Hihetetlen módon dráguló üzemanyagok, gyengülő forint, munkaerőhiány, akadozó beszállítói láncok, háború és világjárvány – nagyon nehéz az elmúlt két év kihívásait egyetlen mondatban felsorolni. Ezek közvetlenül befolyásolják az e-commerce piac szereplőit és az ott működő logisztikai szolgáltatók fejlődését egyaránt.
– Véleményem szerint előzetesen felkészülni egy-egy hirtelen jött változásra kicsit sem könnyű feladat. Jól szervezett csapattal és komoly készpénztartalékkal lehet csak rendezni a különböző problémákat. A FOXPOST-nál sikerült a piaci történéseket plusz tőkebevonás nélkül kezelni. Az elmúlt években a munkaerőhiány volt az egyik legégetőbb és folyamatosan jelen lévő probléma, egyrészt nagyon nehéz éjszakai munkára embert találni, másrészt tényleges munkaerőhiány van. Pont emiatt nem meglepő, hogy sok cég tárt karokkal várja a Magyarországra érkező ukrán menekülteket munkavállalóként is. Az biztos, hogy munkaerő szempontjából a megnövekedett csomagszámot kezelni igazi kihívás. A cég hatékony működése szempontjából az sem mindegy, hogy mennyit fordítunk bérköltségre: ha túl magasak lesznek a munkabérek, akkor azt érvényesíteni kell az árainkban is, ez a folyamat pedig rontja a versenyképességet. Mindemellett azt gondolom, hogy a magas bérek, az infláció, a munkaerőhiány, a hihetetlen drága üzemanyag egyaránt ahhoz vezet, hogy áremelésre kényszerülnek majd a logisztikai szolgáltatók. A FOXPOST csomagautomata szolgáltatóként válságálló üzleti modellben működik, hiszen a költségek kisebb részét adja például az üzemanyag – fejtette ki Bengyel Ádám.
A FOXPOST tavaly átlépte a 3 millió csomag/év határt, ennek kezeléséhez pedig jelentős fejlesztésekre volt szükség. A forgalombővüléshez elengedhetetlennek bizonyult egy új, automatizált szortírozó rendszer létrehozása. Tavaly készült el a cég új maglódi logisztikai központja, ahol egy automatizált rendszer segíti 8000 négyzetméteren a csomagok válogatását. Ezzel kapcsolatban Bengyel Ádám kifejtette:
– Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy mi vagyunk a maglódi raktárpark első bérlője. A helyszín kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy rendelkeznek egy környezetbarát tanúsítvánnyal, így harmonikusan illeszkednek a Foxpost fenntarthatósági stratégiájába. Már a FOXPOST alapításakor is missziónknak tekintettük, és a jövőnket is meghatározza, hogy a hagyományos futárszolgálatokhoz képest egy jóval zöldebb, fenntarthatóbb csomagszállítási módot valósítsunk meg. Mivel a klasszikus futárokhoz képest sokkal több csomagot szállítunk egy-egy pontra, az automatákhoz, így mára már elértük a 0,16 kg/csomag karbonemissziós értéket (CO2e). Ez töredéke a hagyományos kiszállításnál jelentkező mértéknek, amely nagyságrendileg 1 kg/csomag CO2e. Természetesen a teherautók elektrifikálásával ez a terhelés tovább csökkenthető.
A FOXPOST a csomagautomatába történő szállítási piac zászlóshajója, ugyanakkor azt tapasztalják, hogy egyre több logisztikai szereplő nyit az automatás kézbesítési módszer felé. – – Az induláskor gyakorlatilag a piacon egyedüliként magát a szolgáltatást kellett bemutatnunk az embereknek. Akkoriban elsősorban a személyes átvételi pontokkal versenyeztünk, még a Pick Pack Pont volt a piacvezető. Néhány év alatt a vásárlók megszerették a csomagautomatákat, amelyek bármikor, 0-24 órában kényelmesen és gyorsan elérhetők. Ma már a FOXPOST-nak a közvetlen átvételi pontok területén 25-30 százalékos a részesedése, ezzel piacvezetővé vált, míg a teljes kiscsomag-logisztikai piacon körülbelül 6 százalékos piacrésszel bír. Jelenleg megfigyelhető, hogy a nagyobb e-commerce szereplők szintén megjelennek a csomagautomaták területén, gondoljunk csak a GLS vagy a DHL mellett az eMAG vagy éppen az Alza új berendezéseire, és még működik a posta 40-50 automatája is országszerte – tette hozzá Bengyel Ádám.
A FOXPOST folyamatos fejlődésének hátterében az áll, hogy egyre több csomagautomata érhető el, egyre közelebb kerülnek a vásárlók otthonához, munkahelyéhez az átvételi pontok. A vállalat szeretne egyre több városban, településen jelen lenni: 2022-ben a cél országosan nyolcszázötven üzembe helyezett berendezés.
– Mivel nagyon fontos célunk, hogy minél közelebb vigyük az átvételi pontokat az emberekhez, így idén szeretnénk nyolcszázötvenre bővíteni az automatáink számát. Ez a jelenlegi helyzetben valódi kihívás, hiszen az egyik automatabeszállítónk Ukrajnából termel, ráadásul az elmúlt két évben a chiphiány miatt a berendezések elektronikai beüzemelése is nehézkesnek bizonyult. Az automatabeszerzésnél több beszállítóval kell tárgyalnunk, hogy zavartalan legyen a tervezett üzembe helyezés, egy új beszállító modelljét pedig egységesíteni kell a FOXPOST szetenderdjével, így számtalan újabb és újabb feladattal szembesülünk – mondta el Bengyel Ádám.
Az elmúlt két esztendőben egyébként a cég megőrizte a korábbi három számjegyű növekedési ütemét. A pandémia alatt változó volt a forgalom. Az első hullám idején, amikor mindenki karanténba vonult, volt egy kéthetes időszak, amikor lecsökkent a csomagszám, azonban ez nagyon gyorsan megszűnt, miután az emberek újra elkezdtek vásárolni az interneten. A webshopok megnövekedett csomagmennyiséget adtak fel, ugyanakkor a magánszemélyek által feladott küldemények száma csökkent.
A tervekkel kapcsolatban Bengyel Ádám elárulta:
– Véleményem szerint hosszabb távon óriási lehetőség van a magyar piacban, hiszen az e-commerce aránya a kiskereskedelmi forgalmon belül még mindig csak 10 százalékos. Ahogyan nő az e-commerce szereplők forgalma, úgy bővül majd a csomagautomatákba feladott küldemények száma is. Ezen kívül arra számítok, hogy egyre több márka és cég dönt úgy, hogy elindítja az online kereskedelmi platformját, ami szintén további bővüléshez vezet. Érdekes, hogy a nemzetközi szereplők, amelyek Kínából vagy a tengerentúlról értékesítenek, korábban általában a postát használták, ma már azonban nyitnak a logisztikai piac kereskedelmi szereplői felé. Nekünk is van olyan külföldi partnerünk, aki minőségibb szolgáltatást keresett a postánál. Ráadásul a csomagautomatába történő kézbesítés még mindig költséghatékony módszernek számít, így az áraink is egyértelműen versenyképesek. Nagyon sokan egyébként arra számítanak, hogy idővel a magánszemélyek csomagküldése is jelentős lesz a piacon. Ma is van olyan csomagméret, amelynél a FOXPOST árai kedvezőbbek a postai csomagáraknál, így magánszemélyek is szívesen használják.
A piaci célok mellett a vállalat komoly figyelmet fordít a CSR tevékenységre is.
– Ha valaki járt mostanában az automatáinknál, akkor biztosan látta, hogy adománygyűjtést indítottunk az Ökumenikus Segélyszervezettel karöltve az ukrán menekültek javára. Bárki ingyen elküldheti adománycsomagját a Foxpost segítségével. Igyekszünk a hatékonyság jegyében a kommunikációban is segíteni. Pontosan tudjuk, hogy tartós élelmiszerekre és higiéniás termékekre van leginkább szüksége az Ukrajnából érkezőknek, így egy terméklista-javaslattal is segítjük azokat, akik támogatni szeretnék a menekülteket. Ha valaki kinyitja a FOXPOST rekeszek egyikét, akkor ott talál olyan szóróanyagot, amelyen bejelölheti, hogy milyen terméket tartalmaz az adománycsomagja, majd azonnal fel is ragaszthatja az adományára. Ezzel a honlapunkon is nagyon könnyen elérhető listával már előzetesen is segítjük az adományozókat abban, hogy a megfelelő termékek kerüljenek a csomagjukba, amikre a rászorulóknak valóban szükségük van – hívta fel a figyelmet Bengyel Ádám az ukrán menekülteket segítő akciójukra.
A cég életében egyébként nem egyedülálló ez a kezdeményezés, a #nemluxustáska gyűjtési akciójuk épp csak véget ért, amikor kitört a háború. Folyamatosan együttműködnek jótékonysági szervezetekkel, amiket főként szállítási kapacitással segítettek, de előfordult az is, hogy pénzzel támogatták a kiválasztott ügyet.
– Most is indítottunk gyűjtést a kollégáink körében az ukrán menekültek megsegítése céljából, amelynek az a lényege, hogy a munkatársak által felajánlott összeget a FOXPOST megduplázza, a pénzösszeget pedig eljuttatjuk az Ökumenikus Segélyszervezetnek.