Elgondolkoztál már azon, hogy milyen lenne, ha a weboldalad több nyelven, esetleg több országban megjelenhetne? Milyen SEO stratégiát kellene mindehhez kidolgoznod és milyen feladatok várnának rád? Ha ilyen vagy ehhez hasonló kérdések merülnek fel benned, akkor a következőekben néhány hasznos tanácsot kapsz.
A tökéletes működéshez már a tervezésnél előrelátónak kell lenned és minden apró részletre odafigyelned. Ha betartod a következő szabályokat, máris megtettél egy lépést a siker felé.
Nem mindegy, hogy a több nyelvű tartalmat melyik célközönségnek szánod. A többnyelvű weboldalak tartalma egy országon belül több nyelven érhető el, míg a multiregionális webhely több országot céloz és az adott területnek megfelelő idegennyelven áll a látogatók rendelkezésére.
Ahhoz, hogy weboldalad sikeresen működjön, megfelelő domain-t (és URL-struktúrát) kell választanod. Nézzük, milyen lehetőségek állnak rendelkezésedre!
A legfelső szintű domainek (Top Level Domain - TLD) multiregionális weboldalakhoz a legideálisabbak. Előnyük, hogy egyértelműen beazonosítható velük a célország, a szerver földrajzi helye nem számít, valamint több weboldalt működtethetsz ugyanazon a nyelven (például angol nyelvű oldalt az USA-ban és Ausztráliában). Hátránya, hogy drága (országonként külön domain-t kell vásárolni és fenntartani), kétséges az elérhetősége az adott országban, valamint nem használható többnyelvű oldalakhoz (ahol nincs földrajzi célzás). Ilyen például az example.com, example.at, example.fr.
Amint egy legfelső szintű domain (például example.com) nem elérhető, felvetődik az aldomainek (például en.example.com, fr.example.com) használata a multiregionális weboldalakhoz. Az aldomainek - a legfelső szintű domainekkel ellentétben - nincsenek regisztrációhoz kötve, ingyenesek, tetszőleges szerverre irányíthatjuk őket (akár a felhasználók közelében), viszont nem egyértelmű, hogy az URL az oldal nyelvét vagy a célországot jelöli.
Az aloldalak (például website.com/de, website.com/en) segítségével több URL alternatívát használhatsz. Az érvek és ellenérvek hasonlóak az aldomain-nél felsoroltakhoz, azzal a különbséggel, hogy a szerver elhelyezése csak egyetlen helyen lehetséges. Többnyelvű oldalakhoz kifejezetten ajánlott.
Az URL-paraméterek (például website.com?loc=de vagy ?country=france) földrajzi célzása nem egyértelmű, ezért használata nem javasolt.
A Google a "hreflang" attribútum segítségével tudja beazonosítani a megcélzott területet és nyelvet, így weboldaladdal bárhol, bármilyen nyelven meg tudsz jelenni a keresőben. Bővebb tájékoztatást az alábbi videóban találsz:
Az alábbi tippek segítségével javíthatod a helyezésedet az adott nyelven vagy adott országban, illetve elkerülheted a tipikus hibákat, amelyek negatívan befolyásolják az oldalad rangsorolását.