A Google minőségi irányelveiben kijelentette, hogy a felhasználók igényeit helyezi a figyelem középpontjába. Sorsdöntő lehet tehát a felhasználói élmény minősége. Mit takar ez a fogalom és hogyan befolyásolja a SEO értéket? Ezekre a kérdésekre kaphatsz most választ.
Felhasználói élmény és használhatóság
Gyakran említik a használhatóságot (Usability) és a felhasználói élményt (másnéven User Experience, rövidítve UX) egymás szinonimájaként, pedig különböznek egymástól.
A használhatóság a felhasználóbarát felületet és a könnyű használatot takarja, valamint azt vizsgálja, hogy a látogatóknak mennyire egyszerű az oldaladon alapvető feladatokat elvégezniük.
A felhasználói élmény egy tágabb fogalom, amely a használhatóságon túl magában foglalja a vizuális design-t, a hozzáférhetőséget, a rendszerteljesítményt, a marketinget és a termék vagy tartalom stratégiát is. Minden ide tartozik, amely a felhasználó weboldallal kapcsolatos megfigyelését, reagálását és érzelmét fejezi ki.
„A UX design holisztikusan tekint az emberek termékkel kapcsolatos összes élményére: Milyen problémái vannak a közönségünknek? Milyen tartalmakkal, vagy funkciókkal tudunk nekik segíteni? Hogyan értik meg és hogyan fogyasztják majd ezeket? Milyen utat járnak be mindeközben? Magyarul a UX tervezés során a felhasználó-központú gondolkodást stratégiai szintre emeljük, és nem csak azon gondolkodunk, hogy hogyan lehet szépen megrajzolni egyes funkciókat, hanem azon is, hogy egyáltalán milyen funkciókra és tartalmakra van valóban szüksége az embereknek." – foglalta össze Pásztor Dávid, a Budepest központú UX studio ügyvezetője.
A UX studio az egyik első hazai design csapat, amelyik direkt erre a területre fókuszál. Nemzetközi piacra szánt, több millió felhasználóval rendelkező alkalmazásokat terveznek. Az ügyfeleik között kisebb berlini és londoni startupok mellett olyan ismert márkák is szerepelnek, mint az HBO.
Az UX 5 hatása az oldalad teljesítményére
A tartalmunk a leendő látogatóinknak szól (valamilyen kérdésükre kínál választ), ezért elsősorban nekik készül és csak másodsorban a keresőrobotoknak. Akár weboldal tervezésről, akár optimalizálásról beszélünk, a felhasználói igények tehát középpontba kerülnek.
Ahhoz, hogy megtaláljuk mire van szüksége a felhasználóinknak meg kell ismerjük őket. Ezért a UX design egyik legfontosabb része a kutatás. Sok féle módszer létezik az emberek problémáinak feltárásához: interjúzás, terepkutatás, naplózás, stb.
Akkor könnyű az oldalad feltérképezése, ha a jól megválasztott kulcsszavaknak köszönhetően könnyen megtalálható, látogatóid számára átlátható és hasznos információkkal szolgál. Az oldaltérképek (sitemaps) úgy működnek, mint a tartalomjegyzékek, segítségükkel minden elérési útvonal követhetővé válik a látogatóid és a keresőmotorok számára. A jó olvashatóság a szemnek nem fárasztó színkombinációk, betűtípusok és betűméretek használatát jelenti.
A felhasználók könnyebben képesek feldolgozni a látott információkat, mint a szöveges leírásokat, ezért a médiatartalmak egyre kedveltebb alkotóelemei egy weboldalnak. A szövegek és képek arányára külön figyelmet kell fordítanod, ugyanis a vizuális tartalmak nem tudják helyettesíteni a szöveget.
A nagy méretű médiafájlok rontják a böngészési élményt, összekuszálják az oldal elrendezését, valamint növelik a betöltési időt. Olyan minőséget és fájméretet válassz, amely mellett a weboldalad minden eszközön ugyanolyan gyorsan betöltődik és ugyanazt az élményt nyújtja! A gyors betöltési idő csökkenti a visszafordulási arányt (bounce rate), azaz egyre ritkábban pártolnak el az oldaladtól a látogatók.
A weboldaladat úgy kell kialakítanod, hogy az látássérültek - akik képernyőolvasó programot használnak - számára is elérhető és értelmezhető legyen. Erről bővebben ide kattintva olvashatsz.
A felhasználók gyorsan és a lehető legjobb minőségben akarnak számukra fontos információkhoz hozzájutni. Emiatt alapfeltétel a könnyű használhatóság, vagyis a logikus menükialakítás (maximum 7-9 menüpont), a belső linkek elhelyezése és a könnyű navigáció.
Ha a fontosabb információkat a weboldalad jól látható részén szerepelteted és keresőfunkciót is felkínálsz, tovább egyszerűsíted a böngészést a látogatóid számára. A gyors navigációhoz elengedhetetlenek a belső linkek, valamint az, hogy bármelyik oldalról vissza lehessen térni a főoldalra. Ideális esetben a céges logóra kattintva visszajuthatunk a kezdőoldalra.
A használhatóságot is tesztelni kell. Még a legkomolyabb szakértők sem tudnak elsőre tökéletes oldalt tervezni. A használhatósági tesztek során az oldalt, vagy alkalmazást a célcsoportunkba illő felhasználóknak mutatjuk meg és megfigyeljük, hogy hogyan boldogulnak vele. A tesztek eredménye mindig meglepő, sok olyan probléma kerül a felszínre, amire egyébként nem is számítottunk volna.
Ha a weboldalad napi forgalma jelentős és sok hűséges, visszatérő látogatód van, előbb-utóbb elérkezik az idő, hogy magas arányú konverziót érj el. Ennek érdekében bátran használhatsz call to action (CTA) gombokat, amelyekkel a célcsoportodat kapcsolatfelvételre, hírlevélre való feliratkozásra, vagy akár vásárlásra ösztönözheted.