A kulcsszókutatás a legfontosabb, leggyakoribb és legnagyobb precizitást igénylő online marketing tevékenységek egyike. A megfelelő kulcsszavak kiválasztásán áll vagy bukik a weboldalad jó helyezése, ezen keresztül ismerheted meg jobban a célközönséged igényeit, sőt segítségével akár újabb piaci résekre is bukkanhatsz. Így nem pusztán látogatókat, hanem potenciális vevőket, ügyfeleket vonzol az oldaladra. Nézzük, hogyan érdemes nekifogni!
Első lépésként írj össze olyan általános témákat, amelyek a weboldaladra jellemzőek és amelyek a célközönségedet a leginkább foglalkoztatják! Keress rá az adott témakörre a Google keresőben, és figyeld meg, hogy mennyi releváns találatot kapsz! A leggyakoribb kifejezésekért rendszerint nagy a verseny és szinte lehetetlen velük (főként egy kezdő weboldal esetén) a találati rangsor elejére kerülni. További hátrányuk, hogy gyakran pontatlan találatot adnak, a velük elérhető konverzió ezért csak minimális.
Minél pontosabb kifejezéseket adsz meg, annál nagyobb az esélye, hogy a te weboldalad lesz a legrelevánsabb az érdeklődők számára. Az összeállított kulcsszólista sosem tekinthető véglegesnek, hiszen a vásárlók részéről mindig újabb igények kerülnek felszínre, vagy éppen tűnnek el.
Újabb ötletek felkutatásához keress rá a Google-ban egy kifejezésre és a rendszer a keresési statisztikák alapján (a találati eredmények alján vagy már a begépelésnél) ahhoz kapcsolódó további keresési javaslatokat kínál fel.
Ha mindez kevésnek bizonyul, ötvözheted két nagyszerű eszköz előnyeit. Az egyik ilyen eszköz a Google Adwords Kulcsszótervező, amelynek használata ugyan regisztrációhoz kötött, cserébe viszont praktikus funkciókat biztosít. Ez a szolgáltatás megmutatja a kulcsszavakra történő keresések becsült számát, a verseny intenzitását és újabb kulcsszavakra ad javaslatokat.
Ha elakadtál, ebben a videóban rengeteg hasznos tippet találsz:
https://youtu.be/12DlOROp9BI
A másik hasznos szolgáltatás, a Google Trends arra szolgál, hogy akár több évre visszamenőleg megvizsgálhassuk az adott kulcsszó teljesítményét a Google keresőben. Az elemzést lebonthatjuk országra, tájegységre, városra és azt is megtudhatjuk belőlük, hogy az adott kifejezésre való keresések száma növekvő vagy csökkenő tendenciát mutat.
A fő kulcsszavaidra naponta több százan vagy több ezren is kereshetnek, viszont ezek rendszerint a webes keresések kevesebb mint 30 %-át teszik ki. A fennmaradó 70 % az úgynevezett "long tail" kifejezésekre irányul, amely egyedi kulcsszavak, speciális kifejezések millióit foglalja magában. A fő kulcskifejezések jellemzően 1-3 szóból állnak és általánosabbak, míg a "long tail" kifejezések esetében ez többnyire 3-nál több szó.
A "long tail" kulcsszavak gyakran hatékonyabbak, mert az érdeklődőket a konverziós folyamat későbbi szakaszában érik el. Ha előzőleg tehát okosan választottad ki kulcsszavaidat, akkor a leendő vevőid - konkrét elképzeléseikkel - gyorsabban rád találhatnak. Habár hosszú távon az az optimális, ha a fő- és a "long tail" kulcsszavakat (a megfelelő arányban) egymással kombinálva használod, kezdetben lényegesen rövidebb idő alatt magasabb konverziót érhetsz el egy "long tail" kifejezéssel.
Ajánlott bizonyos időközönként kielemezned, hogy egyes kulcsszavakra a konkurencia milyen eredményt ér el. Ha a listádon szereplő kulcsszóra jobb a versenytársaid helyezése (inkognitó módban), akkor van még bőven teendőd. Azonban vedd észre azokat a kifejezéseket, amelyek felett a konkurencia figyelme átsiklott! Ha gyorsan reagálsz, komoly versenyelőnyre tehetsz szert.
A fent említett lépéseket - igény szerint - negyedévente, havonta, hetente legalább egyszer szükséges végigcsinálni és a siker hosszú távon is mérhető lesz.