Idén márciusban negyedszerre került megrendezésre az Evolution – Mobile Hungary konferencia, ahol Urbán Zsolt a Magyar Reklámszövetség elnöke idén is ismertette az előző évi reklámköltés adatokat. A tavalyi kutatás főbb megállapításai között szerepel, hogy a reklámokra fordított összeg növekedése mellett tavaly először haladta meg az online költés az összes többi reklámköltést.
Magyarországon a cégek 2015-ben összesen 194,37 milliárd forintot költöttek reklámokra, ami az azt megelőző év 189,05 milliárdjához képest 2,81%-os növekedést jelent, illetve ez az első év, amikor az online reklámköltések tavalyi adatokból kiderült, hogy ezen az összegen belül, milyen reklámfelületekre mennyit szántak.
A legtöbbet az online reklámokra, ami 54,1 milliárd forint, az összköltség 27,6 %-a. Ezt követi a TV 26,4%-kal, a sajtó 16,5%, direkt marketingre 15%, outdoor 7,7%, rádiós reklámok 4,6%-kal, Ambient 1,4% végül a mozira fordított az összes költség 0,8%-a.
Bár a 2014-es adatokhoz képest is voltak változások, hiszen akkor még a televíziós reklámokra költöttek a legtöbbet, mégis érdemes az öt és tíz évvel korábbi reklámköltségekkel összehasonlítani a tavalyiakat.
2010-ben az előző évekhez képest a legjelentősebb változás az Ambient reklámfelület költségei, azaz a környezetünkben megtalálható összes nem klasszikus reklámeszközre költött összeg. volt. A rá fordított összeg azonban, közel azonos volt a 2015-össel, ugyanis az összköltség 1,5%-át tette ki.
A legtöbbet öt éve még a televíziós reklámokra költöttek a különböző hazai illetve külföldi cégek, egész pontosan 40%-ot, amit a sajtó követett 27,2%-kal, és csak azután jött a 2015-ben vezető online költés, 15,9%-kal. Ezeknek a reklámfelületeknek a felhasználása terén jelentős változásokat figyelhetünk meg. Érdekesség még, hogy 2010-ben a reklámkiadások 10,9%-át a közterületeken hirdetésekre költötték – buszmegállók, közlekedési járművek stb. A rádiós és a mozis reklámokra fordított összeg azonban szinte megegyezett a tavalyival: az előbbi 4,2%, míg az utóbbi 0,4% volt.
Az Ambient reklámlehetőséget leszámítva, ugyanazokra az eszközökre költöttek a legtöbbet 2005-ben, mint a 2010-es évben, azonban más arányban. Tíz éve ugyanis a televíziós reklámokra fordított összeg volt a legmagasabb, 41,8%, de ami jelentős változás volt, az a nyomtatott sajtóban megjelenő reklámokra fordított összeg mértéke, ugyanis itt még az összköltség 38%-át jelentette, ami nagyjából tíz százalékkal lett alacsonyabb 5 év múlva, és még tízzel 2015-re. Az internetes reklámok azonban 2005-ben még egészen új lehetőségnek számítottak, amit a 3,7%-os ráfordítás jól példáz. A mozis, rádiós és közterületen elhelyezett reklámok a 2010-es arányoktól nem sokban tértek el.
A tavalyi illetve az elmúlt 10 év reklámköltségeit figyelembe véve, a legérdekesebb változás, hogy a technika fejlődésével hogyan változtak a különböző eszközökre fordított összegek aránya az összköltségen belül. Ahogy egyre elterjedtebbé váltak a személyi számítógépek, és az internet otthoni használata, a hagyományos reklámfelületek elkezdtek szépen lassan visszaszorulni, és átadni a helyüket az új, online reklámeszközöknek. Ezt mutatja, hogy 2015-ben már a reklámokra fordított költségek legnagyobb részét az internetes felületek és platformok adták. Hogy jövőben hogyan alakulnak ezek a számok majd, egyelőre persze nehéz lenne megjósolni, de a tendencia egyértelmű.