Menü

„Az online növekedés titka, hogy átlépjük a határokat!”

by Szlaukó Barbara, szeptember 13, 2022
Meddig növekedhet még a hazai e-commerce piac? Miért nem exportálnak többet a magyar online vállalatok? Milyen lesz a digitális vásárlás jövője? Többek között ezekre a kérdésekre is kerestük a választ Nagy Sándorral, a Future Trade Konferencia szakmai referensével.

Az elmúlt évben hogyan változott a magyar e-commerce piac mérete?

A tavalyi év nem hozott nagy meglepetést egyik szereplőnek sem az e-kereskedelem területén. Továbbra is kétszámjegyű, körülbelül 30 százalékos növekedés várható a becslések szerint. Az adatok ismeretében fontos kiemelni, hogy a kutatócégeknek egyre nehezebb valós számokat megállapítani az e-kereskedelem volumenéről. Számtalan olyan szereplő lépett be ugyanis az online térbe, akik az offline kereskedelemben is erősek, és esetükben nagyon nehéz elkülöníteni a digitális és klasszikus értékesítési csatornákat. Ebből adódóan azt gondolom, hogy az e-kereskedelem piac mérete a valóságban messze nagyobb a jelenleg látható, mérhető értéknél.

Az említett kétszámjegyű bővülés minek köszönhető?

Egyrészt láthatjuk, hogy a jelentős nemzetközi márkák is egyre nagyobb figyelmet szentelnek az e-commerce-nek. Gondolok itt például a több termékszegmensben is szereplő, klasszikus, nagy és ismert retailer szereplőkre, hálózatokra. Másrészt az is tapasztalható, hogy szektortól függetlenül a korábban offline értékesítésre fókuszáló cégek értékesítési platformjaikkal követik az online reklámkampányaikat. Ma már egyértelmű, hogy a digitális reklámpiacról senki nem maradhat ki. Ha viszont egy vásárló az interneten találkozik egy adott ajánlattal, akkor az a legcélszerűbb, hogy rögtön meg is tudja azt vásárolni az online térben. Ebből adódóan mind a marketing, mind pedig az értékesítés a digitális tér felé terelődik, szinte minden cégnél. Harmadrészt érdemes megemlíteni azokat a kezdeményezéseket is, amelyek költséghatékonyan támogatják a vállalatok online piacra lépését. Korábban óriási befektetés kellett ahhoz, hogy egy-egy cég webshopot üzemeltessen: át kellett szerveznie a logisztikát, online boltot kellett létrehozni, és át kellett alakítania a marketinget is. Ma azonban a bérelhető logisztikai szolgáltatásokkal, az automatizált marketing- és e-commerce platformokkal jóval költséghatékonyabban és gyorsabban megoldható a piacra lépés. 

A bővüléshez természetesen elengedhetetlen az is, hogy a fogyasztók egyre többen legyenek és egyre szívesebben vásároljanak az interneten. Mi tapasztalható a vevők részéről az e-commerce piacon?

Valóban bővül az online vásárlói közönség is, ugyanakkor a már meglévő vevők is több alkalommal vásárolnak az interneten. Sokan a pandémiának tulajdonítják, hogy a 45 év feletti korosztály is megjelent komoly vevőrétegként az online térben. Ugyanakkor ez a trend már 2019-ben elindult, és jelenleg is meghatározó a 45+, sőt az 50-55+ korosztály vásárlóerő-növekedése az online piacon. Emellett az egyik legdinamikusabb bővülés a 18-25 év közötti korosztálynál figyelhető meg. Mindezek hátterében egyrészt tényleg a világjárvány állt, amikor a vásárlók kénytelen voltak az online értékesítési csatornák felé fordulni. Másrészt ez a bővülés annak is köszönhető, hogy sok olyan megszokott, nagy nemzetközi márka is megjelent az e-kereskedelemben, akik magukkal hozták a saját vevőiket, felülírva a korábbi vásárlói szokásokat. Míg korábban egy háztartásban csak bizonyos termékköröket szereztek be interneten, például műszaki cikkeket, barkács termékeket, addig mára már az FMCG termékek, mint az élelmiszerek, a kozmetikumok és tisztítószerek online vásárlása sem ritka. Ez azt hozta magával, hogy évente jóval több alkalommal vásárolunk interneten, mint korábban.

Az e-kereskedelmi szereplők hogyan tudnak felkészülni a piacot befolyásoló történésekre, gondolunk itt például a pandémiára, az orosz-ukrán háborúra vagy akár a forint árfolyamának hirtelen változásaira?

Az e-commerce szereplőknek a klasszikus kereskedőkhöz hasonlóan szintén fel kell készülniük a váratlan helyzetekre, hiszen az, ha nincs valami raktáron egy webshopban, az ugyanolyan kellemetlen, mintha egy valós bolt polcai lennének üresek. A világjárvány nyomán kialakult ellátási problémákat főként a kicsik érezték meg, hiszen nálunk nem volt olyan tőkeerő, ami lehetővé tette volna az előzetes nagy készletezést vagy a gyártókapacitások előzetes lekötését komolyabb volumenben. 2020 karácsonyán láthattuk, hogy a nagy kereskedők óriási mennyiséget készleteztek előre, hogy ne fogyjanak ki a termékekből, de ezt egy kisebb kereskedő nem tudta megtenni.  Ráadásul az előre készletezéssel az árfolyamveszteségek is kezelhetők egy ideig, a nagyobb kereskedők nem hárítják át azonnal a vevőkre a drágább euróárfolyamot, míg a kisebb importőrök kénytelen szinte azonnal árat emelni. A magyar piacon az import csúcsokat dönt, nagyon sok külföldi székhelyű online kereskedő értékesít Magyarországra, ugyanakkor emellett a hazai kereskedők nemigen lépnek ki az online térbe, az export jóval kisebb.

Miért alakult ez így?

Ennek oka egyrészt az, hogy a hazai e-kereskedők nem olyan tőkeerősek, mert Magyarország eleve egy kis online piac, ahonnan nem könnyű tovább növekedni. Ráadásul a legnagyobb szereplőink olyan termékeket értékesítenek, amelyeket nagyon nehéz külföldön árulni az árverseny miatt, ilyenek például a műszaki cikkek. A hazai kereskedők nem tudják felvenni a versenyt a nagy elektronikai márkák központi webshopjainak áraival. Egyéb szektorokban a magyar kereskedők mögött nincs meg a megfelelő háttér, sem financiálisan, sem infrastruktúrában. Nálunk például nem léteznek olyan nagy logisztikai elosztóközpontok, amelyek alapból rendelkezésre állnak Németországban, Csehországban vagy Lengyelországban. Természetesen lennének olyan termékkategóriák, ahol nagyon jó adottságokkal indulhatnának a magyar szereplők, akár export célra is, említhetnénk például a játékok vagy az étrendkiegészítők, egészséges élelmiszerek piacát. Az export értékesítésben óriási potenciál van, de még az út elején járunk.

Milyen trendek figyelhetők meg a logisztika területén?

Természetesen mindent a vevői igények alakítanak. Magyarországon a csomagpontos megrendelés növekszik a legdinamikusabban, ezért szaporodnak a különböző csomagautomaták is. Ma már a hazai vásárlások közel harmadát ilyen csomagpontra rendelik, ami Európában kiemelkedőnek számít. Ez egy kényelmes megoldás a vevők számára, hiszen nem kell várni a futárt. Az biztos, hogy a jövőben megoldást kell majd találni a logisztikai szolgáltatások optimalizálására, hiszen már most is jól látható, hogy az utak tele vannak a futárcégek teherautóival, a lakóhelyeken és az irodákban naponta több tucat futár is megfordul. Ahogyan növekedik a rendelt csomagmennyiség, ez a zsúfoltság egyre fokozódni fog. Előbb-utóbb szükség lesz valamilyen gyűjtőmegoldásra, ami optimalizálja a szállításokat. Ennek egyik módja lehet a csomagautomaták létesítése, a három nagy logisztikai szereplő már egy-két éven belül 1000-es nagyságrendben tervez automata kihelyezést, bővítést. 

Hogyan látja a magyar e-commerce piac fejlődését, merre fognak fordulni a szereplők?

Az biztos, hogy a centralizáció tovább folytatódik majd. Azok az online piaci szereplők  erősödnek leginkább, akik eleve nagy volument mozgatnak, sok vásárlót elérnek, és viszonylag gyorsan tudnak reagálni a fogyasztói igényekre. Ezen túl pedig belépnek az online térbe új multinacionális szereplők is, gondoljunk csak a nagy bolthálózatokra vagy a hiper- és szupermarketekre. Emellett a nagy multinacionális márkák központosítják majd az online értékesítést is, amely nem feltétlenül tesz jót a kisebb hazai kereskedőknek. A magyar kiskereskedők hátrányba kerülnek, hiszen nem tudnak sem árakban, sem kiszolgálási minőségben versenyezni a globális szereplőkkel. Biztosan folytatódni fog az online vásárlás teljes átfutási idejének rövidülése. Elképzelhető, hogy természetessé válik az, hogy a rendelés leadása és az áru megérkezése között már egy nap sem fog eltelni. Az online szereplők vevői között megjelennek az úgynevezett kis mikroközösségek, akikre külön figyelmet kell fordítania a kereskedőnek. Loyalty és marketingprogramok indulnak majd az online térben is, a vevők hatékonyabb és ügyfélközpontú kiszolgálása érdekében. Mindemellett az automatizációnak, valamint a különböző AI/IB technológiák alkalmazásának egyre nagyobb szerepe lesz, akár a marketing, akár a vásárlás lebonyolítása terén. 

Depó

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
2024-02-14
Depó

A nemzetközi online piac továbbra is dinamikusan növekszik – Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista

A nemzetközi online piac 2023-ban várhatóan 10%-kal bővül, amely némiképpen meghaladja a tavalyi fejlődési ütemet. Az online térben továbbra is Kína számít a legnagyobb kereskedőnek, amely a világ online forgalmának felét tudhatja magáénak. Globális ecommerce áttekintés következik a Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című kiadványunkból.
2024-01-19
Depó

Bevételnövekedés a depo.hu-val

A depo.hu neve sokak számára csenghet még ismeretlenül, akik viszont élnek már szolgáltatásainkkal, elégedetten tekinthetnek minden hónapban elért eredményeikre.
2023-09-26
Depó

Töretlen fejlődés a csomagautomaták piacán

A logisztikai piac és ezen belül a csomagautomata szolgáltatók jelentős kihívásokkal szembesültek az elmúlt időszakban, ugyanakkor ezzel párhuzamosan komoly lehetőségek nyíltak a további bővülésre. Az e-commerce piacon a csomagautomaták szerepéről és a legújabb trendekről beszélgettünk a FOXPOST társalapító-vezérigazgatójával, Bengyel Ádámmal.
2022-09-12
Depó

A jövő az automatizált megoldásoké

A magyar e-commerce piac növekedésének kulcsa az automatizált megoldásokban rejlik, ugyanakkor a magyar vállalatok még gyakran idegenkednek a digitális újdonságoktól. Az edukáció fontosságáról és a magyar e-commerce piacról beszélgettünk Donáth Fruzsinával, a Smart Trade Applications Kft. üzletfejlesztési igazgatójával.
2022-09-13
Depó

„Az online növekedés titka, hogy átlépjük a határokat!”

Meddig növekedhet még a hazai e-commerce piac? Miért nem exportálnak többet a magyar online vállalatok? Milyen lesz a digitális vásárlás jövője? Többek között ezekre a kérdésekre is kerestük a választ Nagy Sándorral, a Future Trade Konferencia szakmai referensével.
2022-09-13
Depó

Új üzleti modell egy változó piacon

A hazai sportszerpiac egyik legjelentősebb szereplője különleges időszakként élte meg a pandémiát. Az ilyen helyzetekben pedig a rugalmasság komolyan felértékelődik – állítja Román Gergely, a Decathlon e-kereskedelmi igazgatója.
2022-09-13
A vinted story – Digitális turkálóból gigantikus online piactér
A recommerce felemelkedése – menő lett a használt cucc?
Az e-kereskedelem jövője
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató