Menü

Milyen előnyökkel és kihívásokkal számolhatsz, ha a fulfillment mellett döntesz?

by Takács Mihály, április 19, 2023
Ez a szolgáltatási típus a több különböző termékes, nagyobb kiszolgálási igényű webshopok számára lehet ideális megoldás. Néhány fontos tényezőt kiemelve áttekintjük a fulfillment legfontosabb jellemzőit.

Legutóbbi írásában Takács Mihály, a FUTAR.HU Logisztikai Kft. ügyvezető igazgatója a dropshipping előnyeit és hátrányait gyűjtötte össze, ezúttal pedig a fulfillment üzleti modellt mutatja be a leglényegesebb szempontok alapján.

Mi is az a fulfillment?

A kínálatodban szereplő termékeket egy fulfillment cég által üzemeltetett raktárban tartod készleten. A fulfillment cég optimális esetben automatikusan értesítést kap az online rendelésről, amit összekészít, becsomagol, a kiszállítási módnak megfelelően felcímkéz, majd átadja a futárnak. Ideális esetben ez a folyamat teljesen automatikus a vásárlástól a kézbesítésig. 

Vegyük sorra tehát a szempontokat, valamint a pro és kontra érveket!

Speciális termékek

A fulfillment előnye: A speciális termékek általában speciális kezelést igényelnek, például hűteni kell, nem szabad forgatni, veszélyes árut tartalmaz és így tovább. Ha találsz olyan fulfillment céget, amely kimondottan erre a területre szakosodik, akkor érdemes lehet gazdaságossági vizsgálatot folytatni.

A fulfillment hátránya: A fulfillment módszer hatékonysága a folyamatok méretgazdaságosságában rejlik. A gyakori ismétlésből fakadóan magas fokú precizitás jellemzi. Találhatsz olyan fulfillment csapatot, amelyik egyedi termékeid egyedi igényeire is odafigyel, ebben az esetben azonban inkább az lesz az előnyöd, hogy nem kell foglalkoznod ezzel a területtel. A gazdasági előnyök feltehetően nem érvényesülnek.

Egyedi gyártás

A fulfillment előnye: Ha a gyártást harmadik fél végzi, te pedig csak forgalmazod a terméket, akkor például külföldi forrás esetén érdemes lehet egy fulfillment cég bevonása. Amennyiben te magad gyártod a termékeidet, akkor szinte biztos, hogy a saját raktárlogisztikával jobban jársz. 

A fulfillment hátránya: Egyedi termék esetén a termékeket egyedileg kell azonosítani, így a küldemények gyakorlatilag csak átcímkézésre kerülnének a kiszállítást végző logisztikai cég címkéjével. Az egyedi termék a fulfillment csapathoz érkezve már általában egyedi azonosítóval ellátott és egyedileg csomagolt áru, így gyakorlatilag nincs értelme a fulfillment cég bevonásának.

Szezonalitás

A fulfillment előnye: A kiszervezett logisztikai szolgáltatás előnye, hogy a vállalkozás sokféle termékkörrel foglalkozik. Feltehetően iparági tapasztalattal rendelkezik, ismeri a volatilitás mértékét és idejét. Ráadásul a különböző iparágak csúcsszezonjai sokszor eltérnek. A három tényező – iparági tapasztalat, diverzifikált portfólió és mérethatékonyság – együtt kiszámíthatóan magas minőséget jelent a szezonális ingadozástól függetlenül.

A fulfillment hátránya: A fulfillment csapatnak átadva a felelősséget nem fogsz tudni közvetlenül beavatkozni, ha késedelem adódik a kiszolgálásban. Kellemetlenség adódhat abból, ha a nagyobb partnerek csomagjait priorizálja a partner, és nincs megfelelő alkupozíciód. Érdemes rákérdezni, hogy dedikált csapat foglalkozik-e a kiemelt partnerekkel, és van-e dedikált csapat a kisebb partnerek kiszolgálására.

Időráfordítás

A fulfillment előnye: A webshop üzemeltetése során a legtöbb folyamat automatizálható. A logisztikai feladatok megszervezése humán erőforrást és koordinációt igényel. Amennyiben család mellett, munka mellett másodállásként vagy más okból a lehető legkevesebb időráfordítással oldanád meg a webáruház üzemeltetését, akkor a fulfillment igazán neked való megoldás!

A fulfillment hátránya: A megrendelés és státuszkövetés a legtöbb esetben teljesen automatizálható. De még mielőtt hátradőlnél, el kell érned, hogy minden beszállítód vonalkóddal lássa el a termékeket, a vonalkódokat regisztrálni kell a fulfillment csapatnál és egyeztetni kell az egyes kiszereléssel, összetartozó termékekkel kapcsolatos kérdéseket. A legfontosabb, hogy értesülj róla, ha időben, minőségben félrecsúszik a teljesítmény.

Saját infrastruktúra és képességek

A fulfillment előnye: A webshop üzemeltetésének két legfontosabb sarokeleme a marketing és a logisztika. Ha jó érzéked van a marketing és IT feladatok végrehajtásához vagy menedzseléséhez, akkor érdemes ezekre a területekre fókuszálnod, a logisztikát pedig külső erőforrással biztosítani. Ha a webshopindítás felé egy felismert piaci rés sodor, és igazából nem vagy marketingspecialista, akkor a beruházási keretet marketingre ajánlott fordítani, és a logisztika terén inkább gyorsan megtanulni az alapokat.

A fulfillment hátránya: Ha több éves raktárbérleti szerződéssel rendelkezel, akkor hiába lenne hatékonyabb a dropshipping vagy a kiszervezés, feltehetően a szerződés lejáratáig nem érdemes váltanod. Ebben az esetben vizsgáld stratégiailag a kérdést, és a lejáratot megelőzően mérlegeld újra a helyzetet.

Termék értéke

A fulfillment előnye: Nagy értékű termék esetén a tárolással és anyagmozgatással járó sérülési és készletgazdálkodási kockázatokat is elkerülheted. Ellenőrizd a szolgáltató partner biztosításait és biztonsági protokolljait, köss saját biztosítást is, kimondottan a kiszervezett logisztikai partner károkozására vonatkozóan.

A fulfillment hátránya: Általában azt javaslom, hogy saját futárszolgálattal szervezd meg a szállítást, mert így a vevőadatok és vevőkommunikáció a te hatásköröd marad, nagy értékű áru esetén viszont kiemelten fontos a megfelelő csomagolás. Könnyen beragadhatsz a beszállító és a futárszolgálat közé egy esetleges sérülés esetén, ezért rendkívül fontos, hogy ellenőrizd és minősíttesd a feladó csomagolóanyagát a futárszolgálattal!

Utánvét

A fulfillment előnye: Nem releváns ebben a kategóriában.

A fulfillment hátránya: Ha a logisztikai szolgáltatást más szervezi, akkor több azonnal fizető vevő helyett a kiszervezett logisztikai vállalkozásnál összpontosul a bevételed. Körülményes lehet, de több szolgáltató kezeli, hogy az utánvétet a megrendelőnek és nem a feladónak utalványozzák.

Készlet

A fulfillment előnye: A kiszervezéssel végtelen raktárkapacitást nyersz, így mindig akkor tudsz nagy tételben beszerezni, amikor az gazdaságilag a legkedvezőbb. A hatékony raktári rendszernek köszönhetően nyugodtan bővítheted a kínálatodat és új termékcsoportokat is felvehetsz a palettára. 

A fulfillment hátránya: Ha pusztán a tárolási díjat vizsgáljuk, akkor feltehetően a kiszervezés esetén drágább lesz egy adott polchely vagy raklaphely. A lassan forgó, illetve eladhatatlan készletek óriási költséget jelenthetnek. Ezért aztán érdemes figyelned a piaci trendeket, a beragadó készleteketől pedig akciózással, készletkisöpréssel, akár ajándékozással megszabadulnod.

Termék mérete

A fulfillment előnye: Kis méretű termék esetén nagyon előnyös a kiszervezett logisztika, nagyobb termék esetén viszont specializált csapatot érdemes keresned, mint például a Futar.hu. Terjedelmes küldemények esetén nagyobb területre, másféle tárolási kapacitásra, rakodóeszközökre, csomagolóanyagokra és folyamatokra van szükség. Minél összetettebb a termékportfólió, annál több folyamattól és gazdaságtalan beruházástól szabadít meg a fulfillment szolgáltató.

A fulfillment hátránya: A profi rendszerek egyik oldalról skálázhatóvá és rugalmassá teszi a webáruházad működését, másik oldalról költségesebb mint, ha a lakásod egy részét áldoznád raktározásra és a saját idődet feláldozva készítenéd össze a csomagokat. Ne hagyd figyelmen kívül azt sem, hogy ha kevesebb területre kell fókuszálnod, akkor ott magasabb eredményt tudsz elérni.

Kiszállítási határidő

A fulfillment előnye: A kiszervezett raktárból a futárszolgálatok napi több ezer csomagot is elszállítanak, így dedikált autóval a lehető legkésőbbi időpontban viszik el a küldeményeket a futárok. Sokszor a délutáni rendelések esetére is megígérheted a másnapi kiszállítást.

A fulfillment hátránya: A hátránya akkor érvényesül, ha átmeneti kapacitáshiány keletkezik, és a küldeményeid kiszolgálása nem priorizált (lásd: szezonalitás). Érdeklődj a szervezeti struktúráról, valamint figyeld a határidőre történő teljesítést, hogy probléma esetén a lehető leghamarabb tudj egyeztetni.

Extra szolgáltatás

A fulfillment előnye: Kiszervezés esetén több időd marad a kiegészítő szolgáltatások kitalálására és megszervezésére, például: összeszerelés, beüzemelés, azonnali szállítás, vásárlást segítő és támogató szolgáltatások.

A fulfillment hátránya: A termék személyre szabásának a lehetőségét fulfillment esetén a legtöbb esetben elveszted, ezért érdemes a futárszolgálati szolgáltatást a lehető legjobban kiválasztanod, hogy ezen a területen emelni tudd a vásárlói élményt.

Tipp: Érdemes elgondolkodnod azon, hogy felvállalod a futárszolgálat szervezésének feladatát, és a saját partneredet küldöd az áruért (a legtöbb nagyker, fulfillment is megengedi). Így több szolgáltatóra támaszkodva, nagyobb rugalmasságod marad, ha szolgáltatóváltásra kényszerülsz.

Takács Mihály következő cikkében a saját raktározás fenti szempontok szerinti elemzését olvashatod majd el!

Blog

5 jellemző ok, ha túl magas a visszafordulási arány a weboldaladon

Ha a látogatóid nagy része a megérkezés után röviddel távozik is az oldaladról anélkül, hogy bármilyen műveletet elvégezne, akkor érdemes mihamarabb utánajárni a problémának, majd korrigálni a hibát.
2023-07-25
Blog

Árcsökkentés helyett ajándék: mivel lepd meg a vásárlódat? 

Egy pszichológiai jellegű árképzési változtatással sokszor ugyanazt a hatást érheted el – a profitod feláldozása nélkül –, mintha az áraidat csökkentenéd. Ugyanis a legtöbbjüket vonzza az olyan termékek megvásárlása, amelyek mögött valamilyen érték lapul, ajándék formájában.
2022-10-14
Blog

SEO alapok: 2. rész: Szerkezet

Az előző részben bemutattam a tartalommal kapcsolatos legfontosabb elvárásokat, a mostaniban pedig azt járom körbe, hogy az oldalt milyen szempontok alapján javasolt felépíteni és kialakítani.  Legfontosabb szerkezeti elemek: Weboldal feltérképezhetősége, morzsamenük - Mennyire könnyű a keresőknek navigálni az oldalon, elérik-e az összes aloldalt Oldaltérképek használata - Általa gyorsabban és könnyebben feltérképezhetik az oldalt Nem létező, hibás oldalak […]
2016-06-07
Blog

CREATE VIDEO ADS IN MINUTES WITH GOOGLE'S NEW TOOL

The YouTube Video Builder, which is currently in it’s beta form, has a high accuracy in our current situation. On one hand it offers companies new opportunities to stay in the focus under these changed circumstances as well. On the other hand it makes video ad creation, a usually time-, material- and resource-dependent area, free and available for anybody.
2020-06-16
Blog

Közösségi média marketing nonprofit szervezeteknek

Az olyan alkalom, mint az adó 1% időszaka lehetőséget ad a nonprofit szervezeteknek marketing kampányok indítására. Ilyenkor az emberek tipikusan adakozóbbak, és nagyobb eséllyel csatlakoznak a non-profit szervezetek ügyéhez, csak el kell érniük őket a kampányaikon keresztül. A közösségi oldalakban rejlő lehetőségeknek köszönhetően ma már a non-profitoknak is szinte határtalan lehetőségeik vannak. A non-profit szervezetek […]
2016-04-13
Blog

3 app Instás videó kontenthez

A videó az egyik legfontosabb formája a közösségi médiában megosztható tartalmaknak, az Instagram pedig számos lehetőséget ad saját videós kontent gyártására. Az Instagram posztok és story-k egyre elterjedtebb formája a különböző mozgóképes anyagok megosztása. Okostelefonjaink segítségével már nem kell, hogy költséges legyen a minőségi videótartalom gyártás. Ebben a bejegyzésben három olyan eszközt mutatunk, amik segítségével javíthatjuk […]
2019-03-13
Blog

5 tipp, hogy növeld weboldalad konverziós arányát

A mai rohanó világban a vásárlók részéről a minőség mellett a gyorsaság is elvárás, ezért választják egyre többen az online vásárlást a fizikai üzletek helyett. A konverziós arány egy e-kereskedelmi vállalkozás számára az egyik legfontosabb mutatószám, amely óriási hatással van a bevételre, a profitra. A megfelelő színek, képek, szöveg, elrendezés, navigáció fellendítheti a konverziót, javíthatja a felhasználói élményt és a weboldal visszafordulási arányát, valamint csökkentheti a kosárelhagyások száma. Nézzünk néhány fontos kreatív tényezőt, amire a konverzióoptimalizálás érdekében érdemes kiemelten odafigyelni.
2023-02-27
Blog

Digitális marketing stratégiák

A digitális média annyira átható, hogy már egy életformának tekinthető. Gyakorlatilag mindenki rendelkezik okostelefonnal, sok háztartást szerelnek fel intelligens eszközökkel, beleértve a tableteket, a telefonokat és számítógépeket. A Big Data, a digitális marketing eszközök és a social media lehetővé teszik, hogy a marketing szakemberek különböző felületen szólítsák meg a fogyasztókat. Azonban míg a hirdetők továbbra […]
2018-01-03
Logisztika vs. e-kereskedők – Hol van a kutya elásva?
Beköszöntött a Neobankok kora – jó ez nekünk?
Itt a főszezon! – Hogyan érdemes felkészülni a Q4-re?
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató