A visszafordulási ráta (angolul: Bounce Rate) a weboldal azon látogatóinak százalékos arányát mutatja meg, akik csak egyetlen oldalt tekintenek meg, és/vagy a megérkezésük után nagyon hamar el is hagyják a site-ot bármiféle interakció nélkül.
A probléma hátterében számos ok állhat, a ConvKit segítségével ezúttal 5 jellemző magyarázatot vizsgálunk meg közelebbről. Emellett természetesen hatékony tippeket is adunk, hogy visszanyerd látogatóid bizalmát.
Ez talán a leggyakoribb ok, amiért a látogatók gyorsan kilépnek az adott weboldalról. Manapság már a legtöbb embernek nincs se türelme, se ideje várni – hiszen a világhálón a megfelelő sebességű oldalbetöltés az egyik legalapvetőbb elvárás.
Ha az oldalad lassan töltődik be, akkor nagy valószínűséggel a userek jelentős része pillanatok alatt kilép, és talán soha többé vissza sem tér (ráadásul SEO szempontból is hátrányba kerülsz).
Teszteld weboldalad sebességét, ezt ma már több felületen is megteheted (például Google PageSpeed Insight, Pingdom, GTmetrix). Ha nem tölt be az oldalad 2-3 másodperc alatt, akkor feltétlenül orvosolnod kell a problémát. Használj olyan eszközöket, amelyek segítségével optimalizálhatod a weboldaladat, például alkalmazz képoptimalizáló szoftvert, minimalizáld a CSS és JavaScript kódokat, távolítsd el a nem használt plug-ineket és bővítményeket.
A GWI adatai szerint a világ internetezőinek 77 százaléka havonta vásárol valamit online, és több fogyasztó teszi ezt meg mobiltelefonon és tableten keresztül, mint asztali számítógépen vagy laptopon. Vagy itt a Statista vizsgálata: 2022 negyedik negyedévében mobileszközökkel történő weboldal-forgalom százalékos aránya világszerte 59,15% volt.
Ha tehát egy oldal nem mobilbarát, az jelentősen rontja a felhasználói élményt, csökkenti a látogatottságot, valamint a userek által végrehajtott konverziók számát. És talán mondanunk sem kell: a Google is előnyben részesíti a mobilra optimalizált site-okat.
Melyek a mobilra optimalizált webhely jellemzői? Többek között a reszponzív dizájn, a könnyű mobileszközös kezelhetőség és persze a megfelelő sebesség (legyen legalább annyira gyors, mint asztali gépen).
Vagyis nem egyértelmű, hova szeretnéd irányítani a látogatót, hogy végrehajtsa a kívánt tevékenységet. Legyen szó bármilyen konverziós pontról (vásárlás, feliratkozás, letöltés, regisztráció stb.), ha nem egyértelmű a navigáció, akkor a user nem fogja tudni, hogy mit kellene tennie, melyik lépés következik az oldal használata során. Ettől elbizonytalanodik, a konverzió pedig elmarad.
Milyen a jó konverziós pont? Világos és egyértelmű üzenet, értékes ajánlatot tartalmaz, könnyen elérhető, jól pozícionált, rendszeresen tesztelt és szükség szerint optimalizált.
A weboldal külleme szempontjából az a feladat, hogy megtaláld az arany középutat. Mondani persze könnyű… Felsorolunk azért néhány tényezőt, amelyeket szem előtt tartva sikerülhet megvalósítani a célt.
Felhasználóközpontú: Szabd a dizájnt a látogatók igényeire, az ő szempontjaikat helyezd előtérbe. A jó dizájn segíti a usereket abban, hogy könnyen megtalálják azokat információkat, amelyekre szükségük van, ezáltal növeli az oldal hitelességét és persze a konverziós arányt is.
Egyszerű: vagyis áttekinthető, tiszta, egyértelműen vezeti a látogatót.
Vonzó: ami vonzó, az felkelti az érdeklődést. Természetesen a “vonzó” kifejezés alatt ez esetben azt kell érteni, amit a célközönséged annak talál. Ha ezt felmérted, akkor már lesz egy alapvető elképzelésed arról, hogy milyen irányba induljatok el a grafikai tervezés során.
Reszponzivitás: lásd cikkünk 2. pontját. A jó dizájn reszponzív, vagyis automatikusan alkalmazkodik a különböző képernyőméretekhez és eszközökhöz.
Egységesség: az egyes dizájnelemeknek konzisztensnek kell lenniük, legyen szó akár a betűtípusokról, a színekről, az elrendezésről, stb..
A weboldalad tartalmának nagy része feltehetően bizonyos kulcsszavak körül forog, amivel alapjában véve nincs gond, sőt, segíthet az organikus forgalom fellendítésében. De: sok website arra törekszik, hogy bizonyos kulcsszavakra rangsoroljon a keresőmotorokban, ezt azonban oly módon teszik, hogy teletömik kulcsszavakkal a tartalmat anélkül, hogy azok valóban kapcsolódnának a témához. Angolul ez a keyword spamming.
Ezt a módszert viszont a Google finoman szólva sem nézi jó szemmel, SEO szempontból tehát zsákutca. A látogatókat pedig kifejezetten bosszantja az érthetetlen, rossz minőségű tartalom, vagyis jelentősen ront a felhasználói élményen.
Gyárts releváns és értékes tartalmat, használd okosan (!) a kulcsszavakat és -kifejezéseket. Ne próbáld meg manipulálni a Google-t a keyword spamminggel, mert teljesen felesleges; pont az ellenkező hatást fogod vele elérni, mint amire számítasz.
A cikk forrása: ConvKit