Menü

Új üzleti modell egy változó piacon

by Dobány Péter, szeptember 13, 2022
A hazai sportszerpiac egyik legjelentősebb szereplője különleges időszakként élte meg a pandémiát. Az ilyen helyzetekben pedig a rugalmasság komolyan felértékelődik – állítja Román Gergely, a Decathlon e-kereskedelmi igazgatója.

A 2022-es évkönyv összeállításánál gyakran futottunk bele a pandémia okozta változások hosszú és rövid távú hatásaiba. Különleges időszakként értékeli ezt a két évet a hazai sportszerpiac legjelentősebb szereplője, a Decathlon is: Román Gergely e-kereskedelmi igazgató szerint két jól elkülöníthető stádiumra osztható fel a pandémiás időszak.

A lezárások a kezdeti időszakban komoly felhajtó erőt jelentettek az online piacon. A szabad mozgásban korlátozott tömegek jóval gyakrabban választották a webáruházak szolgáltatásait, ráadásul az otthoni munkavégzés előtérbe helyezte a szobasportok és felszerelések iránti igényt is. Ez és a fizikai boltok működését sújtó intézkedések egy egészen új helyzetet teremtettek a Decathlon számára. 

– A 2020-as év a válságmenedzsment időszaka volt. Az áruházak bezárása komoly kihívások elé állított bennünket. Egyetlen csatornán keresztül kellett ugyanazt a forgalmat lebonyolítani, amit eredetileg 24 áruházban és az online csatornán keresztül terveztünk – mondta el Román Gergely. Ebben a kezdeti időszakban olykor limitálni kellett a napi vásárlások számát (1500 rendelés/nap) és még így is előfordult, hogy a webshop megnyitása után 3 perccel kimerült az aznapi keret. 

Lehetőségek és változó piac

Bár a pandémia kezdetekkor voltak átmeneti nehézségek, de a helyzet kiváló alkalmat is teremtett a korábban elképzelt fejlesztések felgyorsítására. Ezek nyomán a Decathlon 2021-ben már felkészülten várta az újabb COVID-hullámot és lezárást, így ez az év már egyértelmű sikert hozott az új üzleti modell segítségével. Holott a vásárlói igények is változtak némiképpen a 2020-as esztendőhöz képest. A Decathlon folyamatosan figyelte az emberek sporthoz való viszonyának változásait, és a különbség valóban kimutatható volt! Ez azonban nem jelenti azt, hogy markánsan nőtt volna a sportoló, túrázó emberek száma, inkább az aktív emberek szokásai változtak meg!

Amikor bezártak a fitnesztermek, az uszodák, akkor azok a vásárlók, sportolók, akik korábban ezekbe jártak, más sportágak iránt kezdtek el érdeklődni – fejtette ki Román Gergely. 

A folyamat a cég kutatásai szerint végül oda vezetett, hogy az otthoni eszközök miatt sokan később sem tértek vissza a fitnesztermekbe. Ugyanígy az online webshop első kipróbálása is számtalan hívet szerzett e vásárlási formának. Noha a boltok újbóli megnyitását követően sokan részesítették előnyben ismét a fizikai vásárlást, a visszarendeződés nem volt teljes. 

A Decathlon esetében az online vásárlások a világjárvány előtt a teljes forgalom 7 százalékát tették ki, ám mára ennek nagyjából háromszorosára állandósult az arány. A bolti átvétel a kezdetek óta létezik a Decathlonnál, és igen kedvelt a felhasználók körében, ez pedig a boltbezárások alatt megoldást jelentett az áruházak számára is. A világjárvány idején került bevezetésre az 1 órás C&C áruházi átvétel új lehetőségként.

Önállóan, mégis együtt

Az áruházi dolgozók ugyanis az előbb említett megoldással a bezárások idején is produktív munkát végezhettek, mivel a csomagolás és az érintésmentes átadás szintén az ő feladatuk volt ebben az időszakban. A flexibilitás és alkalmazkodóképesség pedig nem csak a munkaerőre, de a cég egészére is jellemző volt, ennek köszönhetően az ellátási nehézségeket is sikeresen kezelték. 

A Decathlon esetében ugyanis az ázsiai régióban történt lezárások nagymértékben befolyásolták az áruutánpótlást. A gyártás, a konténerhiány, az alapanyagok árának emelkedése összességében problémákat okozott a korábban olajozottan működő ellátási láncban. Hasonló helyzetet teremtett az ukrán háború is, ami a szárazföldi és légi útvonalak esetében vont maga után újratervezést. Ebben a szituációban a nemzetközi jelenlét óriási segítséget jelent! A különböző országok egymáshoz képest eltérő járványkezelése például komoly tapasztalatot jelentett, és ez segített megteremteni az egyensúlyt.  

– Minden leányvállalat önállóan működik, ám emögött hatalmas nemzetközi kooperáció van, tehát léteznek olyan megoldások, amelyek Európa szerte megtalálhatóak és olyanok is, amelyek lokális fejlesztések. Mindig a leghatékonyabbat próbáljuk meg adaptálni az adott helyi piac körülményeihez, igényeihez igazítva – húzta alá Román Gergely.

