Menü

Mindent a Threads-ről – egy barátságosabb Twitter ígérete

by Dobány Péter, augusztus 22, 2023
Idén júliusban a Twitter tulaj- és brandváltását követően a Meta előrukkolt a Threads névre hallgató, szövegalapú közösségi platformjával, hogy magukhoz csábítsák a Musk féle X-ből kiábrándult ex-tweetelőket. Lássuk, hogyan működik, és miben hoz újat 2023 meghatározó social felülete.

“Just setting up my twttr” – Jack Dorsey 17 évvel ezelőtt ezzel a pár szavas üzenettel indította el szöveg alapú közösségi platformját. Akkor még senki sem gondolta, hogy ez a banális üzenet – a történelem első tweetje – 2021-ben, egy NFT formájában 2,9 millió dollárért fog majd elkelni. Mint ahogy azt sem feltételezte senki, hogy ez az ártatlan, SMS-technológia inspirálta csevegőapp alapjaiban változtatja meg az emberi társadalomról, a politikáról és a szólásszabadságról alkotott képünket.

A Twitter hanyatlása

Hazánkban a Twitter ugyan nem vált népszerűvé, sőt világviszonylatban sem közelítette meg például a Facebook felhasználóinak számát. Jelentősége viszont annál nagyobb volt. Itt vezették be először például a ‘@reply’ formulát a felhasználók említésére, és ezen a platformon született meg a sztenderd, linkesített hashtag is. De nemcsak a techvilágra, hanem az amerikai közéletre, összességében pedig a globális politikai és társadalmi folyamatokra is jelentős hatást gyakorolt. A szélsőséges vélemények, álhírek és gyűlöletbeszéd terjesztésével hozzájárult egyfajta dezinformációs válsághoz, a társadalom polarizációjához, melynek kézzelfogható következményei is lettek – elég csak az Egyesült Államok Kapitóliumának 2021-es ostromára gondolni.

Mivel az évek során nyilvánvalóvá vált, hogy a felület konkrét veszélyeket rejteget magában, a Twitter évről évre szigorította tartalommoderációs szabályait, például a Kapitólium ostroma után egyszer s mindenkorra letiltották Donald Trump fiókját. A szigorúbb szabályozást azonban sokan a szólásszabadság korlátozásának értelmezték, köztük Elon Musk is, aki nem sokkal ezután felvásárolta a Twittert.

A gyűlöletbeszéd elharapózásának hatására már addig is sokat zuhant a Twitter népszerűsége, Musk felvásárlásával a bizalom pedig végleg elveszett, így a mérsékeltebb, demokrata értékekkel szimpatizáló Twitter-felhasználók elkezdtek fenntarthatóbb, barátságosabb és biztonságosabb alternatíva után nézni. Ezt a helyzetet használta ki Musk nemezise, a Facebook-alapító Mark Zuckerberg, és a Meta égisze alatt piacra dobta Threads névre hallgató, szövegalapú social platformját.

Hogyan született a Threads?

Az Instagram már 2019-ben elkezdett kísérletezni egy alternatív social platform létrehozásával, ami annak idején Threads névre hallgatott. Ez azonban nem vált túl népszerűvé: funkcionálisan jobban hajazott a Snapchatre, az ott kifejlesztett feature-öket pedig az Instagram egy idő után integrálta, így egy idő után nem volt már szükség a másik platform fenntartására.

Néhány évvel később, a Twitter felvásárlásának hírére a Meta nyomban elkezdett kísérletezni a szöveg alapú tartalommegosztással. Az első komolyabb kísérlet, ami a nagyközönség számára is elérhetővé vált, az Instagram Notes funkciója. A Meta az itt szerzett tapasztalatok alapján fejlesztette ki nem sokkal később azt az applikációt, amit a régi-új Threads névre kereszteltek.

Hogyan működik a Threads?

A Threads vállaltan a Twitter orra alá akar borsot törni, így funkcionális szempontból – néhány apró különbségtől eltekintve – a kék madaras konkurenciához megszólalásig hasonlóra tervezték. A fókusz a rövid szöveges üzenetek megosztásán van, de képek, linkesített tartalmak és rövid videók is közzétehetők. Az üzenetek hosszának korláta 500 karakter, ami egy kicsit nagylelkűbb a Twitter 280 karakterénél, egy posztba legfeljebb 10 kép és videó tölthető fel, videók pedig maximum 5 percesek lehetnek.

Előnye abban rejlik, hogy mindenféle akadály nélkül integrálható az Instagrammal. Már maga a regisztráció is az Instagram accounton keresztül történik, ezáltal pedig a userek a felhasználónevüket és a verifikációikat is egy az egyben viszik magukkal az új szoftverbe. Ezen felül azokat a fiókokat is egyetlen gombnyomással bekövethetik, akiket már korábban az Instagram felületén is követtek. Interakció tekintetében a lájkoláson túl a szimpatikus threadek a Repost funkcióval átoszthatók, a Quote gombocskával pedig a saját gondolatait is hozzáfűzheti a felhasználó a másik posztjához. 

Hirdetési és monetizációs lehetőség egyelőre nincs a platformon, de ez – a Metát ismerve – valószínűleg csak idő kérdése. Az viszont bizonyos, hogy az Instagramot eddig is marketing céllal használó alkotók már önmagában a Threads meglétével is egy olyan eszközt kapnak, mellyel bővíthetők követőik felhasználói élményét, és számos kreatív megoldásra adhat lehetőséget.

Ki nevet a végén?

Első napjaiban a Threads hatalmasat tarolt az új felhasználók tekintetében: 5 nap alatt több mint 100 millió user – köztük olyan sztárok, mint Kim Kardashian és Sarah Jessica Parker – csapott le 2023 legforróbb techtrendjére, megelőzve ezzel a csúcstartó ChatGPT-t.

