A SEO vagyis keresőoptimalizálás az online jelenlét egyik legfontosabb kérdése, hiszen enélkül nem, vagy csak drága hirdetésekkel tudunk forgalmat generálni az oldalunkra. Ehhez kapcsolódva SEO sorozatunk első cikkében a weboldalak tartalmi felépítésével és tervezésével foglalkozunk. Lehet bármilyen szép, animált az oldal, ha a felhasználók nem találják meg gyorsan amit keresnek, elhagyják azt.
Az első részben az alábbi területekkel foglalkozunk:
Az egyedi, és a felhasználók számára hasznos tartalmak írása az egyik legfontosabb tényező a keresőoptimalizálásban. Ugyanis az ilyen tartalmakat szeretik a látogatók, ezáltal több időt is eltöltenek az oldalon, illetve könnyebben megosztják a közösségi hálón, emailben, fórumokon és más helyeken. Főbb szempontok:
Könnyen érthető tartalmakat kell írni, melyek jól formázottak, követhetők
Egy adott témára fókuszáljon, egy főcímet és számos alcímet tartalmazhat, logikusan egymásra építve. Ezáltal a felhasználóknak is könnyebb megtalálni azt az információt, amely érdekli őket
A friss és egyedi tartalmak írása nem csak megtartja a régi olvasókat, de könnyebben lehet általa új olvasókat is szerezni.
A tartalmak elsődlegesen a felhasználóknak szóljanak, és ne a keresőknek! Az ilyen jellegű tartalmakat a felhasználók is jobban szeretik, és a keresők is pozitívan értékelik.
Kerülendő:
Javasolt megvizsgálni, hogy a felhasználók milyen kifejezésekre keresnek rá, és azok illeszkednek-e az általunk írt tartalmakhoz, esetleg módosítanunk kell rajta. Ugyanis előfordulhat,hogy az általunk fontosnak vélt kulcsszóra kevesen keresnek rá, de a szinonimájára többszörös keresés van. Ennek megvizsgálására a Google 2 eszközt is ajánl:
Google Adwordsben a kulcsszó elemző: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal
Bejelentkezve az Adwords szolgáltatásába, megadhatunk egy kifejezést, és a Google megmutatja, hogy havonta kb. hány keresés van az adott kifejezésre. Emellett további javaslatokat is ad.
Google keresőkonzol pedig kilistázza a leggyakoribb kifejezéseket, amelyeken megjelent a weboldalunk. Ehhez első lépésként be kell regisztrálnunk a https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=hu oldalon.
Ezen belül láthatjuk, hogy mely kifejezésekre, kulcsszavakra jelent meg a weboldalunk, milyen pozícióban (változáskövetéssel is), illetve mekkora volt az átkattintási arány.
Itt is elsődleges szempont, hogy a tartalmakat a felhasználóknak írjuk, így az aránytalanul sok kulcsszó használata a tartalomban már zavaró lenne. Emellett ahol tudunk, próbáljunk szinonimákat, hasonló kifejezéseket is használni. Végül pedig próbáljunk választ adni azokra a kérdésekre, amelyekre rákeresnek a felhasználók. Ha mi egy víztisztító készüléket kínálunk, de a felhasználókat leginkább a víztisztítás folyamata érdekli, erre keresnek rá, akkor írjunk egy cikket a folyamatról, majd egy jó megoldásként ajánljuk a saját termékünket.
A horgony szöveg gyakorlatilag egy rövid leírást jelent arról, hogy rákattintva a linkre, milyen tartalmat fogunk látni. Például az Blog link "horgony" neve: Blog, rákattintva pedig a blog oldalra kerülnénk, ahol megtalálhatóak a legfrissebb blog bejegyzések.
Horgony szövegnek legalább egy alap szintű információt kell szolgáltatni arról, hogy rákattintva milyen tartalommal találkozunk. Ennek rövid, de informatívnak kell lennie, amely nem csak a felhasználóknak, hanem a keresőknek is segít jobban feltérképezni az oldalt.
A fenti képen egy grafikus felületen lehet beilleszteni egy linket. A "Megjelenő szöveg" tartalmazza a Horgony-t, tehát amilyen szöveggel megjelenik a cikkben, míg a cím sorába olyan tartalmat adhatunk meg, amely akkor jelenik meg, ha az egeret ráhúzzuk a linkre. Amennyiben egy külső weboldalra mutat a link, úgy érdemes azt külön ablakban megnyitni, ellenkező esetben a felhasználó elhagyja az oldalunkat. Erre szolgál a cél ablak megadása.
Kerülendő:
A képek tartalmát nehezen tudják feltérképezni a keresők, illetve számos eszköz alapesetben be sem tölti a képeket, így szükséges, hogy adjunk rövid, de leíró nevet a képnek. Erre szolgál az "alt" jelző, magyarul a kép alternatív neve. Ahol nem töltődik be a kép, ott a kép helyén ez a szöveg fog megjelenni. Továbbá ahol a kép linkként van használva, ott a keresők gyakorlatilag ezt fogják "horgony" szövegnek is értelmezni, amely leírja, miről szól az a tartalom, amelyre a kép mutat. Emellett, ha van rá lehetőségünk, a kép nevének is megadhatunk rövid, leíró nevet. A képen látható kép beillesztése űrlapon a "Kép leírása" jelenti az "alt" mezőt:
A Google a képnevet és az "alt" értékét használja fel arra, hogy kiértékelje, miről szól az adott kép, és megjelenítse a képkeresőjében.
Kerülendő:
Hagyományos keresés esetén A Google a teljes weben keres, és reméli, hogy talál megfelelő eredményeket az adott kifejezésre. Ezt hívjuk horizontális keresésnek. Azonban vannak speciális keresések, amikor 1-1 szegmensben keres, ilyenek a képek, videók, hírek és a helyi keresések. Ezek a vertikális keresések, és ha a tartalmunk ezek valamelyikébe tartozik, akkor ezen szegmenseknél előrébb kerülhetünk a találati listában. A keresési típusokról bővebben írunk a sorozat következő részében!