Felkészülni vagy alkalmazkodni?

Nagyon érdekes egy olyan online piacot szemlélni, mint a magyar. A hazai e-commerce egyelőre lépéshátrányban van a nyugathoz, de még a régió más országaihoz képest is. Itthon a cégek jó része vagy most kezdte el az online láb felépítését a veszteségek minimalizálása érdekében, vagy még mindig nem rendelkezik ilyen csatornával. Ebben a helyzetben egy kizárólag online felületen értékesítő vállalkozás érkezése minden területen igazi próbatételt jelenthet a már jelenlévő szereplőknek. 

– A magyar e-commerce piacot minden bizonnyal az fogja leginkább befolyásolni, ha megérkezik egy-egy jelentős nemzetközi szereplő. Ezek a cégek, mint például az Amazon, egyrészt komoly lökést adhatnak a fejlődésnek, mivel bővül a kínálat, másrészt komoly kihívások elé állítják a hazai szereplőket – vélekedett Román Gergely.

Az ilyen esetekben többnyire tőkeerős vállalkozásokról beszélünk, melyek lehetőségei jelentősen meghaladják a magyar vállalkozásokét. A nemzetközi tapasztalatok és a hosszú idő alatt megszerzett tudás az anyagi fölénnyel együtt elsőre behozhatatlan előnynek tűnik, ám a szakértő nem látja lefutottnak a versenyt. 

– Nekem az a tapasztalatom, hogy mi, magyarok elég okosak, tehetségesek és kreatívak vagyunk ahhoz, hogy ezeket a szolgáltatásokat, megoldásokat itthon is létre tudjuk hozni. Az is igaz azonban, hogy egy tőkeerős multicég ilyen szempontból adott esetben valóban könnyebb helyzetben van – fogalmazott Román Gergely.

A kihívásokat elemezve nyilvánvaló, hogy ezekre a helyzetekre aránylag könnyebben fel lehet előre készülni. De mi történik akkor, ha az esemény ad hoc következik be? A fentebb már említett flexibilitás inkább az előre nem látható problémák felmerülésekor kerül előtérbe. Az olyan történések hatásait, mint például a szomszédban zajló háború, csak magas szintű alkalmazkodással lehet kivédeni. Azonban azok a vállalkozások, melyek át tudják vészelni az ilyen nehéz időszakokat, valóban megerősödve és a veszélyekkel szemben nagyobb ellenállóképességgel tekinthetnek a jövőbe. 

Depó

A jövő az automatizált megoldásoké

A magyar e-commerce piac növekedésének kulcsa az automatizált megoldásokban rejlik, ugyanakkor a magyar vállalatok még gyakran idegenkednek a digitális újdonságoktól. Az edukáció fontosságáról és a magyar e-commerce piacról beszélgettünk Donáth Fruzsinával, a Smart Trade Applications Kft. üzletfejlesztési igazgatójával.
2022-09-13
Depó

Új üzleti modell egy változó piacon

A hazai sportszerpiac egyik legjelentősebb szereplője különleges időszakként élte meg a pandémiát. Az ilyen helyzetekben pedig a rugalmasság komolyan felértékelődik – állítja Román Gergely, a Decathlon e-kereskedelmi igazgatója.
2022-09-13
Depó

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
2024-02-14
Depó

„Az online növekedés titka, hogy átlépjük a határokat!”

Meddig növekedhet még a hazai e-commerce piac? Miért nem exportálnak többet a magyar online vállalatok? Milyen lesz a digitális vásárlás jövője? Többek között ezekre a kérdésekre is kerestük a választ Nagy Sándorral, a Future Trade Konferencia szakmai referensével.
2022-09-13
Depó

A nemzetközi online piac továbbra is dinamikusan növekszik – Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista

A nemzetközi online piac 2023-ban várhatóan 10%-kal bővül, amely némiképpen meghaladja a tavalyi fejlődési ütemet. Az online térben továbbra is Kína számít a legnagyobb kereskedőnek, amely a világ online forgalmának felét tudhatja magáénak. Globális ecommerce áttekintés következik a Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című kiadványunkból.
2024-01-19
Depó

Bevételnövekedés a depo.hu-val

A depo.hu neve sokak számára csenghet még ismeretlenül, akik viszont élnek már szolgáltatásainkkal, elégedetten tekinthetnek minden hónapban elért eredményeikre.
2023-09-26
Depó

Töretlen fejlődés a csomagautomaták piacán

A logisztikai piac és ezen belül a csomagautomata szolgáltatók jelentős kihívásokkal szembesültek az elmúlt időszakban, ugyanakkor ezzel párhuzamosan komoly lehetőségek nyíltak a további bővülésre. Az e-commerce piacon a csomagautomaták szerepéről és a legújabb trendekről beszélgettünk a FOXPOST társalapító-vezérigazgatójával, Bengyel Ádámmal.
2022-09-12
Itt a főszezon! – Hogyan érdemes felkészülni a Q4-re?
KÜLÖNKIADÁS / [EN] Balkáni online piac lehetőségei - Megéri nyitni a magyar e-kereskedőknek?
A vinted story – Digitális turkálóból gigantikus online piactér
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató