Menü

A saját raktározás előnyei és hátrányai – belevágsz, vagy inkább másra bízod? 

by Takács Mihály, május 31, 2023
Ha úgy határozol, hogy beszállítódtól a saját raktáradba érkezteted a termékeket, akkor a számos pozitívum mellett komoly kihívásokkal is szembesülhetsz. Cikkünkben néhány rendkívül fontos tényezőt kiemelve megvizsgáljuk a saját raktározás legfontosabb jellemzőit.

Korábbi írásában Takács Mihály, a FUTAR.HU Logisztikai Kft. ügyvezető igazgatója már áttekintette a dropshipping legfontosabb tényezőit – e modell esetében a webáruházadban eladott termékeket a vásárlóid közvetlenül a beszállítóidtól kapják meg. Górcső alá került a fulfillment szolgáltatási típus is, amelynek esetében a kínálatodban szereplő termékeket a fulfillment cég által üzemeltetett raktárban tartod készleten. 

De mégis milyen lényeges faktorokat kell figyelembe venned akkor, ha saját raktár kezelése mellett döntesz? Milyen előnyökkel és kihívásokkal számolhatsz? Nézzük ezúttal is a szempontokat, valamint a pro és kontra érveket!

Speciális termék

A saját raktározás előnye: Ha a termékeid biztonsága és épsége az átlagostól eltérő körülményeket igényelnek, akkor sokszor az a leghatékonyabb, ha magad teremted meg a körülményeket. Ez különösen igaz akkor, amikor a termékkör tárolási szempontból egyforma tárolási körülményeket követel. A teljes tárolási és összekészítési folyamatot ellenőrizheted, és a legmagasabb minőséget tudod garantálni!

A saját raktározás hátránya: Az induláskor nagyobb tőkét igényel. Külön raktárhelységre lesz szükséged, ahol fel tudsz készülni az élelmiszeripari vagy éppen a veszélyes áru tárolásának magas fokú sztenderdjeire.

Egyedi gyártás

A saját raktározás előnye: Amennyiben te magad gyártod a termékedet, akkor a gyártás vagy személyre szabás folyamatát egybevonhatod az összekészítéssel és a címkézéssel. A raktáradban sokkal inkább az alapanyagoknak, félkész termékeknek kell helyet biztosítanod, illetve érdemes kiegészítő termékeket kínálnod a saját gyártású termék mellé. Egyedi gyártás esetén a saját tárolás és összekészítés lesz a leghatékonyabb és leggazdaságosabb számodra.

A saját raktározás hátránya: Ha a termékeid rendelésre készülnek ugyan, de a gyártást más végzi, akkor a legtöbb esetben inkább a dropshipping a jó megoldás. Ezalól kivétel, ha nagy számú rendelés érkezik külföldről gyűjtő megoldással. Továbbá, ha találsz olyan árukapcsolást, amit rendszeresen együtt tudsz értékesíteni a főtermékkel, akkor többet nyerhetsz az extra árréssel és saját márkás csomagolással, mint a plusz szállítás költsége.

Szezonalitás

A saját raktározás előnye: Ha főtevékenységként indítottad a webshopot, és főállásban fejleszted, akkor talán az egy működő kényszermegoldás, ha te magad vagy a tartalékkapacitás a raktárban és az ügyfélszolgálaton. Megannyi más teendő van: beszerzési kapcsolatok építése, weboldal fejlesztése, marketingtervezés és -kivitelezés, SEO, Ads, Facebook stb… Ezek a feladatok nagyon fontosak, egész évben foglalkozni kell velük, azonban a szezon idejére fel tudsz előre készülni, és ilyenkor extra kapacitásként beszállhatsz a telefonok kezelésébe és a csomagolásba. 

A saját raktározás hátránya: A terület kiválasztásánál a legerősebb szezon tárolási és értékesítési volumenét kell figyelembe venned, de egész évben kalkulálnod kell a költségekkel. A megrendelésszám ingadozásához a raktári kapacitást is hozzá kell igazítanod. A nyári szabadságolások és bizonyos termékek esetén az erős szezont diákokkal jól ellensúlyozni tudod, de a karácsony előtti hajtásra és más csúcsokra alaposan meg kell tervezni a kapacitásbővítés folyamatát.

Időráfordítás

A saját raktározás előnyei: Ha főtevékenységként vágsz bele a webshop építésbe, akkor a saját időd ráfordításával sok költséget takaríthatsz meg a kiszervezett logisztikához képest, de csak addig, amíg a raktározást saját garázsodban vagy a lakás egyik szobájában meg tudod oldani. A raktárkészlet betárolása, leltározása, a csomagok összekészítése, csomagolása, címkézése sok időt igényel, de talán kárpótol, hogy minden egyes feladott csomag sikerélményt és extra energiát ad.

A saját raktározás hátrányai: Nagyon tudatosan el kell különíteni az időt az egyéb webshop fejlesztési és üzemeltetési teendőkre. Fontos, hogy észrevedd, amikor a raktári feladok helyett a cégnek máshol nagyobb hasznot termel a tevékenységed. Könnyen bedarálja az embert a mindennapi operatív munka, és sokáig eredményesnek és sikeresnek érzed a napod, később viszont visszaüt a fejlesztés hiánya (új beszállítók, újragondolt kampányok, akciók, ráncfelvarrás a honlapon stb.).

Saját infrastruktúra és képességek

A saját raktározás előnye: Arra fókuszálj, amivel úgy érzed, hogy a legtöbbet tehetsz a webshop fejlesztéséért. Ha például kreatív vagy, és fogékony vagy az online marketingre, akkor sokkal többet tehetsz a shopért, amikor ezeket a tevékenységeket tervezed vagy végzed, mint amikor a küldeményeket babrálod. Külsős marketingcsapattal dolgozva viszont a felszabadult időd egy részét fordíthatod a logisztikai folyamatok saját kialakítására. Később egy profi szolgáltató ellenőrzésekor, hasznos lesz számodra, ha ismered az ellenőrzési és kontroll pontokat.  

A saját raktározás hátránya: Egy induló shop termékkínálatának tárolásához, a küldemények összekészítéséhez nincs mindig szükség raktárlogisztikai szakértelemre, kísérletezéssel és logikával nagyon jó rendszert építhetsz fel, azonban a kezdeti költségeket nem úszod meg saját raktár esetén! Az eszközkészlet függ a termékkínáltattól, de szükséged lesz árumozgató eszközökre például raklapemelő békára vagy molnárkocsira, kézi csomagzárógépre, címkenyomtatóra stb. is.

A termék értéke

A saját raktározás előnye: A termékek tárolására és kezelésére értéküknek megfelelő folyamatot és csomagolási technológiát tudsz kidolgozni. 

A saját raktározás hátránya: Nagy értékű raktárkészlet esetén jelentős finanszírozási igény jelentkezik, és a tárolásnak is biztonsági kockázata van. Vizsgáld meg a raktáradat tűzvédelmi, valamint betörésédelmi szempontból, és csökkentsd a kockázatot szakemberek segítségével!

Utánvét

A saját raktározás előnye: Köztes szolgáltató kihagyásával a futárszolgálattól az utánvét gyorsabban érkezik meg hozzád. Tipp: keress olyan fulfillment szolgáltatót, amely a legjellemzőbb küldeménykategórádat saját hálózatával ki is tudja szállítani. A Futar.hu példál nagycsomagokra specializálódott fulfillment és futár szolgáltató. 

A saját raktározás hátránya: Több szolgáltatóval érdemes dolgoznod a kiszállítási portfólió teljessége érdekében, így az utánvétek elszámolása és ellenőrzése időigényes, de nagyon fontos feladat. 

Készlet

A saját raktározás előnye: A raktárkapacitásod terhére szezonon kívül is kedvező költségek mellett tárolhatod a termékeidet, nem vagy rákényszerítve, hogy dömpingáron megszabadulj a beragadt készletektől. Fizikailag is találkozol a termékeiddel, így könnyebben átlátod a készletmozgást, és kreatívabban tudod tervezni a jövőbeni termékportfóliót.

A saját raktározás hátránya: Alkalmazkodnod kell a raktár fizikai adottságaihoz, minden fejlődési lépcsőnél egy kicsit kifeszíted a költségvetést, és nagyobb terhet jelent, amíg forgalomban és termékkészletben utoléred a nagyobb helységet. Minél hamarabb kezdj el profi szoftverrel raktárnyilvántartást vezetni, alakíts ki polchelyeket, így láthatod a szabad kapacitást, és időben felkészülhetsz egy újabb fejlesztésre.

A termék mérete

A saját raktározás előnye: Újra kiemelem, hogy a saját infrastruktúra előnye, hogy alkalmazkodni tudsz a termékeid paramétereihez! Nagy méretű termékek esetén azonban itt is külön figyelmet kell fordítanod arra, hogy a raktárhoz minél közelebb tudjanak megállni a beszállítók, sík, szilárd burkolatú úton legyen mozgatható az áru a betárolás és az árukiadás során.

A saját raktározás hátránya: Kis méretű csomagokkal akár otthon, a gardróbszekrény átalakításával is elindíthatod a saját shopodat, de nagy méretű és nehéz termékek esetén több emberre lesz szükséged az árumozgatáshoz, a nagyobb teherbírású hidraulikus liftek nagyon lassúak, ezért csak drágább földszinti, dokkolókapus raktárral érdemes belevágni a hatékony folyamatok felépítésébe. 

Kiszállítási határidő

A saját raktározás előnye: A gyors kiszállítás kulcskérdés a vásárlóidnak, ezért nagyon fontos kiderítened, hogy a szerződött futárcég mikor tudja legkésőbb felvenni nálad a csomagokat. Jó technológiával és hatékony folyamatokkal minél tovább garantáld a tárgynapi feladást és a másnapi kiszállítást. 

A saját raktározás hátránya: Minden futárlogisztikai cég költségszerkezetében előnyös, ha egyszerre több csomagot tud átvenni a feladótól. Ezért sokan minimum feladási korlátot kötnek ki, vagy arra kérnek, hogy magad vidd a csomagot átvételi pontra.

Extra szolgáltatás

A saját raktározás előnye: Saját infrastruktúra mellett egyedül te döntöd el, hogy melyik futárcégekkel, csomagautomatás technológiákkal tarkítod a futárlogisztikai portfóliódat. Lehetőséged van extra szolgáltatásokkal kiegészíteni a palettát: azonnali kiszállítás, hétvégi kiszállítás, összeszerelés, beüzemelés, használt cikk visszavétele stb.

A saját raktározás hátránya: A legszabadabban ezzel a megoldással alakíthatod ki a futárlogisztikai portfóliót, azonban minden egyes új szállítási módozat, extra szolgáltatás további összekészítési folyamatokat követel, ami terheli a raktári kapacitást. Érdemes ebben is egyensúlyt tartanod: nézd meg, hogy melyek működnek a legjobban, és szelektálj!

Vajon milyen szempontokat kell figyelembe venned, amikor logisztikai partnert választasz? Takács Mihály következő cikkében erről a témáról olvashatsz majd részletesebben!

Blog

Árcsökkentés helyett ajándék: mivel lepd meg a vásárlódat?

Egy pszichológiai jellegű árképzési változtatással sokszor ugyanazt a hatást érheted el – a profitod feláldozása nélkül –, mintha az áraidat csökkentenéd. Ugyanis a legtöbb látogatót vonzza az olyan termék megvásárlása, amely mögött valamilyen érték lapul, ajándék formájában.
2022-11-21
Blog

Egy szuper Facebook konferencián jártunk

Ma már talán nincs olyan vállalkozás, aki nem használja üzleti célokra a Facebookot. Azonban sokan nem profik a tartalomgyártásban vagy a hirdetésekben, de még a marketing szakembereknek is lehet újat mutatni a trükkökkel és  ötletekkel. Ezért is mentünk el a Kreatív Kontroll által szervezett Facebook-minikonferenciára, mivel előadiói listája már önmagában garantálta, hogy hasznos információkat kapunk […]
2018-04-21
Blog

3 tipp: hogyan alakítsunk ki hűséges rajongótábort?

A szórakoztatóipart sok mindent taníthat a marketingeseknek arról, hogy hogyan építsék be az online rajongótáborokat, más néven “fandomokat”a cégek stratégiájába. A leghűségesebb rajongók töltik le először az új albumot, nézik meg egy sorozat legfrissebb epizódját vagy vesznek jegyet a meghirdetett koncertre. Azonban az online rajongótáborok jelensége nem korlátozódik a szórakoztató iparra. Más területeken is fellelhetőek, […]
2016-01-29
Blog

5 tipp a sikeres mobil marketinghez

Mit érdemes tehát tudnunk a mobil marketingről? Az év végéhez közeledve érdemes végiggondolni, mi működött idén a mobil marketing világában, hiszen az idei év tendenciái a jövőévi stratégiát is befolyásolják majd. Mivel ma az internethasználók átlagosan két készülékkel kapcsolódnak a hálózathoz, és ezek egyike gyakran okostelefon, végig kell gondolnunk a hirdetéseink kialakítása során, hogyan jelenjünk […]
2015-12-15
Blog

Népszerűsíts Instagramon!

Gondoltad volna, hogy YouTube csatornádat az Instagramon is népszerűsítheted? Ha üzleti célokra üzemeltetsz YouTube csatornát, akkor érdemes beállítani azt a profilban. Ugyan a webhelynél csak egy URL lehetőség van, de megadhatsz egy második URL-t is az Info mezőben, amely a YouTube csatornádra irányít át. Ez azonban csak az üzleti fiókoknál működik. Mivel az Instagram a […]
2018-05-10
Blog

Együtt jobb? A Watch Party opció

A Facebook elkötelezett a felhasználók iránt, és egy olyan platform létrehozására törekszik, ami a vezető felülete minden baráti és családi, illetve még az idegenek közötti beszélgetéseknek is. Cél, hogy minden fontos témáról és eseményről való kommunikációt ezen a platformon tegyék meg a felhasználók. A globális social médiát tekintve a nyilvános beszélgetések nagy része olyan események […]
2019-04-03
Magyarországi e-commerce forgalom 2020. Q1-ben
Blog

E-commerce a korona idején

Általánosságban elmondható, hogy egy közepes januárt követően kifejezetten pozitívan alakult az idei február és ebben a helyzetben ért el minket a járvány márciusban.
2020-04-07
Blog

10 legfontosabb tavaszi közösségi média kampány

A március idén kiemelt időszak volt a közösségi média világában: nem csak a nemzetközi nőnaphoz és a húsvéthoz kapcsolódó kampányok, de nagy változást hozó közösségi média hírek is megjelentek. Nézzük végig a legfontosabb kampányokat és híreket, mert a tavasznak még korántsincs vége, sok változást hozhat még a közösségi média világába. Microsoft: #MakeWhatsNext A nemzetközi nőnap alkalmából a […]
2016-04-11
KÜLÖNKIADÁS / [EN] Balkáni online piac lehetőségei - Megéri nyitni a magyar e-kereskedőknek?
A vinted story – Digitális turkálóból gigantikus online piactér
A recommerce felemelkedése – menő lett a használt cucc?
Még több podcast
Állások
MKB Bank: FinTech Verseny
A FinTech Verseny célja, hogy az MKB Bank megtalálja azokat a digitális pénzügyi megoldásokat, újszerű digitális megközelítéseket, amelyek továbbfejlesztéséhez, megvalósításához, piaci bevezetéséhez banki partnerre van szükség. Az MKB Bank inkubációs központjában az alábbi támogatást nyújtja: Mentor Program, amelynek keretében banki, FinTech, IT biztonsági, technológiai, üzleti, marketing, UX és jogi szakemberek segítik a kiválasztott megoldások továbbfejlesztését, […]
Berlin Startup Calling 2016 Ötletverseny
A fejedben van a következő nagy tech ötlet? A lehető legjobb helyen jársz! A Visual Meta most lehetőséget nyújt arra, hogy az üzleti projekted végre valósággá váljon. Készítsd el az ötleted összefoglalóját és nevezz a pénzdíjakért és tárgyi nyereményekért összesen 15 000 euró értékben. Modern világunk fejlődésének egyik alappillére a technológia. A digitális technológiák fejlődése […]
Nemzetközi pályázat - Fókuszban a női startupok
Magyarok is indulhatnak a Vodafone nemzetközi pályázatán A Németországban működő Vodafone Institution egy Európában egyedülálló kezdeményezéssel segíti a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat. Az F-LANE pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A pályázatra természetesen magyar startupok is jelentkezhetnek. A […]
Digitális világ ingyen - Online jelenlét pályázat
Xpertstudio Kft ingyen elkészíti a pályázó számára a weboldalát – webáruházát vagy mobil Applikációját, Grafikaiarculatát, vagy Videós anyagát – Animációs filmjeit, kivitelezi Adwords és Facebook kampányát. Pályázatot benyújthat bármely szervezet, cég, egyesület, alapítvány, intézmény, önkormányzat, egyéni vállalkozó, egyház és magánszemély. A pályázat aktuális 2016.Október.10-től Pályázat zárás időpontja: 2016. December 20. JELENTKEZEM és kitöltöm a pályázati […]
Buktatók a közösségi médiában: ezeket a szokásokat hagyjuk el a siker érdekében
Veled is megesett már, hogy a Forbes-t lapozgatva arra gondoltál, milyen lenne egyszer a magazin hasábjain szerepelni? Elképzelted valaha, hogy egy neves díjátadón a te nevedet harsogják a mikrofonba? Idézni tudnál a Jobs című filmből, és kívülről fújod a világ leghíresebb sikertörténeteit? Talán nem nagy merészség azt feltételezni, hogy jó páran járunk hasonló cipőben. Legtöbbünk azonban már a megszületésük pillanatában melegebb […]
Még több állás
Hello!
Eazy Digital is a new wave digital agency founded in Budapest. The largest division is Google and Facebook ad management.

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]

„A vásárlóknak egyre fontosabb az edukáció” – interjú Pörzse Norberttel, a vágyaim.hu ügyvezetőjével

Nemrégiben hozták nyilvánosságra az Ország Boltja 2023 verseny eredményeit: ügyfelünk, a Vágyaim.hu mind a Minőség díj, mind pedig a Népszerűségi díj esetében az első helyet szerezte meg a saját kategóriájában. Vajon mi a siker titka? Depo Ecommerce Évkönyv & Toplista 2023 című magazinunkban többek között erről is beszélgettünk Pörzse Norbert ügyvezetővel.  Az internet hőskorában az […]
Hello!
493 forgalmazó, 3 116 767 termék
Nálunk tényleg megtalálod amit keresel!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
mehet
Copyrights © 2022 EAZY Digital
Adatvédelmi Tájékoztató