Vannak emberek, akik ösztönösen tudják, hogyan győzzenek meg másokat a saját véleményükről. Ezt másoknak tanulnia kell, és most adunk hozzá néhány tippet.
Gondolj csak a sikeres emberekre. Mindannyian kiemelkedőek abban, hogy eladják magukat, és az ötleteiket – röviden abban, hogy a körülöttük lévőket meggyőzzék. Ebből kiindulva felteheted a kérdést, hogy ez a készség szükséges ahhoz, hogy valaki elérje a céljait?
Azt viszont érdemes fejben tartani, hogy a meggyőzés nem egyenlő azzal, hogy nyomást gyakorlunk másokra.
Az a legjobb, ha a meggyőzés csupán bemutatja az adott ötlet hasznát, előnyeit és logikáját, hogy van értelme, és mindenki csak jól jár az általunk prezentált javaslattal - mind a befektetők, mind az alkalmazottak. Ezért maga a meggyőzés művészete elengedhetetlen az üzleti, sőt az élet bármely területén – hiszen a sikeres emberek is rendelkeznek ezzel képességgel.
Megmutatjuk, hogyan lehetsz Te is sikeresebb, azáltal, hogy elsajátítod a meggyőzés tudományát:
Több kutatás is kimutatta, hogy érdemesebb először rövid távú célokat kitűzni magunk elé, hogy hosszú távon is sikereket érjünk el. Kezdetben olyan ötletekkel és újításokkal rukkolj elő, amiről tudod, hogy a meggyőzendő közönség is egyet fog érteni. A későbbi megállapodásokhoz egy megfelelő kapcsolati alapot kell építened.
Emlékezz rá, hogy az emberek szívesebben bólintanak rá annak az ötletére, akivel egyszer már együttműködtek.
2.Készülj erős érvekkel!
Azt hiszed, hogy az adatok és a számok mindenkit meggyőznek? Tévedsz. Több kutatás bizonyítja, hogy az emberek többre becsülik a merészséget, mint a száraz szakmaiságot. Még a szkeptikus közönség is könnyebben meggyőzhető, ha valaki magabiztosan áll ki a saját igaza mellett. Hiszen az emberek hajlamosak megbocsátani azt, ha itt-ott gyengébb az eredmény, ha egy határozott forrásból kapjuk a tanácsot.
Légy merész! Fejezd be az „Azt hiszem” és az „Úgy gondolom” kifejezések használatát. Helyettük mond azt, hogy: „Ez működni fog” – ez segít magadban is megerősíteni az elhatározást. Állj ki a véleményed mellett, – akkor is, ha mások ellened vannak – és meglátod, a lelkesedésed másokat is meggyőz majd!
3.Figyelj a beszéded mértékére
Mindenki ismeri a „gyorsan beszélő üzletember” típust. Ez néha bejön, ám vannak helyzetek, amikor nem a legelőnyösebb.
Egy friss kutatás szerint két lehetőség adott:
Amikor a hallgatóság nem ért egyet, és a beszélő még jobban hadar, vagy amikor szintén nem fogadják el az adott álláspontot, és az előadó egy lassabb beszédtempóra vált.
Az előbbinek az az előnye, hogy a gyors beszéddel a közönség nem kap lehetőséget további ellenvélemény kigondolására, ezzel lehetőséget adva, hogy meggyőzzék őket.
Az utóbbi abban van segítségedre, hogy a hallgatóság megeméssze a hallottakat, így akár a sajátjukká is formálhatják, és részben ez meggyőzi őket.
Röviden: vagy beszélj nagyon gyorsan, nem hagyva időt az ellenvéleményre, vagy nagyon lassan, hogy elhitesd velük, ez szinte már a saját ötletük.
4.Ne félj (profin) szakszerűtlen lenni!
Ha úgy érzed, nem tudod egy adott helyzetben magadban tartani az átkozódást és a csalódottságot egy munkahelyi gikszer miatt, engedd ki - persze ne úgy, mint egy kocsis, elég egy enyhe kifejezés is. Egyszerűen csak légy önmagad. A hitelesség mindig meggyőző. Ez az emberibb viselkedés kimutathatóan több ember szimpátiáját váltja ki.
5.Tudd, hogy a közönséged, hogyan tud a legjobban információt feldolgozni!
Például a főnököddel sem akkor közölsz egy rossz hírt, amikor láthatóan épp nem a legjobb hangulatában van. Mindennek megvan a maga ideje. A hallgatóságodat és a hangulatát ehhez megfelelően kell ismerned, és észben kell tartanod, hogy azonnali választ soha nem várhatsz, főleg ha az adott ember személyisége nem olyan. Ki kell várni a választ, hiszen nem hiába mondják: a türelem rózsát terem.
6.Az előnyök mellett, MINDIG ismertesd a hátrányokat is!
Daniel O’Keefe, az Illinoisi Egyetem egy professzora szerint, egy állítást érdemesebb minden oldalról ismertetni.
Hogy miért? Mert egy ötlet sem tökéletes. Ezt a hallgatóságod is jól tudja, ahogy azt is, hogy több perspektívából is meg lehet közelíteni egy problémát. Nézz szembe ezekkel. Vitasd meg, hogy miért érdemes mégis elfogadni az adott gondolatot, és hogy a kezdeti hátrányokat le lehet győzni, akár előnnyé is formálni. Az embereket könnyebben győzöd meg, ha megmutatod, az ellenérzéseket is megérted, de mégis kiállsz a ötleted mellett, mert hangsúlyozod a kivitelezhetőségét.
7.Összpontosíts a pozitív eredményekre!
Melyik két állítás a meggyőzőbb?
„Ne hibázz olyan sokszor” vagy
„Légy pontosabb”.
Vagy ez a kettő közül?
„Ne legyél annyira letargikus” vagy
„légy egy kicsit vidámabb”.
Bár elsőre hatásosabbnak tűnhetnek azok az állítások, amelyekkel egyfajta félelmet keltesz a másik emberben, hosszú távon mégis azok a meggyőzőbbek, ahol a támogató szerepét töltöd be. Vagyis ha változást akarsz elérni, azt pozitív kijelentésekkel érd el, hogy sikerüljön elérni a célod!
8.Válaszd az arany középutat!
Szóval meg kell győznöd valakit a saját igazadról? Nem tudod, hogyan is kezdj neki? Ha lehetőséged van rá, először ne személyesen próbálkozz, hanem írj egy e-mailt!
Általában a férfiak hajlamosak személyesen versengőnek tűnni, amivel nem feltétlenül nyerik el a másik bizalmát. Ilyenkor légy határozottabb, és írásban próbálj meg közelebbi kapcsolatot kialakítani a beszélgető partnereddel, hogy később szemtől szemben is elérd a célod.
Azonban ha nő vagy, és esetleg egy másik nőt szeretnél meggyőzni, a személyes beszélgetés hatásosabb. Kutatások szerint, a nők nagyobb hangsúlyt fektetnek a közvetlen kapcsolatokra, és meggyőzőbbnek találják.
9.A legfontosabb: légy biztos magadban!
A meggyőző emberek tudják, hogyan adják át másoknak az üzeneteiket, és ami fontosabb, hogy tudják, ez az üzenet mit is jelent pontosan.
Légy mindig érthető és tömören fogalmazó, és az érvelésed legyen mindig kifogásolhatatlan. A meggyőzés képességét mindig jóra használd, hiszen ez lehet a hab, egy totál logikus tortán.