Azt azonban még maga az Instagram CEO is megjegyezte, hogy az új social felületek legnagyobb kihívása nem az új követők szerzése, hanem a felhasználók hosszú távú megtartása. Ezen a  téren pedig a Threads-nek bőven akad tennivalója. A platform számos – egyértelműen a Twittertől koppintott – kedvező adottsága mellett még mindig egy félkész alkalmazás, melyből olyan alapvető funkciók hiányoznak, mint a közvetlen üzenetváltás vagy a posztok utólagos szerkesztése. Az app ráadásul az EU területén a Metával kapcsolatban felmerült adatvédelmi aggályok miatt még csak nem is használható.

Természetesen a Twitter sem hagyta szó nélkül Zuckerbergék barbatrükkjét, és nemrégiben már egy ügyvédi felszólítás is landolt a Meta postaládájában, ami üzleti titokkal való visszaélést emleget, és perrel fenyegeti a Metát.

A Meta azonban természetesen mindent tagad, és kitart a barátságosabb, emberközpontúbb Twitter-víziója mellett. A tervek szerint hamarosan az ActivityPub elnevezésű protokollt is integrálnák a Threads-be, és csatlakozna a Fediverse-hez, mely egy új, decentralizált közösségi élmény utópiájával kecsegtet.

Hogy mindezek a tervek valóban realizálódnak-e, az még egyelőre kérdéses, ahogy az is, hogy ki nyeri a Zuckerberg-Musk féle ketrecharc digitális verzióját.

(Nyitókép: Dave Adamson, Unsplash)

Blog

Mi kell a modern B2B ügyfeleknek?

A fiatalabb B2B ügyfélkör másképpen viselkedik, mint a korábbi generáció, így haladni kell a korral, hogy ki tudjuk szolgálni az igényeiket. Mi változott a B2B vevők között? Megváltozott az életmód, az információ gyorsabban terjed, tájékozottabbak, tudatosak. A vállalkozóknak emiatt át kell alakítani perspektívájukat. Már nem elég megérteni a terméket és a szolgáltatást, hanem átfogóan ismerni […]
2018-03-19
Blog

10 legfontosabb tavaszi közösségi média kampány

A március idén kiemelt időszak volt a közösségi média világában: nem csak a nemzetközi nőnaphoz és a húsvéthoz kapcsolódó kampányok, de nagy változást hozó közösségi média hírek is megjelentek. Nézzük végig a legfontosabb kampányokat és híreket, mert a tavasznak még korántsincs vége, sok változást hozhat még a közösségi média világába. Microsoft: #MakeWhatsNext A nemzetközi nőnap alkalmából a […]
2016-04-11
Blog

Mire figyelj, hogy ne legyen zavaró a popupod?

Mi lehet az oka annak, hogy a webshopodon egy-egy felugró ablak zavarja, sőt, akár irritálja a látogatóidat? Feltehetően az, hogy rosszul állítottad be az adott popupot. Mire érdemes figyelned, hogy elkerüld ezt a problémát? Máris eláruljuk!
2022-11-08
Blog

Okostelefon, okos döntés: a mobile first megközelítés jelentősége az e-kereskedelemben

Az okostelefonok és a táblagépek térhódításának köszönhetően az e-kereskedőknek már nemcsak lehetőségük, de kötelességük is weboldalukat mobilbaráttá alakítani. Az úgynevezett mobile first szemlélet ugyanis jelentősen hozzájárulhat a vállalkozás versenyképességének javításához, a vásárlók megtartásához.
2023-05-18
Blog

Tíz éves a Twitter: Mit érdemes tudni a szűkszavú közösségi oldalról?

Idén márciusban tíz éves lett a népszerű üzenetküldő alkalmazás, a Twitter. Az oldal, amely  140 karakteres posztjaival teljesen megváltoztatta az online kommunikációt napjainkban az egyik legnépszerűbb közösségi oldalnak mondhatja magát. Cikkünkben az alkalmazás mérdföldköveit,  fontosabb statisztikáit és hazai csatornáit szedtük össze.  A Twitter egy olyan mikroblog és ismeretségi hálózat, mely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy […]
2016-03-29
Blog

A hazai e-kereskedelem számokban – ilyen volt 2022!

Hogyan hatott az orosz-ukrán háború és a növekvő infláció a hazai e-commerce piacra? Melyek a leginkább preferált marketingeszközök és a legtöbb bevételt hozó csatornák? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ a Shoprenter 2022-es Nagy Webáruház Felmérése.
2022-12-15
Blog

Facebook: megújulnak az értesítések

Sokan jelezték, hogy egy mini Facebook ikont fedeztek fel az Instagram appon belül, mely elsősorban a facebookos értesítések egyfajta nyomon követésére szolgálnak, de nem olvashatóak és nézhetőek meg. A funkció lényege, hogy egy kis buborék jelzi a felhasználónak, hány értesítése van a Facebookon. Emellett ez segít majd abban, hogy gyorsabb legyen a váltás a két […]
2018-06-19
Blog

Hogyan legyen sikeres az Instagram story

Amikor üzleti oldalunkon teszünk közzé Insta story-t ne feledjük, hogy ez teljesen más közösséghez szól, mint a személyes profilunk.A követőkkel való kapcsolat létrehozásának és fenntartásának ez a funkció egy kulcsfontosságú eleme. Tervezzünk előre, és hozzunk létre négy-öt olyan sablont, ami designban tükrözi a márkánkat.
2019-04-09
Online könyvkereskedelem - Hanyatlás vagy fénykor?
Van mire koccintani? - Alkoholos italok az online piactéren
Let's talk about sex(shop), baby – erotikus árucikkek az online piactéren
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató