Luxusautók, csillogás, menő estélyek és álomutazások; az egyensúly kedvéért pedig egy-egy előnyösebb szemszögből elkapott street style fotó (melyen a farmernadrág ,,véletlenül sem" Cavalli, a ,,szolid" kézitáskán pedig ,,alig" ismerhető fel a Hermes logó). Ilyen, és ehhez hasonló posztokkal (na meg esetenként a zöld szemű szörnnyel) kell szembenéznie annak, aki világsztárokat követ a közösségi hálón.
S ha a sikk és a siker önmagában még nem lenne elég, ott vannak a különféle márkák menő ajándékai, amelyek csakugyan a népszerűség velejárói. És amelyek most, a social media fénykorában a márkanagykövetek nagyobb jelentőséggel bírnak, mint eddig bármikor.
Vajon melyik brand ne próbálna meg hasznot húzni egy több százezres, vagy éppen milliós rajongói táborból? Ki ne szeretné, ha egyetlen kattintással tömegekhez jutna el a terméke? Legyen szó fejlődő vállalkozásokról vagy már befutott márkákról, marketing stratégiájuk egy és ugyanaz: igyekeznek elérni, hogy minél befolyásosabb személyek, márkanagykövetek reklámozzák termékeiket.
Amikor például Christiano Ronaldo egy csodás TAG Heuer karóráért hálálkodik az Instagramján (szövegében gondosan elrejtve a márka szlogenjének hashtag-jét), jusson eszünkbe, mekkora üzleti háttér bújik meg az ártatlan fotó mögött. Ugyanis a rajongók arányával a sztárok ,,értéke" is egyenesen nő, így egy Ronaldoéhoz hasonló, milliók által követett profil esetében igencsak borsos árat kénytelenek fizetni a reklámozók.
A Captiv8 által közzétett táblázaton jól látszik, hogy mely közösségi oldalakon mennyi a népszerű felhasználók, mondhatni online celebek ,,átlagkeresete".
Bizony, jól látjuk: a You Tube-bal 300 ezer dollárt (85 millió forint), a Facebookkal 187 ezer dollárt (53 millió forint), az Instagrammal pedig 150 ezer dollárt (42,5 millió forint) kaszál átlagosan az a híresség, akinek a követői száma hétmillió fölé rúg.
A Captiv8, melynek fő célja, hogy összekösse a márkákat a celebekkel (azaz a közösségi média hírességekkel), egyéb adatokat is közzétett. Többek között azt is megtudhattuk, hogy január óta havi szinten kétszázezer bejegyzésben szerepelt az #ad (reklám) és a #sp, #sponsored (szponzorált hirdetésre utaló) hashtag az Instagramon.
Hasonló aranybánya hirdetői szempontból a Snapchat, amellyel USA szerte a millenáris (fiatal felnőtt) korosztály 40%-át képesek elérni nap mint nap. (Korábbi cikkünk a témában itt tekinthető meg. )
Természetesen a magyar celebek között is vannak tekintélyes social media személyiségek: a hazai Forbes 2016-ban összeállította ,,A legbefolyásosabb közösségi média arcok“ listáját. Adataik alapján a hazai top 3 a következő:
1. Palvin Barbara
Instagram: 4,3 millió követő
2. Kasza Tibor
Facebook: 788 ezer kedvelő
3. Hosszú Katinka
Facebook: 452 ezer kedvelő
Instagram: 211 ezer követő
Nem túlozunk, ha kijelentjük: a közösségi média forradalmasította a reklámipart, a befektetők új stratégiája pedig mindeddig sikeresnek bizonyult. Az, hogy mennyi kiaknázatlan lehetőséget rejt még ez a terület, mindenképp a jövő zenéje, viszont ha valaki képes okosan felépíteni egy saját "social media brandet", nem kell világsztárnak lennie ahhoz, hogy profitálni tudjon belőle.