés és a fenntartható gyakorlatok korát éljük. A fogyasztók egyre inkább tisztában vannak az olyan fontos fogalmak jelentésével, mint például a karbonlábnyom, valamint azzal is, hogy a vásárlási magatartásuk milyen egyéb környezeti következményekkel járhat.
A tudatos fogyasztói magatartás a fenntartható és etikusan előállított termékek iránti kereslet megugrását eredményezi. Az e-kereskedelmi vállalkozások erre úgy reagálnak, hogy kommunikációjukban kiemelik környezetbarát gyakorlatukat, átlátható beszerzésüket és a társadalmi felelősségvállalás iránti elkötelezettségüket. A zöld csomagolás, a szén-dioxid-semleges szállítás és a környezetbarát termékcsaládok a marketingstratégiák központi elemévé válnak.
Az IBM Institute for Business Value felmérése szerint a megkérdezettek 51%-a hajlandó változtatni vásárlási szokásain annak érdekében, hogy hozzájáruljon a káros környezeti hatások csökkentéséhez. Az etikus fogyasztói magatartás tehát továbbra is meghatározza a vásárlási döntéseket. Ezért aztán az e-kereskedelmi vállalkozásoknak ki kell hangsúlyozniuk a fenntarthatóság érdekében tett törekvéseiket, ezáltal hatékonyan elérhetik a tudatos fogyasztókat. Jöjjön néhány ötlet!
Eltekintve a trendektől, akad néhány fontos tényező az e-kereskedelemben, amire kiemelten ajánlott figyelni, hogy sikeresen zárhasd a főszezont. Nálad rendben vannak az alábbiak?
Természetesen majd idővel kiderül, hogy egészen pontosan miként alakul a 2023-as főszezon, de addig is talán az a legfontosabb, hogy minden eszközzel biztosítsd: a vásárló áll az ecommerce stratégiád középpontjában.
Legyen szó akár a személyre szabott ajánlatokról, az akciókról vagy az omnichannel vásárlási élményről, az ünnepi szezon zajában úgy fogsz tudni kiemelkedni a többiek közül, ha megtalálod a legjobb módját a fogyasztók előtérbe helyezésének.