Napjainkban a sikerhez már mérhető adatokra, webanalitikára van szükség: nélkülözhetetlen az, hogy figyelemmel kísérje és számszerűsítse a weboldal a hatékonyságát és elérését. Ebben – és még sok másban – segít a webanalitika és az adatelemzés a cégeknek.
Gyakran felteszik azt a kérdést, hogy „Vajon hányan nézték meg a weboldalamat?” vagy mondanak olyat, hogy „Több, mint ötezren kattintottak ma a weboldalamra”, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy az adott cég sikeresen alkalmazza a webanalitika nyújtotta lehetőségeket.
Mi az a webanalaitika?
A webanalitika olyan összetett statisztika, amelynek segítségével precíz és testreszabott elemzést lehet készíteni egy weboldal látogatottságáról. A legnépszerűbb ingyenes webalalitikai software a Google Analytics, mellyel nem csak a látogatók számát, hanem más mutatókat is figyelemmel kísérhetünk. Ingyenessége lehetővé teszi, hogy a cégek az adatelemzés helyett a marketing tevékenységbe fektessenek. A webanalitika mutatóinak segítségével egy cég átalakíthatja online marketing tevékenységét úgy fejlesztve a weboldalt, hogy az nagyobb forgalomra tegyen szert. A webanalitika használatához szükséges megérteni, hogy milyen mérési és adatgyűjtési lehetőségei vannak a cégeknek, valamint azt, hogy milyen mutatók mérik az oldalak hatékonyságát és elérését.
Alapvető mutatók
Mi mutatja meg egy weboldal látogatottságát? Milyen látogatottság számít jó eredménynek? Míg az utóbbi kérdésre minden weboldal esetében más lehet a válasz (hiszen egyes oldalak már napi 10 látogatóval is eredményesek lehetnek, míg más weboldal esetében a párszáz látogató még kevés), az első kérdés megválaszolásához a webanalitikában öt alapvető forgalomra vonatkozó mutatójából indulhat ki az érdeklődő.
Elegendő, ha egy cég ezeket az adatokat ismeri a weboldalával kapcsolatban? Nem: szükség van arra, hogy a látogatások forrását is azonosítja.
A forgalom forrásai
Egy weboldalnak többféle forrásból származhatnak látogatói.
Sajnos ezeket a számokat fenntartásokkal kell kezelnie annak, aki az adatokat elemzi. Ennek egyik oka az, hogy a cookie-k nem minden esetben adnak megbízható adatokat a webanalitikai software-nek. A cookie-k név nélkül azonosítják az új és a visszatérő látogatókat, azonban a felhasználók törölhetik ezeket a cookie-kat, vagy letilthatják ezek tárolását a gépen, és ezt nem tudják irányítani a cégek. A másik ok, amiért a látogatási statisztikák nem megbízhatóak az, hogy a felhasználók a Google 2015-ös statisztikája szerint átlagban két eszközön kapcsolódnak az internethez. A több eszközön való látogatást a legtöbb analitikai software nem tudja visszatérő látogatóként azonosítani, mert a cookie-k a második eszközön még nincsenek tárolva. Az említett két probléma ellenére ezek a statisztikák jó információforrást jelentenek ahhoz, hogy a cégek jobban átlássák weboldaluk forgalmát.
Mire használhatóak a webanalitika adatai?
A különböző mutatókból származó adatok alapján meg lehet határozni, hogy a weboldal tulajdonosa számára mely adatok relevánsak. Ha nem folytat az oldalkampányokat, akkor a kampányok közé sorolt forgalmat figyelmen kívül hagyhatja, míg ha a célja a közösségi oldalakról és más linkeken keresztül az oldalra vonzani a látogatókat, ez a szám nagyon fontos lehet. Azonban ahhoz, hogy a cég eldöntse, mi a releváns számára, konkrét célokat kell megfogalmaznia.
Ha a cég meghatározza a céljait, az segíthet eldönteni, hogy a mutatók sikert vagy kudarcot jelentenek, valamint segíthetnek annak a megértésében, hogy milyen változtatásokra van szükség a célok eléréséhez. Ezeket a célokat érdemes a lehető legpontosabban meghatározni. Nem elegendő annyi, hogy 100%-kal akarja növelni a weboldal a látogatottságát, mert nem elegendő csak a keresési vagy csak a direkt forgalomra koncentrálni.
A webanalitika lehetővé teszi azt is, hogy a weboldal tulajdonosa figyelemmel kísérje a weboldalán megjelenő tartalom hatékonyságát az egyes oldalak látogatottságának elemzésével. Az adatokból az elemzést végző meg tudja állapítani, hogy milyen tartalmakat tekintenek meg a látogatók, valamint azt is, hogy nagyságrendileg hány látogató érdeklődik az egyes tartalmak iránt, ez pedig nagy segítséget jelenthet abban, hogy a jövőben milyen tartalmakat jelentessen meg a weboldal.
Összességében elmondható, hogy az analitikai eszközök használójának ismernie kell az alapvető mutatókat, valamint azt, hogy mi határozza meg ezeket a mutatókat. Ezek segítségével a honlap tulajdonosa meg tudja állapítani az előre felállított céljainak megfelelően, hogy a weboldala sikeres-e vagy sem.