A márkaépítés alapvetően azt a folyamatot jelenti, hogy hogyan teszed ismertté a márkádat, azaz hogyan fokozod az emberek tudatosságát, egyben vonzod be az újabb érdeklődőket. Gondolj arra, amikor új márkát dobsz piacra! Még senki sem tudja, hogy ki vagy, és fogalmuk sincs a márkádról, így a márka sem él még. Mielőtt sikereket érhetnél el vele, „aktiválnod” kell.
Természetesen nem csak egy új márka esetében lehet hasznos a márka aktiválása, hanem akkor is, ha egy cég megváltoztatja az arculatát. Néhány változtatás esetén szintén szükség lehet arra, hogy valamilyen formában felkeltsd az emberek érdeklődését, hiszen az új arculatot is be kell mutatni a fogyasztóknak. Abban az esetben is hasznos lehet a márka aktiválása, ha egy cég valamilyen új közönség felé kíván nyitni a márkájával.
De hogyan aktiválhatjuk, illetve építhetünk ki egy sikeres márkát? Íme, néhány tipp!
Talán a legjobb módszer egy márka aktiválására az emberek elméjében az, ha első kézből szereznek tapasztalatot róla. A tapasztalati marketing az elmúlt években egyre fontosabbá vált, melynek talán a legismertebb példája a Carlsberg sikeres sörös poszter kampánya. Az ilyen kampányok remek lehetőséget adnak arra, hogy a márkák látványosan megjelenjenek az emberek előtt, és megmaradhassanak az emberek emlékezetében.
Nem csak a Carlsberg példája remek példa a tapasztalati marketingre, hanem a vízi sport felszereléseket árusító Tribord is. Hogy felhívják a figyelmet az új mentőmellényükre, megalkottak egy ’WAVE’ nevű hamis italmárkát, ami valójában tengervizet tartalmazott az üdítőitalos dobozban. Az alapötlet az volt, hogy biztonságos módon utánozzák a fulladás tapasztalatának egy részét, azt, hogy az emberek szája tele megy sós vízzel.
Ezzel a kampánnyal felhívták a figyelmet a tenger veszélyeire, és kontextust adtak a mentőmellénynek, ami nagyobb valószínűséggel marad meg az emberek emlékezetében, mint egy banner az interneten, vagy egy hírlevél.
A márkaaktiválás azt is jelentheti, hogy lehetőséget adsz az embereknek, hogy kipróbálják a termékedet. Az új termékek ingyenes termékmintáival bemutathatod a márkádat, és elérheted, hogy beszéljenek a termékedről. Egy cég akkor érheti el a legjobb eredményt, ha a termékmintákat nem csak egyszerűen szétossza az emberek között, hanem ezt időzíti és valamilyen kreatív köntösbe is bújtatja.
A Mountain Dew 2012-es kampányában például egy hatalmas márkás autóval járta be Nagy-Britanniát, és ebből az autóból osztotta az új üdítőitalát fesztiválokon, illetve más népszerű eseményeken. Ez a módszer sokkal hatékonyabb volt, mintha megálltak volna egy forgalmas utcán, és megpróbálták volna a siető emberek kezébe nyomni a termékmintáikat.
A cégek a boltokban is aktiválhatják a márkáikat reklámokkal vagy eseményekkel. Ebben az esetben is fontos szerepet kaphatnak a felhasználói tapasztalatok, illetve azok a pillanatok, amikor az emberek közvetlen kapcsolatba léphetnek a márkáddal.
A John Lewis 2014-ben például a karácsonyi kampánya során használta ezt a megközelítést, Monty, a pingvin reklámozására. 42 boltban felépítette „Monty Odúját”, vagyis a „Monty Den”-t, ahol különböző technikákkal mesélte el a karakterek történetét.
Az olyan termékek, mint a plüssállatok, ruhaneműk és a Monty’s Christmas Storybook című könyv valóban életre keltette a márkát, de a sikerhez hozzájárult még egy marketingfogás is. Az egyik boltban felállították a „Monty’s Magical Toy Machine” nevű gépet, ami beszkennerezte a gyerekek által hozott játékokat, amelyekkel aztán a gyerekek együtt mozoghattak és táncolhattak a képernyőn.
Összefoglalva
A marketing világban ma több eszköz áll a cégek rendelkezésére, mint valaha, hogy kapcsolatba lépjenek a potenciális ügyfelekkel, ezzel aktiválják a saját márkájukat. Bármilyen eszközt használj a termékmintáktól a tapasztalati marketingig, fontos, hogy ne feledkezz meg a közösségi oldalakról: csak akkor érdemes pénzt, időt és energiát fektetni ezekre, ha magát az eseményt is népszerűsíted. A Carlsberg sikerének is ez az egyik kulcsa: a közösségi oldalakon fogyasztói részvételre biztatja az embereket, akik rengeteg tartalmat generálnak. Emellett a sajtóvisszhang is fontos része lehet a sikernek: minél különlegesebb az esemény, amivel a márkádat aktiválod, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a sajtó is érdeklődni fog iránta.
A márkaaktiválás célja nem csak az, hogy több fogyjon a céged termékéből, hanem ahogy említettük, az, hogy felhívja az emberek figyelmét a márkádra, valamint hogy elindítsa a kommunikációt a márka és a fogyasztók között, miközben érzelmi kapcsolatot is kialakíthat az emberekben. Ha az emberek jobban emlékeznek a márkádra, akkor nagyobb valószínűséggel fognak hosszú távon is ragaszkodni hozzá. Gyakran a márkaaktiválás az első alkalom, amikor a fogyasztó kapcsolatba lép a márkáddal, így érdemes arra törekedni, hogy jó benyomás alakuljon ki benne.