Menü

Webanalitika kalauz II. - A Google Analytics első beállítása

by google news, november 23, 2016
A webanalitika kalauz első cikkében az elemzési folyamat megtervezésével foglalkoztunk. A mai cikkben tovább lépünk a technikai kivitelezés irányába és bemutatom a Google Analytics rendszer legfontosabb beállításait. Érdemes elolvasni az első cikket mielőtt a technikai kérdésekkel foglalkoznál, hiszen a gondos tervezést nagyon nehéz - gyakran lehetetlen - utólag bepótolni! Az első lépés a regisztráció, amit […]

A webanalitika kalauz első cikkében az elemzési folyamat megtervezésével foglalkoztunk. A mai cikkben tovább lépünk a technikai kivitelezés irányába és bemutatom a Google Analytics rendszer legfontosabb beállításait. Érdemes elolvasni az első cikket mielőtt a technikai kérdésekkel foglalkoznál, hiszen a gondos tervezést nagyon nehéz - gyakran lehetetlen - utólag bepótolni!

Az első lépés a regisztráció, amit a Google Analytics kezdőlapján lehet elérni. Szerencsés esetben korábban is foglalkoztál már Google szolgáltatásokkal, így elképzelhető, hogy be tudsz lépni más alkalmazásokban használt Google azonosítóval és jelszóval (például a Gmail adataiddal). Az Analytics az új felhasználókat első belépéskor végigvezeti a legfontosabb beállításokon: először el kell dönteni, hogy milyen típusú eszközt szeretnél mérni: mobilalkalmazást vagy weblapot. Ebben a cikkben kizárólag a weblap implementációval foglalkozunk, de ha mobilapp méréshez szeretnél segítséget kérni, érdemes ellátogatnod erre az oldalra.

webanalitika

Ha egy weboldalt szeretnél elemezni, akkor a Google elkészít egy JavaScript kódot, ami az oldaladról fogja gyűjteni az adatokat. A kódot ezután be kell illeszteni a weblapod összes (!) oldalára és bejegyzéséhez. Javasolt a kódot közvetlenül a </head> tag előtt szerepeltetni. Nagy munkától kímélheted meg magad, ha használsz valamilyen CMS (Content Management System) rendszert. A WordPress például több olyan alkalmazást is kínál, ami elhelyezni az oldalad minden lapján a Google követőkódját. Néha nehéz kiválasztani a számtalan bővítmény közül a legjobbat, ezért érdemes utána olvasni az egyes programok előnyeinek és hátulütőinek. Ebben a cikkben a 2016-os év legjobb Analytics bővítményeit gyűjtöttem össze, így könnyen ki tudod választani az igényeidnek leginkább megfelelőt.

A követőkód beépítése után azonnal érkezni kezdenek az adatoknak. A legtöbb weblaptulajdonos ilyenkor nyugodtan hátradől abban a tudatban, hogy kész a profi webanalitika. Hatalmas tévedés azonban azt hinni, hogy speciális beállítások nélkül minőségi adatokhoz lehet jutni. A beállítások élesítése előtt azonban meg kell érteni az Analytics felépítését is.

A programban összesen három hierarchiaszintet különböztethetünk meg, amelyek az alábbi sorrendben követik egymást:

  • Fiók (Account)
  • Tulajdon (Property)
  • Megjelenítés (View)

 

webanalitika hierarchia

 

Az egyes hierarchia szinteken más-más beállításokat lehet végrehajtani. A Fiók (Account) a bejelentkezési adatokhoz köthető és a felhasználói beállításoknak és a hozzáférési engedélyeknek ad otthont. Ha például engedéllyel rendelkezel a céges Analytics adatokhoz, akkor valószínű, hogy azt egy külön fiókban szeretnéd látni, mint a személyes honlapodat. Egy-egy fiókhoz több Tulajdont (Property) is társíthatsz: például, ha a céges fiókodban mérni szeretnél különálló, más-más projektekhez köthető weboldalakat (vagy a céges mobilappot is), akkor különálló tulajdonokat kell beállítani. A tulajdon mindig ahhoz a weblaphoz/mobilapphoz köthető, amit mérni szeretnél. A követési kódokat a tulajdon hierarchia szinten lehet megtalálni, valamint számos további beállítás is itt végezhető el. A leggyakrabban használt funkció itt az összekapcsolás, ahol további Google szolgáltatásokat lehet társítani a tulajdonhoz (pl: Search Console, Adwords). Az összekapcsolások előnye, hogy az Analytics automatikusan beolvassa a többi programból érkező adatokat. A tulajdon lapon adhatod meg továbbá a közönségdefiníciókat és a közösségi beállításokat is.

 

Egy-egy tulajdonon belül több megjelenítési nézetet is be lehet állítani. Alapértelmezett megjelenik minden tulajdon alatt a Minden webhelyadat nézet, azonban ehhez nem tanácsos hozzányúlni. A Minden webhelyadat egy általános biztonsági mentésként fogható fel, ami a gyári beállítások szerint gyűjti az adatokat, azonban nem ezt a nézetet érdemes elemzéshez használni. A Google hivatalosan azt javasolja, hogy legalább további két nézetet hozz létre: egy Teszt megjelenítést és egy Mester nézetet. Előbbit az új beállítások tesztelésére, utóbbit pedig az éles elemzésre lehet használni. Amennyiben más-más személyek elemzik a honlap különböző részeit, érdemes beállítani olyan szűrt nézeteket is, amelyek csak a honlap egy meghatározott szegletét elemzik.

 

Nem véletlen, hogy meg kell hagyni szerkesztés nélküli formában a Minden webhelyadat nézetet. Az egyes nézetek létrehozásakor újrakezdi az adatgyűjtést a Google Analytics és nem kerülnek bele a korábbi látogatók. Amennyiben a gyári nézetet szerkesztenéd, fontos adatokat tüntethetnél el akaratlanul.

webanalitika beállítások

 

Az elemzés szempontjából a Mester nézet a legfontosabb. Itt olyan beállításokat kell alkalmazni, amelyek az adatokat a legjobban használható formába öntik. Az alábbi három beállítást szinte minden alkalommal érdemes mérlegelni:

  • Saját és céges IP címek kizárása: Kizárólag az ügyfélforgalmat akarjuk mérni. Az elemzés szempontjából nem érdekes, hogy a fejlesztők hány alkalommal kattintottak az oldalra tesztelés közben.
  • A marketing célterületen kívül található felhasználói forgalom szűrése: ha egy webshop Magyarország területén szállít ki, érdemes kiszűrni a külföldi felhasználókat (ezek többségében úgyis robotok, vagy a honlapot feltérképező keresőmotorok valójában).
  • Konverziós célok beállítása: a honlaphoz kapcsolódó célok méréséhez nélkülözhetetlen a konverzió beállítása. Például ha az a cél, hogy minél több látogató eljusson a vásárlásig, akkor beállítható célnak a „Köszönjük a megrendelést!” oldal URL-je. Ezután a program azokat a felhasználókat fogja konvertáltnak tekinteni, akik eljutottak erre az oldalra (érdemes olyan oldalt választani, amire csak a célteljesülés útján lehet eljutni).

Számos további beállítás is a nézet menüben érhető el. Érdemes alaposan megtervezni, majd tesztelni a bevezetés előtt minden olyan változtatást a Megjelenítés menüben, amiről úgy gondoljuk, hogy hatással lehet az adatokra. Ne feledjük, az itt elvégzett módosításokat már nem lehet visszaállítani a későbbiekben, így az adataink összehasonlíthatósága könnyen sérülhet.

Ha sikerült beállítani a fiókot az elemzési tervnek megfelelően, akkor hatalmas előnyöd lesz a versenytársakkal szemben. Megfigyeléseim alapján a hazai Analytics felhasználók 90 százaléka nem hajtja végre a telepítéskor kötelező alapvető beállításokat, így a fejlesztéseket is hibás adatokra alapozza! A webananalitika kalauz következő részében újabb trükköket mutatok: ezúttal azokkal az alapvető szegmentálási lehetőségekkel és mérési egységekkel fogunk foglalkozni, amik a legtöbbet elárulják egy honlap minőségéről és értékéről.

Hírek

4 trend, amely meghatározza a Facebook marketinget jövőre

A Facebook  mára olyan, több milliárd dolláros vállalkozássá nőtte ki magát, amit marketingesként nem kerülhetünk meg. Összegyűjtöttük azt a négy fontos trendet, ami 2017-ben alakítja majd az oldalt: vannak újdonságok, míg néhány korábbi trend most válik igazán erőteljessé. Mobilbarát tartalom nélkül nem megy 2016-ban már több mint 2 milliárd ember használ okostelefont, ami jóval többször […]
2016-12-16
Uncategorized @hu

A tartalommarketing hat aranyszabálya

Már tudjuk, hogyan építsünk fel egy tartalommarketing stratégiát a célok kijelölésétől kezdve a tartalom célközönségének kiválasztásán át a tartalmak publikálásáig. De hogyan optimalizálhatjuk a tartalommarketing stratégiánkat? Ehhez adunk néhány tippet. Hozzuk létre azt, amire a közönségünknek szüksége van! Gyakran eladási célokat vagy a termékeink népszerűsítését helyezzük a tartalom marketing stratégiánk központjába, például amikor promóciókat teszünk […]
2016-05-25
Uncategorized @hu

1 milliárdos álombevételt közelíthet meg a Snapchat

Az eMarketer múlt heti nyilatkozata felkavarta a kedélyeket a közösségi médiában: a kutatóintézet becslései szerint a Snapchat hirdetési árbevétele jövőre meghaladhatja az egymilliárdot. Az idei évre 366 millió dollár jövedelmet jósolnak, ami 2017-ben ugrásszerűen növekszik majd. A szellemes alkalmazás jelenleg napi 150 millió aktív felhasználóval büszkélkedhet, melyet nagyrészt tinik és millenárisok (fiatal felnőttek) alkotnak. Nem csoda, hogy amióta létrehozta […]
2016-09-19
Uncategorized @hu

Az Instagram végez a térképekkel

Újabb változásról számolt be az Instagram: a népszerű fotómegosztó szeptemberben megválik a térképes funkciótól. A társaság múlt hét kedden erősítette meg a hírt a Mashable-nak, és rögtön meg is kezdték az eltávolítás körüli munkálatokat. A kérdésre, hogy mi vezetett a térképek ,,halálához“, a vezetőség így nyilatkozott: ,,A funkció nem volt túl népszerű a felhasználók körében, ezért úgy döntöttünk, hogy a jövőben fontosabb dolgok kapnak prioritást.“ Annyi […]
2016-09-15
Uncategorized @hu

SEO alapok: 1. rész: tartalom

A SEO vagyis keresőoptimalizálás az online jelenlét egyik legfontosabb kérdése, hiszen enélkül nem, vagy csak drága hirdetésekkel tudunk forgalmat generálni az oldalunkra. Ehhez kapcsolódva SEO sorozatunk első cikkében a weboldalak tartalmi felépítésével és tervezésével foglalkozunk. Lehet bármilyen szép, animált az oldal, ha a felhasználók nem találják meg gyorsan amit keresnek, elhagyják azt. Az első részben az […]
2016-06-02
Uncategorized @hu

Mikro momentumok jelentőssége a nyaralásokban

Az utazásokat sok készülődés és tervezés előzi meg, ami során akaratlanul is az okos eszközeinkhez fordulunk ötletekért, inspirációkért. A Google összegyűjtötte és utazási mikro momentumokba rendszerezte melyek a legfontosabb pillanatok az utazással foglalkozó márkák, cégek számára. Cikkünkből kiderül hogyan érdemes jelen lenni a megfelelő pillanatokban az ügyfelek számára, amikor éppen termékeinkre, szolgáltatásainkra keresnek. Az egyik […]
2016-07-27
Uncategorized @hu

8+1 Facebook tipp bloggereknek

Hogyan használhatjuk még a Facebook felületeit az új blogbejegyzések megosztásán kívül? Hogy kelthetjük fel az olvasóink figyelmét a számtalan más poszt között?  A következő kilenc kreatív tipp ehhez ad ötletet! Variáld a megosztott tartalom típusát! Ha rendszeresen megosztod a tartalmakat a blogodról, könnyen megszokhatjuk, hogy mindig ugyanolyan formában tegyük közzé a bejegyzéseinket. Játssz a megfogalmazással, […]
2016-02-16
Uncategorized @hu

F8: összefoglaló a Facebook konferenciáról

A Facebook az idei F8 konferenciáján április 12-13-án újra olyan bejelentéseket tett, amiket minden felhasználó látni fog az elkövetkező hónapokban. Az élő közvetítéstől a 360 fokos videókon át a Messengeren használható bot-okig számos fontos bejelentés hangzott el. Az egyik ilyen bejelentést a Facebook vezérigazgatója, Mark Zuckerberg tette, aki meghatározta a cég tíz éves tervét. Így […]
2016-04-17
Itt a főszezon! – Hogyan érdemes felkészülni a Q4-re?
KÜLÖNKIADÁS / [EN] Balkáni online piac lehetőségei - Megéri nyitni a magyar e-kereskedőknek?
A vinted story – Digitális turkálóból gigantikus online piactér
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató