Menü

A webanalitika és adatelemzés alapjai

by google news, február 3, 2016
Napjainkban a sikerhez már mérhető adatokra, webanalitikára van szükség: nélkülözhetetlen az, hogy figyelemmel kísérje és számszerűsítse a weboldal a hatékonyságát és elérését. Ebben – és még sok másban – segít a webanalitika és az adatelemzés a cégeknek. Gyakran felteszik azt a kérdést, hogy „Vajon hányan nézték meg a weboldalamat?” vagy mondanak olyat, hogy „Több, mint […]

Napjainkban a sikerhez már mérhető adatokra, webanalitikára van szükség: nélkülözhetetlen az, hogy figyelemmel kísérje és számszerűsítse a weboldal a hatékonyságát és elérését. Ebben – és még sok másban – segít a webanalitika és az adatelemzés a cégeknek.

Gyakran felteszik azt a kérdést, hogy „Vajon hányan nézték meg a weboldalamat?” vagy mondanak olyat, hogy „Több, mint ötezren kattintottak ma a weboldalamra”, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy az adott cég sikeresen alkalmazza a webanalitika nyújtotta lehetőségeket.

Mi az a webanalaitika?

A webanalitika olyan összetett statisztika, amelynek segítségével precíz és testreszabott elemzést lehet készíteni egy weboldal látogatottságáról. A legnépszerűbb ingyenes webalalitikai software a Google Analytics, mellyel nem csak a látogatók számát, hanem más mutatókat is figyelemmel kísérhetünk. Ingyenessége lehetővé teszi, hogy a cégek az adatelemzés helyett a marketing tevékenységbe fektessenek. A webanalitika mutatóinak segítségével egy cég átalakíthatja online marketing tevékenységét úgy fejlesztve a weboldalt, hogy az nagyobb forgalomra tegyen szert. A webanalitika használatához szükséges megérteni, hogy milyen mérési és adatgyűjtési lehetőségei vannak a cégeknek, valamint azt, hogy milyen mutatók mérik az oldalak hatékonyságát és elérését.

Alapvető mutatók

Mi mutatja meg egy weboldal látogatottságát? Milyen látogatottság számít jó eredménynek? Míg az utóbbi kérdésre minden weboldal esetében más lehet a válasz (hiszen egyes oldalak már napi 10 látogatóval is eredményesek lehetnek, míg más weboldal esetében a párszáz látogató még kevés), az első kérdés megválaszolásához a webanalitikában öt alapvető forgalomra vonatkozó mutatójából indulhat ki az érdeklődő.

  1. Látogatások: ez a szám azt mutatja be, hogy egy időintervalluon belül hányszor nézték meg a weboldalt. Nem veszi figyelembe a látogatótípusokat, vagy azt, hogy egy látogató milyen gyakran nyitotta meg az oldalunkat. Például ha egy látogató egy hónapon belül ötször látogatott az oldalra, akkor ez öt látogatásnak számít.
  2. Egyedi látogatók: ebben a mutatóban minden egyedi látogató egyszer számít, akkor is, ha többször látogatott a weboldalra. Az egyedi látogatókat a számítógépen használt cookie-k alapján azonosítja be a weboldal. Például ha egy látogató ötször látogatja mega a weboldalt egy hónapban, ebben a mérőben ő a látogatások számától függetlenül egynek fog számítani.
  3. Oldalmegtekintések: ez a mérő azt mutatja meg, hogy összesen hány (al)oldalt tekintettek meg egy weboldalon. Például ha egy látogató ötször látogatott az oldalra, de minden alkalommal tíz oldalt tekintett meg, akkor ebben a mérőben ötvennek fog számítani. Ha az oldalankénti látogatásra vagyunk kíváncsiak, akkor az oldalmegtekintések számát elosztva a látogatások számára egy adott időszakon belül ki tudjuk számítani.
  4. Látogatás átlagos időtartama: Egy látogató mennyi időt tölt el a honlap látogatása során. Az összegét úgy lehet megkapni, hogy a weblapon eltöltött összes időt osztjuk a látogatások számával.
  5. Új vagy visszatérő látogató: ez a mutató az új és a visszatérő látogatók arányát mutatja. Az egyedi látogatók számához hasonlóan a webanalitikai software a cookie-k alapján határozza meg. Ha a látogató először érkezik a weboldalra, akkor az oldal cookie-t helyez a gépére, az ezt követő látogatásai során már a visszatérő látogatók közé kerül, amíg le nem jár a cookie időkerete (általában két év).

Elegendő, ha egy cég ezeket az adatokat ismeri a weboldalával kapcsolatban? Nem: szükség van arra, hogy a látogatások forrását is azonosítja.

