A tendencia azt mutatja, hogy a fogyasztók egyre gyakrabban veszik igénybe a modern eszközöket, hogyha vásárlásaikkal kapcsolatban szeretnének informálódni (pl.: okostelefonok, tablet.. stb.),
Matt Lawson, a Google teljesítmény alapú marketinggel foglalkozó üzletágának vezetője három előrejelzést fogalmazott meg a fogyasztók szokásaira nézve.
A bevásárlás nem maraton lesz idén: pillanatok alatt fog lejátszódni. Ahelyett, hogy napokat töltenének a bevásárlóközpontokban, vagy a „Fekete Péntek” kezdetére várva sátoroznának a bolt előtt, a tipikus fogyasztók a telefonjukhoz fognak fordulni, rengeteg ’mikro pillanatban’, nap mint nap, végig az ünnepek alatt.
Egy nemzetközi felmérésben megkérdezettek 54%-a azt tervezi, hogy az okostelefonjáról fog vásárolni az ünnepekre, amikor épp ráér, sétálás vagy utazás közben. Ezek a rövid időintervallumok, amiket mobilozással töltenek a nap folyamán, statisztikailag mérhetők: a vásárlók már 7%-kal kevesebb időt töltenek a telefonnal egy-egy ilyen alkalom során, ennek ellenére az okostelefonokon történő online vásárlások száma 64%-kal nőt az elmúlt évben.
A „mobilon megnézem, de laptopon veszem meg” hozzáállás is változik: az online vásárlások 30%-a telefonról történik.
Mivel itt vannak az ünnepek, közelebbről szemügyre vettük, hogyan befolyásolják a mikro pillanatok számának növekedése és a mobilok az idei eladási trendeket. Itt van tehát a 2015-ös shopping szezonra vonatkozó három jóslat, melyek a Google adatain és az Ipsos MediaCT felmérése alapján készültek.
Az ünnepi bevásárlás már rég elkezdődött. A vásárlók 61%-a már novemberben elkezdi az ajándékok keresését – ez 17%-kal több mint tavaly. Bár a keresés korán megkezdődik, a tényleges vásárlások nagy része csak később következik el. Hogy miért?
Mert nincs ok sietségre – az összes nap bevásárlós nap.
Az emberek a hatalmas ünnepi bevásárlásokat többnyire olyan napokon tervezték korábban, mint például a Fekete Péntek vagy a Cyber Hétfő. De a ’vekkert hajnalra állítós’ és ’kora reggeltől vásárlós’ napoknak lassan leáldozik az idejük: mostanra a bevásárlás egyre inkább befurakszik minden más tevékenység közé, az apró szünetekbe.
Ahelyett, hogy a legnagyobb számú „ajándékok és meglepetések” témájú keresést a Fekete pénteken és Cyber Hétfőn kapnánk, tavaly az egész ünnepi időszakban stabil érdeklődés övezte ezt a témát.
A mobilon történő vásárlással kapcsolatos keresések száma minden évben több mint 120%-kal növekszik. A fogyasztók a vásárlás egész folyamata során használják az okostelefonjukat: kezdve az ötleteléstől, a keresésen át egészen magáig a vásárlásig.
Egyre több és több kereskedő veszi észre, hogy vásárlóik, mielőtt belépnének a boltba, először telefonon végeznek kutatást. A Target (Amerika egyik legnagyobb áruházlánca) stratégiai vezetője, Casey Carl például a mobilt a „bolt új bejáratának” nevezte, mivel vásárlói háromnegyede először telefonon tájékozódott.
Mi több: nemcsak a boltba érkezés előtt kérnek „telefonos segítséget” a fogyasztók. Idén hihetetlen, hogy 82% vásárlás közben is használja telefonját információszerzésre – 37%-kal többen, mint tavaly.
Mindez jó hír azon kereskedők számára, akik felkészültek és termékeik több csatornán keresztül is elérhetőek, azokban a bizonyos mikro pillanatokban. A Macy’s csapata például úgy találta, hogy azok a vásárlók, akik több csatornán is érdeklődnek, nyolcszor annyira ’értékesek’, mint azok, akik csak egyen teszik.
Mikor jönnek el leggyakrabban a ’venni-akarok-valamit’ pillanatok?
A Google adatai szerint leginkább a vasárnap
nevezhető a mobilos vásárlás napjának, mivel ilyenkor a vásárlással kapcsolatos keresések száma 18%-kal nagyobb, mint a hét többi napján.
Nincs hiány mikro pillanatokból a Youtubon sem: a fogyasztók sokszor videókból nyernek ötleteket, esetleg ellenőrzik bizonyos termékek minőségét. Nem kevesebb, mint minden negyedik vásárló azt mondja, hogy online videók segítségével szokott ajándékot keresni, 32% pedig azt, hogy idén többet fog vásárlási célokból videókat nézni. Az amerikaiak közel kétszer annyi időt töltenek divatáruk vásárlásával kapcsolatos videók nézésével, mint tavaly.
Az ’unboxing videók’ hatalmas népszerűségnek örvendenek az utóbbi időben: a lényegük, hogy valaki felveszi, ahogy kibont egy bizonyos terméket, majd az első tapasztalatait is vele. Csak 2015-ben, Amerikában 60 millió órányi unboxing videót néztek meg, ami 1.1 milliárdos nagyságú nézettségnek felel meg.
A Youtube olyannyira szerves részévé vált a vásárlási procedúrának, hogy azon fogyasztók 64%-a, akik telefonról nézik ezeket a videókat, előbb keres videót Youtubon ha kérdése van, minthogy arra használja a telefont amire eredetileg való: felhívni az ügyfélszolgálatot.
Ahogy az emberek egyre gyorsabban hoznak vásárlási döntéseket, fogyasztói elvárásaik pedig egyre magasabbak, a kereskedőknek manapság nagyon kell arra figyelnie, hogyan keresnek a fogyasztók, valamint hol és hogyan vásárolnak. Azok, akik megértik ezeket az új vásárlási mintákat és a mikro pillanatokban hozott döntések fontosságát, hatékonyabban tudnak majd eladni idén karácsonykor.