A 2022-es évkönyv összeállításánál gyakran futottunk bele a pandémia okozta változások hosszú és rövid távú hatásaiba. Különleges időszakként értékeli ezt a két évet a hazai sportszerpiac legjelentősebb szereplője, a Decathlon is: Román Gergely e-kereskedelmi igazgató szerint két jól elkülöníthető stádiumra osztható fel a pandémiás időszak.
A lezárások a kezdeti időszakban komoly felhajtó erőt jelentettek az online piacon. A szabad mozgásban korlátozott tömegek jóval gyakrabban választották a webáruházak szolgáltatásait, ráadásul az otthoni munkavégzés előtérbe helyezte a szobasportok és felszerelések iránti igényt is. Ez és a fizikai boltok működését sújtó intézkedések egy egészen új helyzetet teremtettek a Decathlon számára.
– A 2020-as év a válságmenedzsment időszaka volt. Az áruházak bezárása komoly kihívások elé állított bennünket. Egyetlen csatornán keresztül kellett ugyanazt a forgalmat lebonyolítani, amit eredetileg 24 áruházban és az online csatornán keresztül terveztünk – mondta el Román Gergely. Ebben a kezdeti időszakban olykor limitálni kellett a napi vásárlások számát (1500 rendelés/nap) és még így is előfordult, hogy a webshop megnyitása után 3 perccel kimerült az aznapi keret.
Bár a pandémia kezdetekkor voltak átmeneti nehézségek, de a helyzet kiváló alkalmat is teremtett a korábban elképzelt fejlesztések felgyorsítására. Ezek nyomán a Decathlon 2021-ben már felkészülten várta az újabb COVID-hullámot és lezárást, így ez az év már egyértelmű sikert hozott az új üzleti modell segítségével. Holott a vásárlói igények is változtak némiképpen a 2020-as esztendőhöz képest. A Decathlon folyamatosan figyelte az emberek sporthoz való viszonyának változásait, és a különbség valóban kimutatható volt! Ez azonban nem jelenti azt, hogy markánsan nőtt volna a sportoló, túrázó emberek száma, inkább az aktív emberek szokásai változtak meg!
– Amikor bezártak a fitnesztermek, az uszodák, akkor azok a vásárlók, sportolók, akik korábban ezekbe jártak, más sportágak iránt kezdtek el érdeklődni – fejtette ki Román Gergely.
A folyamat a cég kutatásai szerint végül oda vezetett, hogy az otthoni eszközök miatt sokan később sem tértek vissza a fitnesztermekbe. Ugyanígy az online webshop első kipróbálása is számtalan hívet szerzett e vásárlási formának. Noha a boltok újbóli megnyitását követően sokan részesítették előnyben ismét a fizikai vásárlást, a visszarendeződés nem volt teljes.
A Decathlon esetében az online vásárlások a világjárvány előtt a teljes forgalom 7 százalékát tették ki, ám mára ennek nagyjából háromszorosára állandósult az arány. A bolti átvétel a kezdetek óta létezik a Decathlonnál, és igen kedvelt a felhasználók körében, ez pedig a boltbezárások alatt megoldást jelentett az áruházak számára is. A világjárvány idején került bevezetésre az 1 órás C&C áruházi átvétel új lehetőségként.
Az áruházi dolgozók ugyanis az előbb említett megoldással a bezárások idején is produktív munkát végezhettek, mivel a csomagolás és az érintésmentes átadás szintén az ő feladatuk volt ebben az időszakban. A flexibilitás és alkalmazkodóképesség pedig nem csak a munkaerőre, de a cég egészére is jellemző volt, ennek köszönhetően az ellátási nehézségeket is sikeresen kezelték.
A Decathlon esetében ugyanis az ázsiai régióban történt lezárások nagymértékben befolyásolták az áruutánpótlást. A gyártás, a konténerhiány, az alapanyagok árának emelkedése összességében problémákat okozott a korábban olajozottan működő ellátási láncban. Hasonló helyzetet teremtett az ukrán háború is, ami a szárazföldi és légi útvonalak esetében vont maga után újratervezést. Ebben a szituációban a nemzetközi jelenlét óriási segítséget jelent! A különböző országok egymáshoz képest eltérő járványkezelése például komoly tapasztalatot jelentett, és ez segített megteremteni az egyensúlyt.
– Minden leányvállalat önállóan működik, ám emögött hatalmas nemzetközi kooperáció van, tehát léteznek olyan megoldások, amelyek Európa szerte megtalálhatóak és olyanok is, amelyek lokális fejlesztések. Mindig a leghatékonyabbat próbáljuk meg adaptálni az adott helyi piac körülményeihez, igényeihez igazítva – húzta alá Román Gergely.
Nagyon érdekes egy olyan online piacot szemlélni, mint a magyar. A hazai e-commerce egyelőre lépéshátrányban van a nyugathoz, de még a régió más országaihoz képest is. Itthon a cégek jó része vagy most kezdte el az online láb felépítését a veszteségek minimalizálása érdekében, vagy még mindig nem rendelkezik ilyen csatornával. Ebben a helyzetben egy kizárólag online felületen értékesítő vállalkozás érkezése minden területen igazi próbatételt jelenthet a már jelenlévő szereplőknek.
– A magyar e-commerce piacot minden bizonnyal az fogja leginkább befolyásolni, ha megérkezik egy-egy jelentős nemzetközi szereplő. Ezek a cégek, mint például az Amazon, egyrészt komoly lökést adhatnak a fejlődésnek, mivel bővül a kínálat, másrészt komoly kihívások elé állítják a hazai szereplőket – vélekedett Román Gergely.
Az ilyen esetekben többnyire tőkeerős vállalkozásokról beszélünk, melyek lehetőségei jelentősen meghaladják a magyar vállalkozásokét. A nemzetközi tapasztalatok és a hosszú idő alatt megszerzett tudás az anyagi fölénnyel együtt elsőre behozhatatlan előnynek tűnik, ám a szakértő nem látja lefutottnak a versenyt.
– Nekem az a tapasztalatom, hogy mi, magyarok elég okosak, tehetségesek és kreatívak vagyunk ahhoz, hogy ezeket a szolgáltatásokat, megoldásokat itthon is létre tudjuk hozni. Az is igaz azonban, hogy egy tőkeerős multicég ilyen szempontból adott esetben valóban könnyebb helyzetben van – fogalmazott Román Gergely.
A kihívásokat elemezve nyilvánvaló, hogy ezekre a helyzetekre aránylag könnyebben fel lehet előre készülni. De mi történik akkor, ha az esemény ad hoc következik be? A fentebb már említett flexibilitás inkább az előre nem látható problémák felmerülésekor kerül előtérbe. Az olyan történések hatásait, mint például a szomszédban zajló háború, csak magas szintű alkalmazkodással lehet kivédeni. Azonban azok a vállalkozások, melyek át tudják vészelni az ilyen nehéz időszakokat, valóban megerősödve és a veszélyekkel szemben nagyobb ellenállóképességgel tekinthetnek a jövőbe.