Menü

Közösségi oldalak pszichológiája: Hogyan érjük el, hogy követőink felfigyeljenek ránk?

by google news, június 10, 2016
Közösségi oldalak: online jelen lenni nem csak azt jelenti, hogy időről időre kiteszünk pár képet a termékeinkről vagy újdonságainkkal szórakoztatjuk a követőinket. Érdemes stratégiailag átgondolni mit és hogyan fogunk kommunikálni és időzíteni, illetve az milyen hatást vált majd ki a közönségünkből. A közösségi média kampányok sikerességét sok szempont befolyásolja,de nem árt beemelni az eszközeink közé […]

Közösségi oldalak: online jelen lenni nem csak azt jelenti, hogy időről időre kiteszünk pár képet a termékeinkről vagy újdonságainkkal szórakoztatjuk a követőinket. Érdemes stratégiailag átgondolni mit és hogyan fogunk kommunikálni és időzíteni, illetve az milyen hatást vált majd ki a közönségünkből. A közösségi média kampányok sikerességét sok szempont befolyásolja,de nem árt beemelni az eszközeink közé a szociálpszichológiát, illetve a viselkedéstudományt is. 
Cikkünkben szociálpszichológiai alapvetések mentén adunk tanácsokat a közösségi jelenléthez!

  1. Asszociáción alapuló tanulás: sokkoljunk vagy tegyük boldoggá követőinket?

Az asszociáción alapuló tanulás azzal a hajlamunkkal foglalkozik, amellyel bizonyos tárgyakra (behatásokra, ingerekre) automatikusan pozitív vagy negatív érzelmekkel válaszolunk.

Egy Gorn (1982) által szervezett tanulmány résztvevőinek különböző tollakról mutattak képeket, és mindegyik mellé kellemes vagy épp kellemetlen zenét játszottak. Mikor pedig arra kérték őket, hogy válasszanak egyet, azt választották, ami mellett kellemes zene szólt.

Ugyanez azonban ellenkezőleg is igaz, ha negatív érzelmeket keltünk, annak erősebb a hatása is lehet.  Azok az elrettentő társadalmi üzeneteket hordozó kampányok, amelyekben szörnyű képeket mutogatnak a tüdőrákról, hogy leszoktassák az embereket a dohányzásról, kiemelkedően hatásosnak bizonyultak a múltban.

Egy másik jó példa, hogy az üzenet, miszerint "ha nem megy el mellrák szűrésre, az életével fizethet érte" jóval hatásosabb, mint ha pozitívan van megfogalmazva: "egy mellrák szűrés megmentheti az életét." Az előbbi a nők többségét rávette, hogy még abban az évben ellátogassanak egy szűrésre.

Még valami: az emberek emlékezetében leginkább az a hirdetés vagy tartalom ragad meg, amitől valami kiemelkedőt éreznek.
Ebből kifolyólag, kampányainkat kétféleképpen érdemes kialakítani:

  • pozitív ingerek: Tehetünk a reklámba videókat aranyos kisbabákról, szívmelengető történeteket, vagy akár elindíthatunk egy kampányt valamely "nagyobb jót" támogatva (ilyen lehet egy segélyszervezetneknek rendezett adománygyűjtés is ).
    Szintén jó módszer humorral fűszerezni a kampányokat, így elősegítve azt, hogy beszéljenek róla.

  • negatív ingerek: ha félelmet, idegességet tudunk kiváltani, azzal megnöveljük a call-to-action használat valószínűségét ("írjon most, telefonáljon most, kattintson ide"). Kiemelhetünk egy gyakori problémát, vagy rossz tapasztalatot, és segítséget kínálhatunk fel azzal kapcsolatban.
  1. Lehorgonyzás: az első pillanat varázsa

A lehorgonyzás lényege, hogy az emberek azon információk alapján hoznak döntést, amit először kapnak. Ezek az információk, mint egy vasmacska, lekötik őket egy kiindulási ponton, amitől elég nehéz elszakadniuk. A marketing már rég felfedezte ezt a jelenséget és használja is főleg értékesítés esetén, használjuk mi is bátran amikor legújabb termékeinkről adunk hírt!

Nem meglepő módon, a vásárlók hajlamosabbak megvenni azt a terméket, amire mondjuk az van ráírva, hogy "4 db csupán 1000 Ft" mint azt, amelyikből egy darab 250 Ft. Az emberek azt gondolják, jó vételt csinálnak, ha megvesznek egy ruhadarabot 50%-os leárazással "csupán" 10 000 Ft-ért, miközben elmennek amellett, ami ugyan nem akciós, de szintén 10 000 Ft az ára.

A kulcs, hogy potenciális ügyfeleinek mintegy kezébe adja a horgonyt, majd használja is ki azt. Adjon nekik összehasonlítási alapot azzal, hogy nem darabonként, hanem csomagokban állítja eléjük termékeit, majd hagyja, had válasszák ki ők a "legjobb vételt".

Egy nemrégiben készült tanulmányában 3 lehetőséget adtak a részvevőknek: online előfizetés: 59 dollár, újság előfizetés: 125 dollár, illetve online és nyomtatott sajtó előfizetés: 125 dollár. A részvevők a kettő kombinációját választották, majd amikor ez kikerült a lehetőségek közül, az olcsóbb opcióra csaptak le.

  1. Építsünk korábbi emlékekre és fogalmazzunk egyértelműen

Az emlékek megtalálásának gyorsaságára alapozó stratégia vagyis elérhetőségi heurisztika szintén hatásos marketing kampányokban.
A lényeg, hogy az emberekre nagy befolyással vannak az olyan információk, amelyekkel már eleve rendelkeznek, vagy nem tart sokáig előásniuk az emlékezetükből.

Elég kicsi az esély arra, hogy követőink hajlandóak "megerőltetni" magukat a tartalom feldolgozása során, függetlenül attól, hogy az mennyire érdekes egyébként a tartalom. A legtöbb amit tehetünk, hogy üzeneteinket a lehető legérhetőbben, letisztult formában tálaljuk közösségi oldalakon posztoláskor.

Reber et.al (1998) és Winkielman & Cacioppo (2001) szociálpszichológusok szerint testünk pozitívan reagál az olyan információra, amelyet agyunk nehézség nélkül tud feldolgozni - ez a pozitív hatás pedig befolyásolhatja ítélőképességünket.

Ehhez kapcsolódva az is fontos, hogy honlapunkon a látogatók könnyen megtalálják a számunkra leglényegesebb cselekvésre buzdító gombot, ami lehet vásárlásra vagy más cselekvésekre ösztönző is.
Minél gyorsabban találják meg, annál nagyobb az esélye, hogy használni is fogják, vagyis vásárolnak, feliratkoznak a hírlevelünkre vagy regisztrálnak az adott eseményre, hogy csak pár példát említsünk a lehetséges konverziókból.

Átlépni az ingerküszöböt a közösségi oldalakon

A tipikus online felhasználó agya általában "spontán üzenetfeldolgozás" módban van - nem sok figyelmez szentel annak, hogy épp mit talál a közösségi média platformokon csak görgeti a hírfolyamot.

Nehéz felkelteni a közönségünk figyelmét a rengeteg megnyitott lap, értesítések és egyéb online zajok mellett, éppen ezért hirdetésének olyan ütősnek kell lennie, hogy átlépje még ezt a magas ingerküszöböt is.

A hatásos közösségi média marketing lényege nem az, hogy mi milyen információt akarunk átadni, sokkal inkább, hogy hogyan tesszük azt.

Mit tehetünk?

Ahogy azt korábban írtuk, az először szerzett információ kulcsfontosságú - ebből következik, hogy általában a címen múlik, mi az ami megragadja közönségünk figyelmét és mi az, ami nem.

Emellett a szociálpszichológia egyik alapvetése, hogy erősen befolyásolja az embereket ismerőseik, valamint közszereplők, szakértők személyek véleménye a döntéseikben. Tartalmainkhoz ezért érdemes véleményvezéreket, szakértőket idézni vagy már eleve velük hirdetni ( természetesen az illető beleegyezésével).

Hírek

Miért nem kell aggódnod a like-ok száma miatt?

A Facebookon az elkötelezettség a legrosszabb módja a tartalom sikerének megítélésében. Ez talán meglepő, mert a legtöbb ember a sikeres forgalomra alapoz, hogy hányan lájkolnak, hányan szólnak hozzá és hányan osztják meg a tartalmat. Természetesen ezek a mutatók bizonyos mértékig számítanak. Segítenek megítélni a tartalom sikerességét marketing szempontból, de nem ez az egyetlen módja a […]
2018-02-28
Uncategorized @hu

Hogyan érjük utol a vásárlóinkat? - Vásárlási trendek a karácsonyi időszakban

A tendencia azt mutatja, hogy a fogyasztók egyre gyakrabban veszik igénybe a modern eszközöket, hogyha vásárlásaikkal kapcsolatban szeretnének informálódni (pl.: okostelefonok, tablet.. stb.), Matt Lawson, a Google teljesítmény alapú marketinggel foglalkozó üzletágának vezetője három előrejelzést fogalmazott meg a fogyasztók szokásaira nézve.   A bevásárlás nem maraton lesz idén: pillanatok alatt fog lejátszódni. Ahelyett, hogy napokat […]
2015-12-14
Hírek

Instagram: radikális újratervezés

Az Instagram arra készül, hogy radikálisan megváltoztassa a képek és videók megosztását. Az új funkció, amelyet “kedvencek”-nek neveznek, lehetővé tenné minden felhasználó számára, hogy egy adott tartalmukat egy kiválasztott csoportra korlátozzák post-by-post alapon. Robby Stein, az Instagram termékvezetője szerint sok felhasználónak van arra igénye, hogy olyan tartalmakat hozzanak létre, amelyek egy korlátozottabb közönséghez szólnak. A […]
2017-06-29
Uncategorized @hu

Automatizált marketing a jövő?

A válasz röviden lehetne annyi, hogy igen, szükség van emberre a szövegírás világában akkor is, ha automatikusan is generálhatunk szövegeket, de ne elégedjünk meg egy rövid válasszal. Négy példán keresztül bemutatom, mely területeken van szükség az automatizálás mellett az emberi kézre és kreativitásra a marketing világában. Szövegírás Bár az automatizálás sok esetben azt jelentheti, hogy […]
2015-12-13
Uncategorized @hu

Az Instagram végez a térképekkel

Újabb változásról számolt be az Instagram: a népszerű fotómegosztó szeptemberben megválik a térképes funkciótól. A társaság múlt hét kedden erősítette meg a hírt a Mashable-nak, és rögtön meg is kezdték az eltávolítás körüli munkálatokat. A kérdésre, hogy mi vezetett a térképek ,,halálához“, a vezetőség így nyilatkozott: ,,A funkció nem volt túl népszerű a felhasználók körében, ezért úgy döntöttünk, hogy a jövőben fontosabb dolgok kapnak prioritást.“ Annyi […]
2016-09-15
Uncategorized @hu

6 tipp a jövő évi marketing költségvetés tervezéséhez

December közepén járunk, így ideje a karácsonyi hajtás mellett végiggondolni, hogy mivel készülünk a jövőre, milyen költégekben gondolkodjunk a vállalkozásunk különböző területetein. Összeállításunkban a marketing költségvetés tervezéséhez adunk tippeket!   1: Piac a vásárlóknak – raktáron Azzal, hogy az Y generáció 80%-a használja a telefonját a boltokban, és 74%-uk hajlandó elfogadni a helymeghatározás alapú mobilos […]
2016-12-15
Uncategorized @hu

4+1 ok, ami miatt érdemes több nyelven hirdetni

Marketing szakemberként érdemes tudnunk, hogy az internethasználók 75%-a csak akkor hoz fontos vásárlási döntést, ha a termék vagy szolgáltatás leírása egy általuk beszélt nyelven van. Ehhez kapcsolódik, hogy a felhasználók 70%-a egy reprezentatív kutatásban NEM az angolt jelölte meg, mint anyanyelvet. Ezekben az adatokban, ha jobban megnézzük, hatalmas lehetőségek vannak elrejtve: következzen tehát 4+1 ok, ami […]
2015-12-08
Uncategorized @hu

10 alkalmazás, amikkel gyerekjáték a videókészítés

Miért fontos a videókészítés? A Samsung Techonomic Index adatai szerint 2015-ben az előző évhez képest több mint két és félszeresére, 57%-ra nőtt azok aránya, akik legalább hetente néznek valamilyen online (streaming) tévé vagy videó tartalmat. Ha a YouTube-ot nézzük, akkor a 2. legnagyobb kereső a világon a Google után, a legnagyobb videós portál– a nagyon […]
2016-01-08
KÜLÖNKIADÁS / [EN] Balkáni online piac lehetőségei - Megéri nyitni a magyar e-kereskedőknek?
A vinted story – Digitális turkálóból gigantikus online piactér
A recommerce felemelkedése – menő lett a használt cucc?
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató