A tartalom a király? Igen!
Már évek óta töretlen a tartalommarketing sikere az online marketingben, a keresőoptimalizáással foglalkozó szakemberek egybehangzó véleménye pedig a továbbiakbiakban is csak támogatja ezt az elméletet. A jó tartalommarketinghez azonban kiemelkedő minőségű tartalomra van szükség, ami nem olcsó, valamint az előállítása is időigényes. A továbbiakban ahhoz adunk tippeket, hogyan csökkenthetjük jelentősen a tartalommarketing költségeit anélkül, hogy túl sok időt áldoznánk rá.
Koncentráljunk a leghatékonyabb tartalomra!
Számtalan különböző típusú tartalmat hozhatunk létre, amik kombinálásával egy oldal növelheti a látogatóinak számát. Azonban nem minden tartalom megosztása hozza meg ugyanazt az eredményt a forgalomban, a feliratkozók számában vagy a megosztásokban, ahogy az áruk is különbözik. Hogyan válasszuk ki, milyen tartalom a legköltséghatékonyabb? Három lépésben:
Érdemes összegyűjteni és felbecsülni azoknak a tartalmaknak a költségeit, amelyeket létrehozhatunk, például a blogposztok, a videók, az infógrafikák, a diavetítések, az animációk, az eszközök, az e-könyvek, a fényképgyűjtemények, a podcastok stb. árát. Nyilván ezek az árak a konkrét tartalmak esetében eltérhetnek, de érdemes elég pontosan meghatározni a költséghatárokat. Kérhetünk árat szabadúszóktól, akik egy tartalomtípusra specializálódnak, meghatározhatjuk, hogy mennyi időbe telne, hogy mi magunk készítsük el a tartalmat, és kiszámolhatjuk a költségeit, vagy más nyilvános forrásból is szerezhetünk információt arról, hogy mennyibe kerülhet a tartalom előállítása. Elméletben egy ügynökségtől is kérhetünk árajánlatot, azonban ez magasabb árat jelenthet, mint a szabadúszók.
Érdemes figyelemmel kísérni azoknak a mutatóknak a kombinációját, amelyek legjobban bemutatják a tartalom teljesítményét. Vizsgálhatjuk a forgalmat, a közösségi oldalakon való megosztást, a kommenteket, a hírlevélre feliratkozók számát vagy azokat az oldalakat, amelyek ránk hivatkoznak. Ha a teljesítmény adatokat a versenytársak tartalmának vizsgálatával is megszerezhetjük. A versenytársak blogbejegyzéseinek teljesítményét a különböző blogokon, a videókat a YouTube-on, a diákat a Slideshare-en, az infógrafikákat pedig a Visual.ly oldalán ellenőrizhetjük. A videók teljesítményét például kiszámolhatjuk úgy, hogy elosztjuk az összes néző számát az összes videóéval. Ha ezt a lehető legtöbb versenytárs esetében megtesszük, akkor pontosabb képet fogunk kapni arról, hogy milyen teljesítményre számíthatunk.
Ha összegyűjtötted az egyes tartalomtípusok teljesítményének az átlagát, és ezeknek a típusoknak az árát, és számoljuk ki, hogy mennyibe kerül egy megtekintés a számunkra. Mindig arra a mutatóra érdemes koncentrálni, ami a legfontosabb számunkra. Általában azt tapasztalhatjuk, hogy egy-két tartalomtípus sokkal költséghatékonyabb, mint a többi. Ezekre érdemes fókuszálni a jövőben.
Koncentráljunk a minőségre, ne a mennyiségre!
A legtöbb pénzt azzal szórhatjuk el, ha nem maximalizáljuk az egyes tartalmak teljesítményét. A sikeres bloggerek hetente háromszor-ötször osztanak meg új posztokat, és a marketingesek ezt látva úgy gondolhatják, hogy nekik is ezt kellene tenniük. Azonban ha nincs annyi pénz a költségvetésünkben, hogy 3-5 jó tartalmat publikáljunk, akkor ennek nincs értelme, mert előfordulhat, hogy a bejegyzéseink csak „okék” lesznek. Minden posztnak a lehető legértékesebbnek kell lennie. Havi harminc átlagos bejegyzés helyett havi egy fantasztikus tartalommal jobban jár az oldal. Minden esetben az a fontos, hogy a minőségre koncentráljunk.
A minőségi tartalom előállítása során érdemes szem előtt tartani a 80/20 szabályt, tehát azt, hogy az eredményeid 80%-át az erőfeszítésed 20%-a adja, mert a tartalom előállításba fektetett energiát túlzásba is lehet vinni. Minden extra munka csökkentheti az eredményeinket. Ha egy tartalmat sok erőfeszítéssel hoztunk létre, és maximalizáltuk annak a teljesítményét, érdemes megállni azt, hogy túlzásba essünk. Ne készítsünk olyan egyedi képeket, amelyek nem adnak sokat a posztunk értékéhez, ne variáljuk a stílust, ha könnyen olvasható az oldalunk, sőt, ne javítgassuk folyamatosan a mondatokat, amíg „tökéletesek” nem lesznek. Ezek mind felesleges költségeket jelentenek. Érdemes a lehető legmagasabb minőséget megcélozni, de tudni, hogy egy tartalom mikor lesz olyan jó, amilyen csak lehet.
Hasznosítsunk újra!
Másik mód a költségek csökkentésére a kreativitás. A teljesen új tartalom létrehozása helyett átalakíthatunk már meglévő tartalmat más típusú tartalommá, például egy blogbejegyzést videóvá, infógrafikává vagy diavetítéssé. Ennek az előnye, hogy már nem kell kutatást végezni az új tartalomhoz. Ábrákat is újrahasznosíthatunk, ezzel is gyorsítva a tartalomalkotást. Emellett az új forma eljuthat más célközönséghez, ami mindig jó dolog.
Milyen típusú tartalmakat tudunk így újrahasznosítani? A blogbejegyzéseket legegyszerűbben infógrafikákká, podcastokká, e-könyvekké alakíthatjuk, az infografikákat diavetítésekké vagy videókká, a videókat animált gifekké vagy blogbejegyzésekké. Legtöbb esetben a vizuális tartalom jól működik másik vizuális tartalom formájában, míg az írott tartalom írott vagy szóbeli tartalomként működhet legjobban.
Szánjunk időt a hatékonyság javítására!
Ha mi magunk készítjük, tervezzük vagy reklámozzuk a tartalmunkat, akkor érdemes odafigyelni ezek hatékonyságára. A feladatok elvégzésének sebességét néhány technika segítségével javíthatjuk.
Az egyik ilyen technika az, ha a tartalommarketing során csoportokban gondolkodunk, azaz nem egyetlen tartalmat hozunk létre, hanem egyszerre többet. Ha elkezdünk egy feladatot, sokkal egyszerűbb lesz ugyanazt folytatni, ami gyorsabb és jobb munkát eredményez. Mindig időbe telik átlépni egy másik feladatra, egy új ötletre. Ha előre megvan egy egész sor terv, akkor ez az idő megspórolható. Megírhatjuk egyszerre a blogposztjainkat, majd időzíthetjük őket, szerkeszthetjük csoportokban a tartalmakat, összegyűjthetjük az összes olyan ember nevét, akinek reklámozni kívánjuk a tartalmat és még sok más módon csoportosíthatjuk a feladatokat.
Másik technika a külső tartalom előállítók felkérése, amikor nincs elég tapasztalatunk vagy időnk, hogy mi magunk végezzük el a feladatokat. Különösen az első esetben érdemes az outsourcingba fektetni, mert például ha nem tudjuk, hogyan hozzunk létre egy infógrafikát, és mégis úgy döntünk, hogy magunktól hozzuk létre, akkor annak a minőség láthatja kárát. Ezen kívül az outsourcing költséghatékonyabb is lehet, mert egy külső szakember kevesebb, mint fele annyi idő alatt készítheti el számunkra a munkát, mint amennyit nekünk kellene rászánnunk, valamint jobb terméket lesz a végeredmény.
Felejtsük el a tartalommarketing szükségtelen részét!
A tartalom előállításához sok idő, tapasztalat és forrás kell, és ezután még reklámozni is kell azt. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy nem kell mindenhol népszerűsíteni a tartalmunkat. Fel kell mérni, hogy a marketingünknek mely részéből származik a legkevesebb érték, és csökkenteni kell ennek a szerepét, szem előtt tartva a 80/20 szabályt.
Az üzletünktől függ az, hogy melyik cselekmény a legkevésbé hatékony. Például ha forgalmat szeretnénk vonzani az oldalunkra, és szeretnénk eladni a termékünket, akkor a legtöbb esetben az email marketing a leghatékonyabb, azonban sok marketinges ugyanannyi energiát fektet a közösségi oldalakba, a névjegykártyák osztogatására a konferenciákon, a fórumokon posztolásra és így tovább. Kis költségvetés esetén azonban érdemes elsősorban a leghatékonyabb, legjobb eredményeket produkáló eszközökre támaszkodni.
Legyünk a lehető legspecifikusabbak!
Elsőre szomorú lehet ezt hallani, de nagyon nehéz versenyezni a nagy költségvetésekkel. Ha olyan kulcsszót akarunk megcélozni, amit ők is, akkor fantasztikus tartalommal kell előrukkolnunk, és annyit reklámozni, amennyit csak tudjuk, ami természetesen költséges. Azonban a jó hír az, hogy nem kell versenyezni a nagy költségvetésű cégekkel.
A népszerű kulcsszavakkal szemben választhatunk hosszabb kulcsszavakat, mert ezeknél tipikusan kisebb a verseny, és sokkal könnyebb jó helyezést elérni a keresők rangsorában. Ezzel a módszerrel nem lesz azonnal nagy forgalmunk, és ez sok céget elijeszthet, de a fogalom folyamatosan növekedni fog, ahogy a feliratkozók listája is. A forgalom exponenciálisan nő, és a kezdeti kis eredményeket követően indul be a növekedés. Érdemes specifikusabb célközönségnek írni, mert minél specifikusabb a tartalom és a közönség, annál kisebb versennyel kell megküzdenünk az induláskor. A közönséget az idő előrehaladtával lehet még bővíteni.
Osszunk meg értékes személyes tapasztalatokat!
Az átláthatóság hatékonnyá teszi a tartalommarketinget. Ebben az esetben az átláthatóság olyan adatokat és információkat jelentenek, amelyek a színfalak mögül származnak, például a Google Analytics adataiból vagy saját elemzésekből. Bármilyen témában írunk, személyes adatokkal, kísérletekkel alátámaszthatjuk az általunk felvetett pontokat, gyakorlatilag bármilyen információval, ami értéked ad a posztunkhoz. Az átláthatóság javítja a tartalmunkat, mert a személyes adatokkal az egyedi lesz, és mivel újat tud mondani a témáról. Ezen kívül a saját adatok használata olcsóbb és gyorsabb is lehet, mint a szakértőktől származók.
Ha lehetséges, szerezzünk ingyen tartalmakat remek alkotóktól!
Ha írókat fogadunk fel, hogy megírják a tartalmakat nekünk, az költséges, de lehetőség van arra is, hogy ingyen szerezzünk remek tartalmat. A megoldás a vendég posztok lehetővé tétele az oldalunkon. Nem kell elfogadnunk minden tartalmat, amit a vendégírók küldenek nekünk, de a jó minőségű írásokat publikálhatjuk azért cserébe, hogy ezzel reklámozzuk az oldalukat. Kétféleképpen találhatunk jó vendégírókat: létrehozhatunk az oldalunkon egy oldalt, amit megtalálhatnak a potenciális írók, vagy manuálisan is kereshetünk írókat, például ha meglátunk a versenytársak oldalán egy jó vendégposztot, mi is felkérhetjük az írót, hogy hozzájáruljon az oldalunkhoz.
Ezek közül az előbbiben van kevesebb munka, így hosszú távon érdemesebb ezt használni. Egy jó vendégposzt útmutató oldalnak a következőket kell tartalmaznia:
A frissítés épp olyan hasznos lehet, mint az új tartalom
A tartalomalkotók gyakran szembesülnek azzal, hogy a tartalmuk elavul, de teljesen új posztok írása helyett a régi tartalmat is hasznosíthatjuk. Az egyik lehetőség az időérzékeny tartalmak frissítése. A dolgok általában fokozatosan változnak az idővel, így teljesen új tartalom írása helyett elegendő lehet frissíteni az eredeti tartalmat, hogy tükrözze az iparág kis változásait. A másik lehetőség az örökzöld, minőségi tartalom újra publikálása. Kezdetben kicsi lehet az olvasóközönségünk, aminek az lehet az eredménye, hogy az olvasóink nem találkoznak a régebbi jó tartalmainkkal. Az új megosztással, nagyobb közönség számára tehetjük láthatóvá a régebbi posztokat. Bár nem érdemes túl gyakran megismételni ezt, gyakorlatilag erőfeszítés nélkül új posztunk lehet.
Válogassuk meg jól, hol népszerűsítjük magunkat!
Gondoskodnunk kell róla, hogy minden reklámozási munkánk megfelelően megtérül. Ha limitált időnk van, akkor arra kell koncentrálnunk, ami a legtöbb forgalmat eredményezi az új tartalmunk számára. A tartalom reklámozás első lépése mindig lehet a hírlevél. Ez azoknak szól, akik már eléggé megszerették a tartalmainkat, hogy feliratkozzanak. Ők tartoznak abba a csoportba, akik valószínűleg meg fogják osztani az új tartalmunkat az új közönségnek.
Nem minden rajongó szeretne emailt kapni, vannak, akik szívesebben követnek bennünket a közösségi oldalakon. Azonban, ha megosztunk egy új tartalmat a közösségi oldalon, előfordulhat, hogy az olvasó nem veszi ezt észre. Helyette érdemes lehet személyes üzenetben elküldeni a tartalmat azoknak, akik már megosztották a korábbi posztjainkat. Ha limitált időnk van, akkor érdemes csak azoknak az érdeklődőknek személyesen elküldeni a posztunkat, akiknek a legtöbb követőjük van, mert az ő megosztásuk sokkal több emberhez juthat el, mint egy átlagfelhasználó posztja.
Összegzés
A tartalommarketingben minden a minőségről szól és ez általában nem olcsó. Azonban még a kis cégek is kihasználhatják a tartalommarketing előnyeit, függetlenül attól, hogy kicsi a költségvetésük. Néhány tipp hasznosításával ésszerű mértékűre lehet csökkenteni a tartalommarketing költségeit.