Menü

Mindent a Threads-ről – egy barátságosabb Twitter ígérete

by Dobány Péter, augusztus 22, 2023
Idén júliusban a Twitter tulaj- és brandváltását követően a Meta előrukkolt a Threads névre hallgató, szövegalapú közösségi platformjával, hogy magukhoz csábítsák a Musk féle X-ből kiábrándult ex-tweetelőket. Lássuk, hogyan működik, és miben hoz újat 2023 meghatározó social felülete.

“Just setting up my twttr” – Jack Dorsey 17 évvel ezelőtt ezzel a pár szavas üzenettel indította el szöveg alapú közösségi platformját. Akkor még senki sem gondolta, hogy ez a banális üzenet – a történelem első tweetje – 2021-ben, egy NFT formájában 2,9 millió dollárért fog majd elkelni. Mint ahogy azt sem feltételezte senki, hogy ez az ártatlan, SMS-technológia inspirálta csevegőapp alapjaiban változtatja meg az emberi társadalomról, a politikáról és a szólásszabadságról alkotott képünket.

A Twitter hanyatlása

Hazánkban a Twitter ugyan nem vált népszerűvé, sőt világviszonylatban sem közelítette meg például a Facebook felhasználóinak számát. Jelentősége viszont annál nagyobb volt. Itt vezették be először például a ‘@reply’ formulát a felhasználók említésére, és ezen a platformon született meg a sztenderd, linkesített hashtag is. De nemcsak a techvilágra, hanem az amerikai közéletre, összességében pedig a globális politikai és társadalmi folyamatokra is jelentős hatást gyakorolt. A szélsőséges vélemények, álhírek és gyűlöletbeszéd terjesztésével hozzájárult egyfajta dezinformációs válsághoz, a társadalom polarizációjához, melynek kézzelfogható következményei is lettek – elég csak az Egyesült Államok Kapitóliumának 2021-es ostromára gondolni.

Mivel az évek során nyilvánvalóvá vált, hogy a felület konkrét veszélyeket rejteget magában, a Twitter évről évre szigorította tartalommoderációs szabályait, például a Kapitólium ostroma után egyszer s mindenkorra letiltották Donald Trump fiókját. A szigorúbb szabályozást azonban sokan a szólásszabadság korlátozásának értelmezték, köztük Elon Musk is, aki nem sokkal ezután felvásárolta a Twittert.

A gyűlöletbeszéd elharapózásának hatására már addig is sokat zuhant a Twitter népszerűsége, Musk felvásárlásával a bizalom pedig végleg elveszett, így a mérsékeltebb, demokrata értékekkel szimpatizáló Twitter-felhasználók elkezdtek fenntarthatóbb, barátságosabb és biztonságosabb alternatíva után nézni. Ezt a helyzetet használta ki Musk nemezise, a Facebook-alapító Mark Zuckerberg, és a Meta égisze alatt piacra dobta Threads névre hallgató, szövegalapú social platformját.

Hogyan született a Threads?

Az Instagram már 2019-ben elkezdett kísérletezni egy alternatív social platform létrehozásával, ami annak idején Threads névre hallgatott. Ez azonban nem vált túl népszerűvé: funkcionálisan jobban hajazott a Snapchatre, az ott kifejlesztett feature-öket pedig az Instagram egy idő után integrálta, így egy idő után nem volt már szükség a másik platform fenntartására.

Néhány évvel később, a Twitter felvásárlásának hírére a Meta nyomban elkezdett kísérletezni a szöveg alapú tartalommegosztással. Az első komolyabb kísérlet, ami a nagyközönség számára is elérhetővé vált, az Instagram Notes funkciója. A Meta az itt szerzett tapasztalatok alapján fejlesztette ki nem sokkal később azt az applikációt, amit a régi-új Threads névre kereszteltek.

Hogyan működik a Threads?

A Threads vállaltan a Twitter orra alá akar borsot törni, így funkcionális szempontból – néhány apró különbségtől eltekintve – a kék madaras konkurenciához megszólalásig hasonlóra tervezték. A fókusz a rövid szöveges üzenetek megosztásán van, de képek, linkesített tartalmak és rövid videók is közzétehetők. Az üzenetek hosszának korláta 500 karakter, ami egy kicsit nagylelkűbb a Twitter 280 karakterénél, egy posztba legfeljebb 10 kép és videó tölthető fel, videók pedig maximum 5 percesek lehetnek.

Előnye abban rejlik, hogy mindenféle akadály nélkül integrálható az Instagrammal. Már maga a regisztráció is az Instagram accounton keresztül történik, ezáltal pedig a userek a felhasználónevüket és a verifikációikat is egy az egyben viszik magukkal az új szoftverbe. Ezen felül azokat a fiókokat is egyetlen gombnyomással bekövethetik, akiket már korábban az Instagram felületén is követtek. Interakció tekintetében a lájkoláson túl a szimpatikus threadek a Repost funkcióval átoszthatók, a Quote gombocskával pedig a saját gondolatait is hozzáfűzheti a felhasználó a másik posztjához. 

Hirdetési és monetizációs lehetőség egyelőre nincs a platformon, de ez – a Metát ismerve – valószínűleg csak idő kérdése. Az viszont bizonyos, hogy az Instagramot eddig is marketing céllal használó alkotók már önmagában a Threads meglétével is egy olyan eszközt kapnak, mellyel bővíthetők követőik felhasználói élményét, és számos kreatív megoldásra adhat lehetőséget.

Ki nevet a végén?

Első napjaiban a Threads hatalmasat tarolt az új felhasználók tekintetében: 5 nap alatt több mint 100 millió user – köztük olyan sztárok, mint Kim Kardashian és Sarah Jessica Parker – csapott le 2023 legforróbb techtrendjére, megelőzve ezzel a csúcstartó ChatGPT-t.

Azt azonban még maga az Instagram CEO is megjegyezte, hogy az új social felületek legnagyobb kihívása nem az új követők szerzése, hanem a felhasználók hosszú távú megtartása. Ezen a  téren pedig a Threads-nek bőven akad tennivalója. A platform számos – egyértelműen a Twittertől koppintott – kedvező adottsága mellett még mindig egy félkész alkalmazás, melyből olyan alapvető funkciók hiányoznak, mint a közvetlen üzenetváltás vagy a posztok utólagos szerkesztése. Az app ráadásul az EU területén a Metával kapcsolatban felmerült adatvédelmi aggályok miatt még csak nem is használható.

Természetesen a Twitter sem hagyta szó nélkül Zuckerbergék barbatrükkjét, és nemrégiben már egy ügyvédi felszólítás is landolt a Meta postaládájában, ami üzleti titokkal való visszaélést emleget, és perrel fenyegeti a Metát.

A Meta azonban természetesen mindent tagad, és kitart a barátságosabb, emberközpontúbb Twitter-víziója mellett. A tervek szerint hamarosan az ActivityPub elnevezésű protokollt is integrálnák a Threads-be, és csatlakozna a Fediverse-hez, mely egy új, decentralizált közösségi élmény utópiájával kecsegtet.

Hogy mindezek a tervek valóban realizálódnak-e, az még egyelőre kérdéses, ahogy az is, hogy ki nyeri a Zuckerberg-Musk féle ketrecharc digitális verzióját.

(Nyitókép: Dave Adamson, Unsplash)

Magyarországi e-commerce forgalom 2020. Q1-ben
Blog

E-commerce a korona idején

Általánosságban elmondható, hogy egy közepes januárt követően kifejezetten pozitívan alakult az idei február és ebben a helyzetben ért el minket a járvány márciusban.
2020-04-07
Blog

Facebook: megújulnak az értesítések

Sokan jelezték, hogy egy mini Facebook ikont fedeztek fel az Instagram appon belül, mely elsősorban a facebookos értesítések egyfajta nyomon követésére szolgálnak, de nem olvashatóak és nézhetőek meg. A funkció lényege, hogy egy kis buborék jelzi a felhasználónak, hány értesítése van a Facebookon. Emellett ez segít majd abban, hogy gyorsabb legyen a váltás a két […]
2018-06-19
Blog

Facebook: változik a hírfolyam algoritmusa

A minőségi tartalmak érvényesülésére helyezi a hangsúlyt a Facebook a hírfolyam algoritmus módosításánál, így olyan cikkek jelennek majd meg, amelyek valóban érdeklik a felhasználókat. Tavaly a Facebook bejelentette, hogy több tartalmat jelentetnek meg a felhasználók hírfolyamában úgy, hogy az a felhasználók számára érdekes anyagokat, és ne kattintásra csábító linkeket tartalmazzon. A hírfolyamban megjelenő posztoknál figyelembe […]
2016-05-09
Blog

YouTube: új funkció érkezik

Tesztelik azt az új funkciót, amellyel el lehet rejtőzni a YouTube algoritmus elől. Ez hasonlít ahhoz, amikor böngészőben inkognitó módban netezik valaki, mert ilyenkor nem tárolja az előzményeket és a szolgáltatás sem tudja naplózni a felhasználót. Most olyan funkciót szeretnének bevezetni, amellyel az androidos eszközön futó alkalmazásban bárki átválthat majd inkognitó módba. Ennek köszönhetően a […]
2018-06-11
Blog

Online vásárlás: egyre népszerűbbek a csomagautomaták és a „zöld” webáruházak

Habár a házhozszállítás népszerűsége töretlen, de csomagautomatát is sokan választanak, elsősorban a rugalmassága miatt – többek között ez is kiderült a Reacty Digital és az Olcsobbat.hu közös felméréséből. Cikkünkben az online vásárlási szokásokat vizsgáló kutatás legfontosabb, legérdekesebb eredményeit ismertetjük.
2023-01-20
Blog

A hazai e-kereskedelem számokban – ilyen volt 2022!

Hogyan hatott az orosz-ukrán háború és a növekvő infláció a hazai e-commerce piacra? Melyek a leginkább preferált marketingeszközök és a legtöbb bevételt hozó csatornák? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ a Shoprenter 2022-es Nagy Webáruház Felmérése.
2022-12-15
Blog

Női szerepek a marketingben: YouTube kampányokkal a női esélyegyenlőségért

Miért fontosak a női szerepek a marketingben? Hogyan jelenik meg a társadalmi nemek kérdése és a feminizmus a reklámokban? Ezekre a kérdésekre keresünk választ nemzetközi videomarketing kampányokon keresztül. A gender, illetve a gender sztereotípiák kérdése a feminizmussal együtt egyre nagyobb hangsúlyt kap társadalmunkban, így a marketingben is. Függetlenül attól, hogy ez pozitív vagy negatív, a gender fontos […]
2016-01-20
Blog

Influenszer marketing az e-kereskedelemben

Az influenszer marketing az elmúlt években robbanásszerű növekedést mutatott az e-kereskedelem területén. Az influenszerek egyre több márkával dolgoznak együtt, hogy népszerűsítsék termékeket és széles körben hirdessék azokat az Instagram, TikTok és más közösségi média platformokon. De miért olyan hatékony az influenszer marketing, és miért érdemes ezt a stratégiát alkalmaznod az e-kereskedelem terén? 
2023-03-27
A vinted story – Digitális turkálóból gigantikus online piactér
A recommerce felemelkedése – menő lett a használt cucc?
Az e-kereskedelem jövője
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató