Az előző részben bemutattam a tartalommal kapcsolatos legfontosabb elvárásokat, a mostaniban pedig azt járom körbe, hogy az oldalt milyen szempontok alapján javasolt felépíteni és kialakítani.
Legfontosabb szerkezeti elemek:
A weboldalon lévő navigáció nagyon fontos tényező abban, hogy a felhasználók könnyen megtalálják az oldalon azt, amit keresnek. A navigáció megtervezésénél a főoldalból indulunk ki, ezt követik az általánosabb témák, majd a specifikusabbak. Egy aloldalra érdemes készíteni morzsamenüt (breadcrumb) is, melynek célja, hogy a felhasználó könnyen vissza tudjon lépni egy-két szintet a hierarchiában.
A képen látható morzsamenü segítségével a felhasználók visszaléphetnek a blog menüpontra, vagy akár a főoldalra is, ezzel segítve őket, hogy adott témában vagy kategóriában tovább tudjanak nézelődni.
A navigáció készítésénél a legjobb megoldás az, ha szöveges linkeket használunk. Ezt tudják a keresők és a különböző programok, mint a böngészők is a legkönnyebben értelmezni. Előfordul, hogy a linkeket dinamikusan, javascript-el állítják elő a weboldalak, azonban ezt nem minden kereső tudja értelmezni, illetve azon eszközökön, ahol a javascipt tiltva van, ott nem fog működni. Elsődlegesen a régi oldalak szerették használni a Flash-t, mert látványosan lehetett benne mozgatni a menüket, de jelenleg már nem javasolt a használata. A mobilok nem játsszák le, így amelyik weboldal Flash-ben készítette a menüsort, ott a mobilos felhasználók nem fogják tudni használni az oldalt. Továbbá a biztonsági kockázatok miatt már egyáltalán nem javasolt a használata, vannak modernebb megoldások, melyek kiváltják. 2016 június 30-tól már az Adwords-be sem tölthető fel FLASH alapú hirdetés, 2017 januárjában pedig végleg megszűnik a támogatottsága.
Sokan használnak olyan megoldásokat, amelyek első lépésként betöltik a weboldalt, majd az URL alapján megjelenítenek/előhoznak bizonyos tartalmakat:
pelda.hu/kampany#elso-kampany, pelda.hu/kampany#masodik-kampany -> Ezeknél a példa oldalaknál először betöltődik a kampány oldal, majd az alábbi lehetőségek valamelyike történik:
A # utáni részt horgonyank nevezzük, amely általában egy hosszabb cikken belüli helyre ugrik (pl. az első kampány címére). Ebből kifolyólag a Google ezt nem szokta figyelembe venni, és csak a "pelda.hu/kampany" oldalt térképezi fel. Az utána lévő horgonyok ennek az oldalnak egy adott pontjára mutatnak. (Ez alól természetesen vannak kivételek, például a Wix által használt !#horgonyok, amelyek ajax alapú betöltődést jeleznek).
Kerülendő
Segíti az oldal feltérképezését, ha használjuk őket. Ez a fájl tartalmazhatja a weboldalon lévő oldalak linkjeit, legutóbbi frissítés időpontját, prioritását, és hogy milyen gyakran ellenőrizzék a keresők. Mikor érdemes használni:
Az oldaltérkép készítésével kapcsolatban további információt találhat a "Google webhelytérkép összeállítása és elküldése" részében. Amennyiben nagyszámú aloldallal rendelkezik a weboldal, úgy érdemes lehet szétbontani a térképeket (pl. külön térkép a képeknek, videóknak, blog bejegyzéseknek, stb). Emellett létrehozhatunk egy oldaltérkép indexet, amely ezeknek a térképeknek a linkjeit tartalmazza.
Néhány példa az indexre: https://emegjelenes.hu/sitemap.xml http://index.hu/sitemap/sitemapindex.xml
A blog oldal térképe: https://emegjelenes.hu/sitemap_blog.php
Ezeket az oldaltérképeket feltölthetjük a Google keresőkonzoljába is, ezáltal megkönnyítve az oldal feltérképezését. Ez egyben segít is a Google-nek, hogy meghatározza: tartalom duplikáció esetén melyik linket preferáljuk pl https://www.emegjelenes.hu/blog vagy https://emegjelenes.hu/blog
Amennyiben egy weboldalon számos olyan link található, amely nem létező, törölt helyre mutat, az a keresők részére azt sugallja, hogy az oldalt elhanyagolják, nem foglalkoznak vele, ezért a rangsorolásnál is hátrább sorolják. Előfordul, hogy megváltoztatjuk a weboldal struktúráját, és ezzel együtt változnak az URL címek is. Ilyen esetben a régi cím már nem fog élni, emiatt az oda mutató linkek sem fognak működni.
Ha a blogom régi címe https://emegjelenes.hu/blog-hirek lenne, de ezt megváltoztatom https://emegjelenes.hu/blog címre, akkor mindenki, aki a régi címre érkezik, hibát kap (404 - nem létező oldal). Ahhoz, hogy a régi oldalra érkezve ne hibaüzenettel találkozzanak a felhasználók, alkalmazhatunk átirányítást is, miközben értesítjük a keresőket is, hogy a régi blog oldalunk új helyre költözött (Ezt nevezik 301-es átirányításnak). Amennyiben Domain névváltás is történik, azt legkönnyebben a Google keresőkonzoljában lehet jelezni.
Természetesen előfordulhat az is, hogy bizonyos tartalmakat véglegesen törlünk az oldalról. Például egy kereskedelmi oldalnál, ha az adott termék már nem kapható, leveszik a kínálatból, és a termék linkje elérhetetlenné válik. De az is lehetséges, hogy egyszerűen csak elírja a linket a felhasználó, vagy rosszul linkelik az oldalunkat. Ezeket az eseteket is tudnunk kell kezelni. Egyrészről a szervernek 404-es választ kell adnia, amelyből tudják a keresők is, hogy az adott oldalt ne térképezzék fel. Másrészről a felhasználókat is javasolt informálni róla.
A 404-es oldallal kapcsolatban az alábbiakat javasolt fontolóra venni:
prog.hu 404-es oldala:
port.hu 404-es oldala:
A keresők az egyedi, máshol meg nem található tartalmakat preferálják, emiatt előnyös, ha egy cikk csak egy linken érhető el. A keresők megkülönböztetik a https://emegjelenes.hu és https://www.emegjelenes.hu linkeket, tehát ha nincs beállítva az oldalon, hogy csak az egyik formátumot használja, akkor ez már duplikálást jelent, és az adott oldal minőségi értéke is megoszlik a 2 különböző link között. Sok esetben a tárhely admin felületén is be lehet állítani, hogy melyik formátumot preferáljuk, és az elvégzi helyettünk az átirányítást.
Emellett lehetőségünk van a Google részére is jelezni, hogy melyik változatot használjuk, méghozzá a Google kereső konzoljában:
Amennyiben egy weboldalon ugyanaz a tartalom több URL alatt is elérhető, úgy megadható a keresőknek, hogy melyik az alapértelmezett, és a keresők csak azt fogják betérképezni. Ezek a canonical url címek.
2015 április 21-től a Google a mobilkereséseknél már figyelembe veszi, hogy a céloldal mobil-optimalizált-e, majd idén májusban újabb frissítés jött, amely azt a célt szolgálja, hogy mobilkereséseknél azok a weboldalak jelenjenek meg elől a találatban, amelyek mobilra lettek optimalizálva.
Amennyiben nem biztos benne, hogy a Google mobilbarátnak látja-e az oldalát, itt leellenőrizheti:
https://search.google.com/search-console/mobile-friendly
A weboldalak mobilbaráttá alakítása 3 módon történhet:
Felmerülő hibák:
Szintén egy fontos tényező a keresőoptimalizálásban, hiszen a mai világban a felhasználók gyorsan szeretnének hozzájutni azokhoz az információkhoz, amely érdekli őket. Emellett csökkentheti az adatforgalmat és a szerver terhelését is. A sebességet számos tényező befolyásolja, ezek közül a legfontosabbak:
A weboldalak betöltődési sebessége 3 fontos tényezőből áll:
A Google biztosít egy ingyenes eszközt, amellyel megvizsgálható a weboldal teljesítménye: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
A weboldal url struktúrája akkor a legjobb, ha egyszerű, és nem csak a gépeknek, hanem az emberek részére is könnyen értelmezhető. Sok esetben az URL hosszú azonosítószámokat, paramétereket használ, ahelyett hogy értelmezhető szavak (pl. https://emegjelenes.hu/projektek) lennének benne, amely abból a szempontból is előnyösebb, hogy már ide betehetjük az adott oldalra jellemző legfontosabb kulcsszót.
További ajánlások az URL-el kapcsolatban a keresőkonzol súgójában.
A keresőkonzolba történő regisztráció egyik nagy előnye, hogy ha a Google komolyabb biztonsági hibát érzékel az oldalon, vagy ha feltörték az oldalunkat (Erre konkrét példákat a következő rész fog tartalmazni), akkor emailben értesítést küld a részünkre, esetleg megoldási javaslatokkal együtt. A feltört oldalak komoly pozícióvesztést okozhatnak a találati listában, ezért az oldal helyreállítását amilyen gyorsan csak lehet, el kell végezni.
Tavaly óta beleszámít a rangsorolásba az oldal titkosítása (SSL) is. Amennyiben az oldalunkat SSL tanúsítvánnyal látjuk el, az biztosítja, hogy a szerver és a kliens közötti kommunikáció titkosított legyen.
Ugyanis ez megakadályozza, hogy egy illetéktelen szereplő megfigyelhesse az oldalon lévő kommunikációnkat. Ezek lehetnek: Chat-elés, felhasználónév és jelszó, email, stb. Amikor bejelentkezünk egy weboldalon, ott megadjuk a jelszavunkat is, és bár a böngészőn csak csillagokat látunk, https nélkül a böngésző titkosítás nélkül elküldi azt a weboldalnak. Azonban egy illetéktelen, aki ugyanazon a hálózaton van (pl. nyílt wifi), ha kicsit is ért hozzá, látni fogja a hálózaton keresztülmenő adatforgalmat (Phishing), beleértve a jelszavakat is.
Az oldal kialakításánál törekedni kell arra, hogy az jól átlátható legyen a későbbi fejlesztők részére, valamint a keresők részére is. Például a képeket a képek mappába, a PDF fájlokat a dokumentumok könyvtárba, és így tovább.
A sorozat korábbi cikkei: