Legutóbbi írásában Takács Mihály, a FUTAR.HU Logisztikai Kft. ügyvezető igazgatója a dropshipping előnyeit és hátrányait gyűjtötte össze, ezúttal pedig a fulfillment üzleti modellt mutatja be a leglényegesebb szempontok alapján.
A kínálatodban szereplő termékeket egy fulfillment cég által üzemeltetett raktárban tartod készleten. A fulfillment cég optimális esetben automatikusan értesítést kap az online rendelésről, amit összekészít, becsomagol, a kiszállítási módnak megfelelően felcímkéz, majd átadja a futárnak. Ideális esetben ez a folyamat teljesen automatikus a vásárlástól a kézbesítésig.
Vegyük sorra tehát a szempontokat, valamint a pro és kontra érveket!
A fulfillment előnye: A speciális termékek általában speciális kezelést igényelnek, például hűteni kell, nem szabad forgatni, veszélyes árut tartalmaz és így tovább. Ha találsz olyan fulfillment céget, amely kimondottan erre a területre szakosodik, akkor érdemes lehet gazdaságossági vizsgálatot folytatni.
A fulfillment hátránya: A fulfillment módszer hatékonysága a folyamatok méretgazdaságosságában rejlik. A gyakori ismétlésből fakadóan magas fokú precizitás jellemzi. Találhatsz olyan fulfillment csapatot, amelyik egyedi termékeid egyedi igényeire is odafigyel, ebben az esetben azonban inkább az lesz az előnyöd, hogy nem kell foglalkoznod ezzel a területtel. A gazdasági előnyök feltehetően nem érvényesülnek.
A fulfillment előnye: Ha a gyártást harmadik fél végzi, te pedig csak forgalmazod a terméket, akkor például külföldi forrás esetén érdemes lehet egy fulfillment cég bevonása. Amennyiben te magad gyártod a termékeidet, akkor szinte biztos, hogy a saját raktárlogisztikával jobban jársz.
A fulfillment hátránya: Egyedi termék esetén a termékeket egyedileg kell azonosítani, így a küldemények gyakorlatilag csak átcímkézésre kerülnének a kiszállítást végző logisztikai cég címkéjével. Az egyedi termék a fulfillment csapathoz érkezve már általában egyedi azonosítóval ellátott és egyedileg csomagolt áru, így gyakorlatilag nincs értelme a fulfillment cég bevonásának.
A fulfillment előnye: A kiszervezett logisztikai szolgáltatás előnye, hogy a vállalkozás sokféle termékkörrel foglalkozik. Feltehetően iparági tapasztalattal rendelkezik, ismeri a volatilitás mértékét és idejét. Ráadásul a különböző iparágak csúcsszezonjai sokszor eltérnek. A három tényező – iparági tapasztalat, diverzifikált portfólió és mérethatékonyság – együtt kiszámíthatóan magas minőséget jelent a szezonális ingadozástól függetlenül.
A fulfillment hátránya: A fulfillment csapatnak átadva a felelősséget nem fogsz tudni közvetlenül beavatkozni, ha késedelem adódik a kiszolgálásban. Kellemetlenség adódhat abból, ha a nagyobb partnerek csomagjait priorizálja a partner, és nincs megfelelő alkupozíciód. Érdemes rákérdezni, hogy dedikált csapat foglalkozik-e a kiemelt partnerekkel, és van-e dedikált csapat a kisebb partnerek kiszolgálására.
A fulfillment előnye: A webshop üzemeltetése során a legtöbb folyamat automatizálható. A logisztikai feladatok megszervezése humán erőforrást és koordinációt igényel. Amennyiben család mellett, munka mellett másodállásként vagy más okból a lehető legkevesebb időráfordítással oldanád meg a webáruház üzemeltetését, akkor a fulfillment igazán neked való megoldás!
A fulfillment hátránya: A megrendelés és státuszkövetés a legtöbb esetben teljesen automatizálható. De még mielőtt hátradőlnél, el kell érned, hogy minden beszállítód vonalkóddal lássa el a termékeket, a vonalkódokat regisztrálni kell a fulfillment csapatnál és egyeztetni kell az egyes kiszereléssel, összetartozó termékekkel kapcsolatos kérdéseket. A legfontosabb, hogy értesülj róla, ha időben, minőségben félrecsúszik a teljesítmény.
A fulfillment előnye: A webshop üzemeltetésének két legfontosabb sarokeleme a marketing és a logisztika. Ha jó érzéked van a marketing és IT feladatok végrehajtásához vagy menedzseléséhez, akkor érdemes ezekre a területekre fókuszálnod, a logisztikát pedig külső erőforrással biztosítani. Ha a webshopindítás felé egy felismert piaci rés sodor, és igazából nem vagy marketingspecialista, akkor a beruházási keretet marketingre ajánlott fordítani, és a logisztika terén inkább gyorsan megtanulni az alapokat.
A fulfillment hátránya: Ha több éves raktárbérleti szerződéssel rendelkezel, akkor hiába lenne hatékonyabb a dropshipping vagy a kiszervezés, feltehetően a szerződés lejáratáig nem érdemes váltanod. Ebben az esetben vizsgáld stratégiailag a kérdést, és a lejáratot megelőzően mérlegeld újra a helyzetet.
A fulfillment előnye: Nagy értékű termék esetén a tárolással és anyagmozgatással járó sérülési és készletgazdálkodási kockázatokat is elkerülheted. Ellenőrizd a szolgáltató partner biztosításait és biztonsági protokolljait, köss saját biztosítást is, kimondottan a kiszervezett logisztikai partner károkozására vonatkozóan.
A fulfillment hátránya: Általában azt javaslom, hogy saját futárszolgálattal szervezd meg a szállítást, mert így a vevőadatok és vevőkommunikáció a te hatásköröd marad, nagy értékű áru esetén viszont kiemelten fontos a megfelelő csomagolás. Könnyen beragadhatsz a beszállító és a futárszolgálat közé egy esetleges sérülés esetén, ezért rendkívül fontos, hogy ellenőrizd és minősíttesd a feladó csomagolóanyagát a futárszolgálattal!
A fulfillment előnye: Nem releváns ebben a kategóriában.
A fulfillment hátránya: Ha a logisztikai szolgáltatást más szervezi, akkor több azonnal fizető vevő helyett a kiszervezett logisztikai vállalkozásnál összpontosul a bevételed. Körülményes lehet, de több szolgáltató kezeli, hogy az utánvétet a megrendelőnek és nem a feladónak utalványozzák.
A fulfillment előnye: A kiszervezéssel végtelen raktárkapacitást nyersz, így mindig akkor tudsz nagy tételben beszerezni, amikor az gazdaságilag a legkedvezőbb. A hatékony raktári rendszernek köszönhetően nyugodtan bővítheted a kínálatodat és új termékcsoportokat is felvehetsz a palettára.
A fulfillment hátránya: Ha pusztán a tárolási díjat vizsgáljuk, akkor feltehetően a kiszervezés esetén drágább lesz egy adott polchely vagy raklaphely. A lassan forgó, illetve eladhatatlan készletek óriási költséget jelenthetnek. Ezért aztán érdemes figyelned a piaci trendeket, a beragadó készleteketől pedig akciózással, készletkisöpréssel, akár ajándékozással megszabadulnod.
A fulfillment előnye: Kis méretű termék esetén nagyon előnyös a kiszervezett logisztika, nagyobb termék esetén viszont specializált csapatot érdemes keresned, mint például a Futar.hu. Terjedelmes küldemények esetén nagyobb területre, másféle tárolási kapacitásra, rakodóeszközökre, csomagolóanyagokra és folyamatokra van szükség. Minél összetettebb a termékportfólió, annál több folyamattól és gazdaságtalan beruházástól szabadít meg a fulfillment szolgáltató.
A fulfillment hátránya: A profi rendszerek egyik oldalról skálázhatóvá és rugalmassá teszi a webáruházad működését, másik oldalról költségesebb mint, ha a lakásod egy részét áldoznád raktározásra és a saját idődet feláldozva készítenéd össze a csomagokat. Ne hagyd figyelmen kívül azt sem, hogy ha kevesebb területre kell fókuszálnod, akkor ott magasabb eredményt tudsz elérni.
A fulfillment előnye: A kiszervezett raktárból a futárszolgálatok napi több ezer csomagot is elszállítanak, így dedikált autóval a lehető legkésőbbi időpontban viszik el a küldeményeket a futárok. Sokszor a délutáni rendelések esetére is megígérheted a másnapi kiszállítást.
A fulfillment hátránya: A hátránya akkor érvényesül, ha átmeneti kapacitáshiány keletkezik, és a küldeményeid kiszolgálása nem priorizált (lásd: szezonalitás). Érdeklődj a szervezeti struktúráról, valamint figyeld a határidőre történő teljesítést, hogy probléma esetén a lehető leghamarabb tudj egyeztetni.
A fulfillment előnye: Kiszervezés esetén több időd marad a kiegészítő szolgáltatások kitalálására és megszervezésére, például: összeszerelés, beüzemelés, azonnali szállítás, vásárlást segítő és támogató szolgáltatások.
A fulfillment hátránya: A termék személyre szabásának a lehetőségét fulfillment esetén a legtöbb esetben elveszted, ezért érdemes a futárszolgálati szolgáltatást a lehető legjobban kiválasztanod, hogy ezen a területen emelni tudd a vásárlói élményt.
Tipp: Érdemes elgondolkodnod azon, hogy felvállalod a futárszolgálat szervezésének feladatát, és a saját partneredet küldöd az áruért (a legtöbb nagyker, fulfillment is megengedi). Így több szolgáltatóra támaszkodva, nagyobb rugalmasságod marad, ha szolgáltatóváltásra kényszerülsz.
Takács Mihály következő cikkében a saját raktározás fenti szempontok szerinti elemzését olvashatod majd el!