A forgalom forrásai

Egy weboldalnak többféle forrásból származhatnak látogatói.

  1. Direkt (közvetlen forgalom): azt a forgalmat jelenti, amikor a látogató az URL cím begépelésével vagy egy elmentett könyvjelzőre kattintva nyitnak meg egy weboldalt. Direkt hivatkozások közé kerülnek a címkézetlen vagy egy kampányban rosszul címkézett hivatkozások és a rossz átirányítások is.
  2. Ajánlatok: azt a forgalmat jelenti, amely egy másik oldalról érkezett a weboldalra. Ide nem tartoznak a keresőmotorokból származó látogatások, sem a kampányokból származó linkek, amelyeket konkrét címkékkel követ nyomon a software.
  3. Keresés: a keresőmotorokból származó forgalmat jelenti. A Google Analytics megkülönböztet organikus és fizetett kategóriákat. Az organikus azt a keresési forgalmat jelenti, ami például a Google-ből származik. A fizetett azt a forgalmat jelenti, amikor a látogatók a weboldal fizetett hirdetésére kattintva érkeznek meg a weboldalra, amelyek a cég által választott kifejezések alapján jelennek meg a keresés eredményeként.
  4. Kampányok: itt jelenik meg a speciális kampányokból származó forgalom, amelyet a cég konkrétan nyomon kíván követni, például az a forgalom, amely a közösségi oldalakon elhelyezett linkekből, az email marketing linkjeiből vagy a direkt marketingből származik.

Sajnos ezeket a számokat fenntartásokkal kell kezelnie annak, aki az adatokat elemzi. Ennek egyik oka az, hogy a cookie-k nem minden esetben adnak megbízható adatokat a webanalitikai software-nek. A cookie-k név nélkül azonosítják az új és a visszatérő látogatókat, azonban a felhasználók törölhetik ezeket a cookie-kat, vagy letilthatják ezek tárolását a gépen, és ezt nem tudják irányítani a cégek. A másik ok, amiért a látogatási statisztikák nem megbízhatóak az, hogy a felhasználók a Google 2015-ös statisztikája szerint átlagban két eszközön kapcsolódnak az internethez. A több eszközön való látogatást a legtöbb analitikai software nem tudja visszatérő látogatóként azonosítani, mert a cookie-k a második eszközön még nincsenek tárolva. Az említett két probléma ellenére ezek a statisztikák jó információforrást jelentenek ahhoz, hogy a cégek jobban átlássák weboldaluk forgalmát.

Mire használhatóak a webanalitika adatai?

A különböző mutatókból származó adatok alapján meg lehet határozni, hogy a weboldal tulajdonosa számára mely adatok relevánsak. Ha nem folytat az oldalkampányokat, akkor a kampányok közé sorolt forgalmat figyelmen kívül hagyhatja, míg ha a célja a közösségi oldalakról és más linkeken keresztül az oldalra vonzani a látogatókat, ez a szám nagyon fontos lehet. Azonban ahhoz, hogy a cég eldöntse, mi a releváns számára, konkrét célokat kell megfogalmaznia.

Ha a cég meghatározza a céljait, az segíthet eldönteni, hogy a mutatók sikert vagy kudarcot jelentenek, valamint segíthetnek annak a megértésében, hogy milyen változtatásokra van szükség a célok eléréséhez. Ezeket a célokat érdemes a lehető legpontosabban meghatározni. Nem elegendő annyi, hogy 100%-kal akarja növelni a weboldal a látogatottságát, mert nem elegendő csak a keresési vagy csak a direkt forgalomra koncentrálni.

A webanalitika lehetővé teszi azt is, hogy a weboldal tulajdonosa figyelemmel kísérje a weboldalán megjelenő tartalom hatékonyságát az egyes oldalak látogatottságának elemzésével. Az adatokból az elemzést végző meg tudja állapítani, hogy milyen tartalmakat tekintenek meg a látogatók, valamint azt is, hogy nagyságrendileg hány látogató érdeklődik az egyes tartalmak iránt, ez pedig nagy segítséget jelenthet abban, hogy a jövőben milyen tartalmakat jelentessen meg a weboldal.

Összességében elmondható, hogy az analitikai eszközök használójának ismernie kell az alapvető mutatókat, valamint azt, hogy mi határozza meg ezeket a mutatókat. Ezek segítségével a honlap tulajdonosa meg tudja állapítani az előre felállított céljainak megfelelően, hogy a weboldala sikeres-e vagy sem. 

Uncategorized @hu

Globalizáció és marketing: Miért fontosak a nemzetközi trendek?

Napjaink szűkülő világában a globalizációnak köszönhetően egyre több cég látja a világot egyetlen piacnak. A nemzetközi trendek alapvetően meghatározzák, milyen globális marketing stratégiát választanak egy-egy iparág kulcsszereplői, akik jellemzően nem csak a hazai vagy a nemzetközi piacra szánják termékeiket, hanem világszerte kívánnak hatást gyakorolni a fogyasztókra. A technológia gyors fejlődése az elmúlt években lehetővé tette […]
2016-01-11
Uncategorized @hu

Ezek voltak 2015 legjobb vírusvideói - Top 20

Az Unruly Media ebben az évben is elkészítette a 20 leggyakrabban megosztott videó listáját, melyen előre sejthető módon megjelennek a karácsonyi reklámok, de három Adidas reklám is helyet kapott. A tavalyi 29 millió megosztással szemben a top20 videót összesen 40 millióan osztották meg a Twitteren, Facebookon és a blogszférában, ami 38,5%-os növekedést jelent. Felmerülhet emiatt […]
2015-11-25
Hírek

Rosszak a Messenger hirdetések?

Körülbelül egy hete jelentették be, hogy globálisan is kiterjesztik a Messenger hirdetéseket, máris sokan fenntartással kezelik, hogyan fog működni az új hirdetési felület. Nemrég írtunk róla, hogy hamarosan mi is találkozhatunk a Messenger alkalmazásban hirdetésekkel, mivel a Facebook ezt globálisan is kiterjeszti, máris többen kételkednek abban, hogy megfelelően fog-e működni. A TechCrunch összegyűjtötte azokat az […]
2017-07-17
Uncategorized @hu

6 tipp a jövő évi marketing költségvetés tervezéséhez

December közepén járunk, így ideje a karácsonyi hajtás mellett végiggondolni, hogy mivel készülünk a jövőre, milyen költégekben gondolkodjunk a vállalkozásunk különböző területetein. Összeállításunkban a marketing költségvetés tervezéséhez adunk tippeket!   1: Piac a vásárlóknak – raktáron Azzal, hogy az Y generáció 80%-a használja a telefonját a boltokban, és 74%-uk hajlandó elfogadni a helymeghatározás alapú mobilos […]
2016-12-15
Uncategorized @hu

A jövő digitális trendjei

Mi már tudjuk mit fogsz 2017-ben csinálni: Ismerd meg Te is a legújabb Google trendeket! Együttműködve a Google Channel Sales EMEA-el, az MTT Média szervezésében a legújabb digitális marketing trendekről hallhatsz első kézből regionális Google Partner Academy trénerektől és a Google hazai munkatársaitól. Időpont: 2016.06.14. kedd (Az előadások reggeli és délutáni időpontokban is megrendezésre kerülnek, így kérjük, az űrlapon az […]
2016-06-01
Uncategorized @hu

24 kreatív 404 hibaoldal

  Mindenki ismeri azt az érzést, amikor egy linkre kattintva a tartalom helyett egy 404 hibaoldalba fut bele. Ez az érzés a kellemetlen és a nagyon dühítő közötti skálán mozoghat. A Hubspot ügynökség összeállításában huszonnégy kreatív megoldást láthatunk, amivel kompenzálhatjuk csalódott látogatóinkat. Kattints a folytatásért!  
2015-12-18
Hírek

4 trend, amely meghatározza a Facebook marketinget jövőre

A Facebook  mára olyan, több milliárd dolláros vállalkozássá nőtte ki magát, amit marketingesként nem kerülhetünk meg. Összegyűjtöttük azt a négy fontos trendet, ami 2017-ben alakítja majd az oldalt: vannak újdonságok, míg néhány korábbi trend most válik igazán erőteljessé. Mobilbarát tartalom nélkül nem megy 2016-ban már több mint 2 milliárd ember használ okostelefont, ami jóval többször […]
2016-12-16
Uncategorized @hu

Mit érdemes tudni az online marketingről? - A PPC marketing alapjai

A PPC Marketing vagyis “kattintásalapú” marketing (angolul pay-per-click vagy PPC) tipikusan egy olyan téma, amit senki nem kerülhet el, hogyha az online marketing világával szeretne foglalkozni.   Miről is van szó? A “kattintásalapú” online marketing modell alapja, hogy a hirdető csak abban az esetben fizet, hogyha a hirdetésére rákattintottak. Tehát hirdető “megvásárolja” a látogatókat, ahelyett, […]
2015-11-16
Az e-kereskedelem jövője
Online könyvkereskedelem - Hanyatlás vagy fénykor?
Van mire koccintani? - Alkoholos italok az online piactéren
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató