Menü

A webanalitika és adatelemzés alapjai

by google news, február 3, 2016
Napjainkban a sikerhez már mérhető adatokra, webanalitikára van szükség: nélkülözhetetlen az, hogy figyelemmel kísérje és számszerűsítse a weboldal a hatékonyságát és elérését. Ebben – és még sok másban – segít a webanalitika és az adatelemzés a cégeknek. Gyakran felteszik azt a kérdést, hogy „Vajon hányan nézték meg a weboldalamat?” vagy mondanak olyat, hogy „Több, mint […]

Napjainkban a sikerhez már mérhető adatokra, webanalitikára van szükség: nélkülözhetetlen az, hogy figyelemmel kísérje és számszerűsítse a weboldal a hatékonyságát és elérését. Ebben – és még sok másban – segít a webanalitika és az adatelemzés a cégeknek.

Gyakran felteszik azt a kérdést, hogy „Vajon hányan nézték meg a weboldalamat?” vagy mondanak olyat, hogy „Több, mint ötezren kattintottak ma a weboldalamra”, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy az adott cég sikeresen alkalmazza a webanalitika nyújtotta lehetőségeket.

Mi az a webanalaitika?

A webanalitika olyan összetett statisztika, amelynek segítségével precíz és testreszabott elemzést lehet készíteni egy weboldal látogatottságáról. A legnépszerűbb ingyenes webalalitikai software a Google Analytics, mellyel nem csak a látogatók számát, hanem más mutatókat is figyelemmel kísérhetünk. Ingyenessége lehetővé teszi, hogy a cégek az adatelemzés helyett a marketing tevékenységbe fektessenek. A webanalitika mutatóinak segítségével egy cég átalakíthatja online marketing tevékenységét úgy fejlesztve a weboldalt, hogy az nagyobb forgalomra tegyen szert. A webanalitika használatához szükséges megérteni, hogy milyen mérési és adatgyűjtési lehetőségei vannak a cégeknek, valamint azt, hogy milyen mutatók mérik az oldalak hatékonyságát és elérését.

Alapvető mutatók

Mi mutatja meg egy weboldal látogatottságát? Milyen látogatottság számít jó eredménynek? Míg az utóbbi kérdésre minden weboldal esetében más lehet a válasz (hiszen egyes oldalak már napi 10 látogatóval is eredményesek lehetnek, míg más weboldal esetében a párszáz látogató még kevés), az első kérdés megválaszolásához a webanalitikában öt alapvető forgalomra vonatkozó mutatójából indulhat ki az érdeklődő.

  1. Látogatások: ez a szám azt mutatja be, hogy egy időintervalluon belül hányszor nézték meg a weboldalt. Nem veszi figyelembe a látogatótípusokat, vagy azt, hogy egy látogató milyen gyakran nyitotta meg az oldalunkat. Például ha egy látogató egy hónapon belül ötször látogatott az oldalra, akkor ez öt látogatásnak számít.
  2. Egyedi látogatók: ebben a mutatóban minden egyedi látogató egyszer számít, akkor is, ha többször látogatott a weboldalra. Az egyedi látogatókat a számítógépen használt cookie-k alapján azonosítja be a weboldal. Például ha egy látogató ötször látogatja mega a weboldalt egy hónapban, ebben a mérőben ő a látogatások számától függetlenül egynek fog számítani.
  3. Oldalmegtekintések: ez a mérő azt mutatja meg, hogy összesen hány (al)oldalt tekintettek meg egy weboldalon. Például ha egy látogató ötször látogatott az oldalra, de minden alkalommal tíz oldalt tekintett meg, akkor ebben a mérőben ötvennek fog számítani. Ha az oldalankénti látogatásra vagyunk kíváncsiak, akkor az oldalmegtekintések számát elosztva a látogatások számára egy adott időszakon belül ki tudjuk számítani.
  4. Látogatás átlagos időtartama: Egy látogató mennyi időt tölt el a honlap látogatása során. Az összegét úgy lehet megkapni, hogy a weblapon eltöltött összes időt osztjuk a látogatások számával.
  5. Új vagy visszatérő látogató: ez a mutató az új és a visszatérő látogatók arányát mutatja. Az egyedi látogatók számához hasonlóan a webanalitikai software a cookie-k alapján határozza meg. Ha a látogató először érkezik a weboldalra, akkor az oldal cookie-t helyez a gépére, az ezt követő látogatásai során már a visszatérő látogatók közé kerül, amíg le nem jár a cookie időkerete (általában két év).

Elegendő, ha egy cég ezeket az adatokat ismeri a weboldalával kapcsolatban? Nem: szükség van arra, hogy a látogatások forrását is azonosítja.

A forgalom forrásai

Egy weboldalnak többféle forrásból származhatnak látogatói.

  1. Direkt (közvetlen forgalom): azt a forgalmat jelenti, amikor a látogató az URL cím begépelésével vagy egy elmentett könyvjelzőre kattintva nyitnak meg egy weboldalt. Direkt hivatkozások közé kerülnek a címkézetlen vagy egy kampányban rosszul címkézett hivatkozások és a rossz átirányítások is.
  2. Ajánlatok: azt a forgalmat jelenti, amely egy másik oldalról érkezett a weboldalra. Ide nem tartoznak a keresőmotorokból származó látogatások, sem a kampányokból származó linkek, amelyeket konkrét címkékkel követ nyomon a software.
  3. Keresés: a keresőmotorokból származó forgalmat jelenti. A Google Analytics megkülönböztet organikus és fizetett kategóriákat. Az organikus azt a keresési forgalmat jelenti, ami például a Google-ből származik. A fizetett azt a forgalmat jelenti, amikor a látogatók a weboldal fizetett hirdetésére kattintva érkeznek meg a weboldalra, amelyek a cég által választott kifejezések alapján jelennek meg a keresés eredményeként.
  4. Kampányok: itt jelenik meg a speciális kampányokból származó forgalom, amelyet a cég konkrétan nyomon kíván követni, például az a forgalom, amely a közösségi oldalakon elhelyezett linkekből, az email marketing linkjeiből vagy a direkt marketingből származik.

Sajnos ezeket a számokat fenntartásokkal kell kezelnie annak, aki az adatokat elemzi. Ennek egyik oka az, hogy a cookie-k nem minden esetben adnak megbízható adatokat a webanalitikai software-nek. A cookie-k név nélkül azonosítják az új és a visszatérő látogatókat, azonban a felhasználók törölhetik ezeket a cookie-kat, vagy letilthatják ezek tárolását a gépen, és ezt nem tudják irányítani a cégek. A másik ok, amiért a látogatási statisztikák nem megbízhatóak az, hogy a felhasználók a Google 2015-ös statisztikája szerint átlagban két eszközön kapcsolódnak az internethez. A több eszközön való látogatást a legtöbb analitikai software nem tudja visszatérő látogatóként azonosítani, mert a cookie-k a második eszközön még nincsenek tárolva. Az említett két probléma ellenére ezek a statisztikák jó információforrást jelentenek ahhoz, hogy a cégek jobban átlássák weboldaluk forgalmát.

Mire használhatóak a webanalitika adatai?

A különböző mutatókból származó adatok alapján meg lehet határozni, hogy a weboldal tulajdonosa számára mely adatok relevánsak. Ha nem folytat az oldalkampányokat, akkor a kampányok közé sorolt forgalmat figyelmen kívül hagyhatja, míg ha a célja a közösségi oldalakról és más linkeken keresztül az oldalra vonzani a látogatókat, ez a szám nagyon fontos lehet. Azonban ahhoz, hogy a cég eldöntse, mi a releváns számára, konkrét célokat kell megfogalmaznia.

Ha a cég meghatározza a céljait, az segíthet eldönteni, hogy a mutatók sikert vagy kudarcot jelentenek, valamint segíthetnek annak a megértésében, hogy milyen változtatásokra van szükség a célok eléréséhez. Ezeket a célokat érdemes a lehető legpontosabban meghatározni. Nem elegendő annyi, hogy 100%-kal akarja növelni a weboldal a látogatottságát, mert nem elegendő csak a keresési vagy csak a direkt forgalomra koncentrálni.

A webanalitika lehetővé teszi azt is, hogy a weboldal tulajdonosa figyelemmel kísérje a weboldalán megjelenő tartalom hatékonyságát az egyes oldalak látogatottságának elemzésével. Az adatokból az elemzést végző meg tudja állapítani, hogy milyen tartalmakat tekintenek meg a látogatók, valamint azt is, hogy nagyságrendileg hány látogató érdeklődik az egyes tartalmak iránt, ez pedig nagy segítséget jelenthet abban, hogy a jövőben milyen tartalmakat jelentessen meg a weboldal.

Összességében elmondható, hogy az analitikai eszközök használójának ismernie kell az alapvető mutatókat, valamint azt, hogy mi határozza meg ezeket a mutatókat. Ezek segítségével a honlap tulajdonosa meg tudja állapítani az előre felállított céljainak megfelelően, hogy a weboldala sikeres-e vagy sem. 

Uncategorized @hu

Online hírességek a szépségipar szolgálatában

A divat- és szépségmárkák nagy része dolgozik együtt híres divatbloggerekkel, online celebekkel. Az elmúlt években egyre több márka döntött úgy, hogy megéri az ilyen partnerségekbe fektetni, annak ellenére, hogy a megfelelő személyiség megtalálása időigényes és bonyolult lehet, illetve hogy a velük való munka egyre nagyobb kihívás az elvárásaik növekedése miatt. A Fashion & Beauty Monitor szerint a szépségnagykövetekkel […]
2016-02-18
Uncategorized @hu

Az okostelefonok a jövő

Az eredmények kiértékelése folyamán arra az eredményre jutottak, hogy az emberek fele ma Magyarországon okostelefonok használ, a 35 év alatti korosztályban pedig ez az arány 80%. Összességében 2012 óta az okostelefon használók száma 2,2-szeresére nőtt. Okostelefonokat heti rendszerességgel változatos tevékenységekre használnak a megkérdezett felhasználók, a válaszadók leggyakrabban a keresést emelték ki 38%-ban, valamint ugyanilyen arányban […]
2015-11-17
Uncategorized @hu

A jövő digitális trendjei: A mobil eszközök forradalma

  A mobil eszközök térhódítása visszafordíthatatlan folyamat, amely mellett egy vállalkozás sem mehet el tétlenül, hogyha lépést szeretne tartani a korral. A Google statisztikái szerint többen keresnek a mobiltelefonjukról, mint asztali gépekről, illetve az online videók több, mint a felét már mobilról nézik a felhasználók. Hazánkban egyelőre kevesen élnek vele, de nagy lehetőségek vannak a […]
2016-08-18
Uncategorized @hu

Webanalitika kalauz II. - A Google Analytics első beállítása

A webanalitika kalauz első cikkében az elemzési folyamat megtervezésével foglalkoztunk. A mai cikkben tovább lépünk a technikai kivitelezés irányába és bemutatom a Google Analytics rendszer legfontosabb beállításait. Érdemes elolvasni az első cikket mielőtt a technikai kérdésekkel foglalkoznál, hiszen a gondos tervezést nagyon nehéz - gyakran lehetetlen - utólag bepótolni! Az első lépés a regisztráció, amit […]
2016-11-23
Hírek

9 social media trend 2018-ban

Az elmúlt évben sok fontos dolog történt a közösségi médián: a Facebook volt a legnépszerűbb, a Snapchat és az Instagram meghódította a fiatalokat, az Egyesült Államok elnöke 140 karakterben közölte a politikáját, az Apple bejelentette, hogy megváltoztatja a mobil eszközökkel való interakció módját…. A social media már készen áll az idei évre, számos új technológiai […]
2018-01-10
Uncategorized @hu

SEO: Így hat a felhasználói élmény a helyezésedre

A Google minőségi irányelveiben kijelentette, hogy a felhasználók igényeit helyezi a figyelem középpontjába. Sorsdöntő lehet tehát a felhasználói élmény minősége. Mit takar ez a fogalom és hogyan befolyásolja a SEO értéket? Ezekre a kérdésekre kaphatsz most választ. Felhasználói élmény és használhatóság Gyakran említik a használhatóságot (Usability) és a felhasználói élményt (másnéven User Experience, rövidítve UX) egymás szinonimájaként, pedig különböznek egymástól. A használhatóság a felhasználóbarát felületet és a könnyű használatot […]
2016-11-17
Uncategorized @hu

Közösségi oldalak: Miért gondolod, hogy jelen kell lenned online?

Az első kérdésünk az szokott lenni, hogy miért? Miért gondolod azt, hogy jelen kellene lenned a közösségi oldalakon? Ha erre pontosan tudsz válaszolni, és a válaszod nem az, hogy azért mert minden versenytárs jelen van, akkor te már kiemelkedsz a sok-sok vállalkozás közül, akik vagy nem tudnak erre válaszolni, vagy azt válaszolják, hogy azért mert […]
2015-11-16
Uncategorized @hu

Mikro momentumok jelentőssége a nyaralásokban

Az utazásokat sok készülődés és tervezés előzi meg, ami során akaratlanul is az okos eszközeinkhez fordulunk ötletekért, inspirációkért. A Google összegyűjtötte és utazási mikro momentumokba rendszerezte melyek a legfontosabb pillanatok az utazással foglalkozó márkák, cégek számára. Cikkünkből kiderül hogyan érdemes jelen lenni a megfelelő pillanatokban az ügyfelek számára, amikor éppen termékeinkre, szolgáltatásainkra keresnek. Az egyik […]
2016-07-27
Itt a főszezon! – Hogyan érdemes felkészülni a Q4-re?
KÜLÖNKIADÁS / [EN] Balkáni online piac lehetőségei - Megéri nyitni a magyar e-kereskedőknek?
A vinted story – Digitális turkálóból gigantikus online piactér
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató