Az EAZY Digital irodája egy Dohány utcai irodaház tetőterében kapott helyet. A teraszról, amit a vezetőség pénzt és időt nem kímélve rendezett be, hogy otthont adjon rohanós kávészüneteknek és ráérős grillpartiknak is, tágas kilátás nyílik a városra. Végigpásztázhatjuk innen egész Budapestet, amíg a pillantásunk bele nem ütközik a látóhatárba.
Teljesen véletlenül alakult úgy, hogy 10 évvel ezelőtt, 2013 tavaszán ugyanebben az irodaházban született meg az EAZY Digital elődcége. Az akkor még AS Services néven induló vállalat néhány emelettel lejjebb, egy levegőtlen, sötét, álpadlós és álmennyezetes irodából működött, ahonnan kilátás csak a tűzfalakra nyílt.
A felköltözés nem csak néhány fáradságos liftútból és nehézkes lépcsőzésből állt. Az elmúlt évtizedben tulajdonoscserék, újrakeretezések és számtalan székhelyváltás szegélyezte az utunkat. Volt irodánk Budaörsön, a Széll Kálmán téren és az Alkotmány utcában is, 10 év után azonban visszatértünk oda, ahonnan elindultunk, hogy a régi lelkesedéssel, maroknyi, hegyeket mozgató csapattal és kamaszos összetartással vágjunk neki a következő évtizedes kalandnak.
Kocsis Márk CEO a kezdetekkor üzletágvezetőként került az EAZY elődcégéhez, az AS Serviceshez. 2013-ban a digitális marketingnek korántsem volt akkora szerepe a mindennapokban, mint manapság. Kevesebb volt az ügynökség, kisebb volt a piac, és a Google hirdetések is ritkábbnak számítottak. Márk például még azon kevesek közé tartozott, akik fizettek a Google vizsgáért.
– Akkoriban volt már egy vállalkozásom, nem kerestem állást. Csak véletlenül kint maradt az önéletrajzom egy álláskereső portálon, így hívtak be interjúzni – idézi fel a szerencsés véletlent, ami végül az EAZY alapításához vezetett. A kezdeti időszakban előfordult, hogy egymaga dolgozott a tárgyalóban az egész üzletág teendőin, főleg a nem létező céges folyamatok kidolgozásán. Szerencsére a csapat hamar bővülni kezdett.
Márk után néhány hónappal a jelenlegi ügyvezető, Molnár Tamás is csatlakozott az elődcéghez, akkor még a Google gyakornokaként.
– Egyetemistaként bekerültem a Google pár hetes PPC alapozó képzésére. Az itt szerzett tudást a parnterügynökségeknél próbálhattuk ki a gyakorlatban – emlékszik vissza Tamás az érkezésének történetére.
Tamás szerint a Márk által hiányolt folyamatok közül elsősorban a sales funnelt, azon belül is az ügyfélszerzés metódusait kellett kialakítani. Márk és Tomi két módszert találtak ki a kapcsolatépítésre és az ügyfélkör bővítésére.
– Teljesen piaci alapon, a nulláról kellett bizalmat építeni. A nagyobb cégeket hideghívásos akvizícióval próbáltuk meg magunkhoz csábítani. Kinéztük szegmensenként azt a top 5 szereplőt, akikről azt gondoltuk, hogy szívesen dolgoznának velünk, és jó vaskos prezentációkkal, marketing szempontból is releváns piaci elemzésekkel házaltunk náluk. Ebből is lett jó pár ügyfelünk, de az igazi áttörést az ingyenes oktatások hozták el – meséli Tamás.
Az akkoriban még ritkaságszámba menő ingyenes digitálismarketing-oktatások rengeteg érdeklődőt vonzottak. 2013 és 2014 környékén a Google és a social media hirdetések is kuriózumnak számítottak, a magyar piac kisebb szereplői pedig még csak ismerkedtek az új technológiákban rejlő kiaknázatlan lehetőségekkel.
– Hetente tartottunk teltházas workshopokat, átlagban 50-60, de olykor 100 fővel – idézi fel Tamás. – Ezekkel a foglalkozásokkal megtaláltuk azokat a potenciális érdeklődőket, akik valóban nyitottak voltak a digitális terjeszkedés felé, ráadásul mi is megmutathattuk, hogy valóban értünk ahhoz, amiről beszélünk. Azokat az érdeklődőket, akiknek volt előzményük, auditáltuk, utána ajánlatot adtunk, a feléből pedig végül együttműködés is született.
