Az online világ lehetőségeinek köszönhetően nem csak a már befutott, világmárkák számára lehetséges az, hogy nemzetközivé, vagy akár globálissá váljanak. 10 márka nemzetközi marketing kampányaiból mindenki kaphat tippeket.
A nemzetközi piacokra kilépés mindenki számra lehetséges, csak egy kreatív stratégiára és a világpiac megértésére van szükség ehhez. A közösségi médiastratégia adaptálása, a több nyelvre való fordítás, a menük átalakítása minde megalapozzák, hogy az egész világon jelen lehessünk.
Az osztrák Red Bull olyan marketinget folytat, amelynek hatására sok amerikai azt feltételezi, hogy helyi márka. Az egyik legsikeresebb taktikája az, hogy extrém sporteseményeket és más rendezvényeket szervez a világ körül. Rendezvénymarketingjükbe olyan események tartoznak, mint a Red Bull Indianapolis Grand Prix, a Red Bull Air Race az Egyesült Királyságban, vagy a Red Bull Soapbox Race Jordániában. Egy új-zélandi kalandtúra versenyük részleteit 360 fokos videó formájában is megnézhetjük a YouTube-on, de sok más sporteseménnyel kapcsolatban keresgélhetünk videókat a Red Bull különböző csatornáin.
Természetesen Magyarországról is hozhatunk példákat a Red Bull által szervezett versenyekre, mint a budapesti Air Race vagy a humoros és kreatív megmérettetések közül a Ládaderbik.
A rendezvénymarketingen kívül a Red Bull csomagolása is nagy szerepet játszik abban, hogy globálisan kedvelt márkává vált. Bár a terméklistája már változatos, nem törekszik arra, hogy a klasszikus amerikai üdítőitalokra hasonlítson.
Az Airbnb-t San Franciscóban alapították 2008-ban. Az oldalán szállásokat foglalhatnak és hirdethetnek meg a felhasználók. Az alapítása óta több mint 1,5 millió szállás került fel a listájára a világ több mint 34000 városában. Hogy mi járult hozzá ehhez a sikerhez?
A közösségi média: 2015-ben az Airbnb elindított egy hashtag kamányt #OneLessStranger címmel, amit egy "globális társadalmi kísérletnek" szánt. Az Airbnb arra kérte a közösséget, hogy random módon legyenek kedvesek egy idegennel, majd készítsenek fotót vagy videót az illetővel, és osszák meg a hashtaggel. Alig három hét alatt több mint hárommillió ember csatlakozott ehhez a kampányhoz világszerte.
Az amerikai Dunkin Donuts cégnek több mint 3100 üzlete van 30 országban. Mi a különlegessége? Az, hogy úgy alakította ki a menüjét, hogy kielégítse a nemzetközi ügyfelek igényeit. Nem fél attól, hogy megünnepelje a kulturális különbségeket, ezzel is erősíti a nemzetközi jelenlétét. A koreai Grapefuit Coolatától a libanoni mangós csokoládés fánkon keresztül az orosz Dunclairig a választék alkalmazkodik ahhoz a régióhoz, ahol letelepednek.
A Dunkin Donutshoz hasonlóan a Domino's arra használta a menü alakítását, hogy növelje a nemzetközi érdeklődést és a figyelmet a pizzái iránt. Az alapok ugyanazok, de a feltét változtatásával az egész menüt piacról piacra változtatják. Ázsiában elsősorban a tenger gyümölcseit és halat helyeznek a pizzára, míg Indiában curryt. Emellett persze a standard, mindenütt kapható feltéteket is megtalálhatják a pizzára vágyók a menüben. Mivel szándékosan odafigyelnek arra, hogy felmérjék, mit részesítenek előnyben a piacok, amelyeket meg szeretne hódítani, az eltérő választékkal nemzetközi figyelmet érhetnek el.
Ha sikeres nemzetközi kezdeményezést keresünk, remek példa lehet számunkra a WWF Föld órája kezdeményezése, mely a világ legnagyobb önkéntes környezetvédelmi akciójává vált, felhívva a figyelmet az energiatakarékosságra. A kezdeményezés lényege, hogy a résztvevők egy órára lekapcsolják a világítást és az elektromos készülékeket. A vállatok a kezdeményezéshez való csatlakozást nyilvánosan is megtehetik egy WWF Black Out banner segítségével a weboldalukon. Ez a banner 2012-ben három MMA díjat nyert.
A Föld Órája mozgalom több milliárd embert vont be, és évről évre egyre többen csatlakoznak hozzá. A WWF a figyelemfelhívás és a szimbolikus tettek mellett a kezdeményezéshez olyan akciókat is csatol, mint a faültetések, erdősítések, szemétszedések, amelyekhez szintén csatlakozhatnak az érdeklődők. De hogyan népszerűsítik ezt a kezdeményezést? Elég megnézni a 2014-es videójukat a Föld Órája első szuperhős nagykövetéről.
6. McDonald's
Nem kell magyarázni, hogy a McDonald’s sikeres nemzetközi márka. Ez egyfelől a következetes arculatnak és a „globális-lokális” marketing gyakorlatának köszönhető. Szó szerint helyi ízeket adnak a különböző országok menüjéhez. A Közel-Keleten például bevezette a McArabia nevű szendvicset, Franciaországban a macaront tette az étlapra, a Fülöp-szigeteken a McSpaghetti nevű terméket emelte a menübe, de gondolhatunk a magyaros ízű McDonald’s burgerekre is.
7. Coca Cola
A Coca Cola jó példa az olyan márkákra, amelyek nemzetközi marketing erőfeszítéseket tesznek. Bár nagyvállalatról van szó, kis közösségi programokra fókuszál, és sok időt és energiát fektet kisebb jótékonysági akciókba. Egyiptomban például 650 tiszta vizes kutat állított, Indiában pedig a Support My School kezdeményezéshez csatlakozott, amely a helyi iskolák felszerelését igyekszik javítani. Persze a siker nem csak ebben rejlik, hanem abban is, hogy olyan érzelmet használ az eladáshoz, amelyek nem tűnik el a fordításban: a boldogságot.