– 2 év alatt nagyjából 10 000 jelentkező vett részt az oktatásainkon – teszi hozzá Márk. – Ebből nemcsak ügyfeleink lettek, hanem létrehoztuk a Digitális Marketing csoportot is, ami az egyik legnagyobb és legaktívabb e-kereskedelemmel foglalkozó közösség a Facebookon.
A stabil ügyfélkör kialakítását követően az EAZY rohamos fejlődésnek indult, és megkezdte kalandos útját a függetlenedés és portfólióbővítés felé. Márk és Tomi úgy látja, a következő mérföldkőnek a jelenlegi csapat kialakulását tekinthetjük, amit részben a kreatív üzletág megalakulása katalizált.
Bognár Anna, a kreatív üzletág vezetője eleinte még egy személyben képviselte a függetlenedő EAZY Digital kreatív portfólióját. Ez egybeesett azzal az időszakkal, amikor a cég a kalandos költözések és tulajdonosváltások végeztével teljesen önállósodott, végleg Tamás és Márk vezetése alá került.
– Az én érkezésemkor főként PPC ügyfelei voltak az ügynökségnek, és csak azoknak biztosítottak social media managementet, szövegírást, grafikai támogatást és hasonló, kreatív szolgáltatásokat, akik azt kifejezetten igényelték. Mindez alapvetően külsősök bevonásával történt, házon belül nem volt kifejezetten olyan személy, akinek ez lett volna a szakterülete – mesél Anna a kezdetekről.
A megnövekedett érdeklődés és a social media népszerűsödésének köszönhetően a kreatív szolgáltatási csomag az állandó szolgáltatási palettánk részévé vált, Anna pedig külsősből belsős munkatárssá avanzsált. Ez a váltás viszont nem várt kihívásokat is tartogatott.
– Eleinte nemcsak az volt a nehéz, hogy én voltam az egyetlen kreatív szakmai háttérrel rendelkező marketinges a csapatban, hanem az is, hogy az egyetlen nőként kellett tartanom a frontot a sok adat- és teljesítményorientált PPC-s fiú között. Vagyis ki kellett kaparnom magamnak a gesztenyét – teszi hozzá nevetve. – A kreatív munkának vannak olyan folyamatai és fázisai, amik PPC-s szemmel nem értelmezhetők, de ettől még fontosak. Ilyenek például a hosszú, koncentrált brainstormingok, amik olykor irreálisan sok időt vesznek igénybe, mégis szükség van rájuk, hogy a lehető legegyedibb és legkreatívabb megoldást szállítsuk az ügyfélnek. Ezeknek a munkafázisoknak kultúráját meg kellett teremteni ahhoz, hogy hosszú távon jó kreatív workflow-t alakítsunk ki. Az évek távlatából úgy látom, hogy ez egészen jól sikerült – foglalja össze Anna.
A kreatív üzletág új színfoltot és új embereket hozott az ügynökség életébe. A három vezető pedig maradéktalanul egyetért abban, hogy ebben a kibővült és azóta is többé-kevésbé állandó csapatban rejlik az EAZY igazi szuperereje.
Márk elárulta, hogy néhány kisebb-nagyobb kudarc után szándékosan változtatott a cég toborzási stratégiáján.
– Egy idő után elengedtük azt, hogy kinek milyen gyakorlata van. A szűrésben a motiváltság és a hozzáállás lett az elsődleges. Amikor csak és kizárólag a szakmai hátteret néztük valakinél, gyakran csalódtunk. Sokkal többre megyünk azokkal az emberekkel, akik lelkiismeretesek, motiváltak, akarnak tanulni és fejlődni, mint azokkal az expertekkel, akik nem illenek a csapatba – foglalja össze a bevált irányt.
– Odafigyelünk egymásra, mindenki jóban van mindenkivel – teszi hozzá Tamás. – Az utóbbi években igyekeztünk olyan csapatot létrehozni, ahol nem jellemző egymás fúrása, nincsen felesleges feszültségkeltés. Konfliktusok természetesen előfordulnak, de ügyelünk arra, hogy krízishelyzetben kiálljunk egymásért.
Anna azt is elmondta, hogy hiba esetén sem a bűnbakkeresés a reflex.
– Aki dolgozik, az hibázik, ez tény. Éppen ezért ha bekövetkezik a baj, kerüljük a nyilvános egymásra mutogatást, inkább megoldásorientáltak vagyunk. Nem az a lényeg, hogy megtaláljuk és előszedjük a „bűnöst”, hanem az, hogy átlássuk, miért történhetett meg a rendszer szintjén az, ami megtörtént.
Az érzékenység, az összetartás és az alapvető emberi értékek szem előtt tartása nemcsak a kollegiális, hanem az ügyfelekkel ápolt viszonyokban is fontos az EAZY-nél. Tamás hangsúlyozza, hogy a professzionális segítséget megbízható, barátságos keretek közt igyekszünk megadni az ügyfelek számára.
– Legtöbbször egy napon belül válaszolunk az e-mailekre. Amikor szükség van ránk, el lehet érni minket, és ha plusz kérés érkezik hozzánk, nem igazán ismerjük a nemet, mindent igyekszünk megoldani az erőnkhöz és a tudásunkhoz mérten – emeli ki. – Nálunk például nem fordulhat elő az, hogy az ügyfél nem éri el azt a PPC-s kollégát, aki a kampányaiért felel.
Mára az EAZY Digital szolgáltatási palettája mindent lefed, amire egy cégnek digitális marketing fronton szüksége lehet. A kreatív üzletág teljes értékű, önálló lábbá fejlődött, a PPC üzletág feladatai pedig Tamás és Márk kezéből Tarjáni Richárdhoz kerültek, hogy ők teljes mértékben az ügynökség körüli teendőkre koncentrálhassanak.
– Igény esetén az arculattervezéstől és a márkastratégiától kezdve a social kommunikáción át a webes felület fejlesztéséig és a hirdetések optimalizálásáig mindenben tudunk segíteni, végigvezetjük az ügyfelet a nullától a stabil, up-to-date online jelenlétig. Azt hiszem, mondhatjuk, hogy ebben egyedülállóak vagyunk – foglalja össze Tamás.
Projektjeink túlnyomórészt nem kampány alapúak: folyamatos, hosszú távú együttműködés jellemző az ügyfélkapcsolatainkra. A színes ügyfélpaletta házon belül is lehetőséget ad nekünk arra, hogy elkerüljük a kiégést, és felvillanyozóbbá tegyük az ügynökségi mindennapokat.
– Dolgoztunk már japán nyelvű webshopon, készítettünk keresőkampányt Ferenc Pápa kulcsszóra a jezsuita egyháznak, tartottunk meetinget temetkezési vállalkozókkal egy teremnyi koporsó között, és anyatej webshopot is auditáltunk már – sorolja Tamás mosolyogva. – Kis- és középméretű vállalkozásoktól elkezdve olyan piacvezetőkkel is együttműködünk, mint a Libri-Bookline, aminek a PPC-jét például évek óta Márk csinálja.
– Hosszú távú, fenntartható, szoros együttműködések, színes paletta, ezek a hívószavak – teszi hozzá Anna. – Olykor mi is úgy érezzük, mintha egyszerre 25 helyen dolgozhatnánk, és előfordul, hogy annyira involválódunk, hogy néhány órára mi is belsős kollégának érezzük magunkat. Ez pedig nemcsak az ügyfeleink számára jelent sokat, hanem sokszor számunkra is pezsdítő és felvillanyozó tud lenni.
Az elmúlt 10 évben az EAZY Digital egy kétszemélyes startupból stabil 360 fokos marketingügynökséggé nőtte ki magát. A következő éveink azonban nem feltétlenül a további expanzió, hanem sokkal inkább a fenntarthatóság jegyében telnek majd.
– A hosszú távú üzletfejlesztési elképzelések között olyan dolgok szerepelnek, mint az offline vonal erősítése vagy a külföldi kapcsolatok gyarapítása – jegyzi meg Tamás. – Jelenleg is számos óriásplakát és citylight kampányban veszünk részt, valamint alapvetően közép-európai szinten több cégnél is jelen vagyunk hirdetésben. Ám ezek olyan területek, amelyekben szeretnénk több tapasztalatot szerezni, és stabilabb, hosszabb távú együttműködéseket kialakítani. Giga nagyok viszont nem akarunk lenni.
– Nem a frusztráló növekedéskényszer és a pénzéhség lebeg a szemünk előtt – teszi hozzá Anna. – Fenntartható fejlődésre törekszünk, és a folytonos terjeszkedés helyett igyekszünk gondozni azokat a kapcsolatokat, amiket már sikerült megteremteni, legyen szó ügyfél- vagy kollegiális kapcsolatról.
– Én akkor lennék a legboldogabb, ha 10 év múlva ugyanezekkel az emberekkel, ugyanilyen kiegyensúlyozott környezetben dolgozhatnék együtt – szögezi le Tamás. – Persze előfordulhat, hogy nem így lesz, de mi mindent megteszünk azért, hogy mindenki stabilnak, boldognak és elégedettnek érezze magát.