Van olyan vásárló, aki még mindig ragaszkodik a fizikai boltban történő személyes átvételhez. Akad, akinek az a legkényelmesebb, ha a futár az otthona ajtajáig hozza megrendelt terméket. És persze egyre többen esküsznek a csomagpontokra és/vagy a csomagautomatákra.
Ahogy már említettük: ahány vásárló, annyi vásárlói preferencia. Ha szeretnéd alaposabban megismerni, hogy milyen kiszállítási módozatokat és extra szolgáltatásokat építhetsz be a futárlogisztikai portfólióba, akkor érdemes alaposan átböngészned Takács Mihály, a FUTAR.HU Logisztika Kft. ügyvezető igazgatójának alábbi írását.
A házhoz szállítást minden termékméret, termékkategória esetében biztosítanod kell. A legtöbben ezt a kényelmes megoldást választják, még akkor is, ha minden nap elmennek a bolt vagy az automata mellett.
A futárszolgálat a személyes vásárlás élményéből nyújt egy kis szeletet a vásárlóknak. A futár egy pillanatra az eladód és webshopod képviselője lesz egy személyben; ő az, aki személyesen találkozik a vásárlóddal és az utolsó benyomást hagyja a vevőben. A türelmes, udvarias futár szimpátiát kelt a megrendelőben, és visszatérő vásárlókat generál neked.
A házhoz szállítás hátránya a magasabb költsége lehet – összehasonlítva a fix pontos megoldásokkal –, de a szolgáltatási díj különbözetét a legtöbb vásárló hajlandó megfizetni a kényelmesebb kiszállítás érdekében. Mindenképpen azt javaslom, hogy több futárszolgálattal működj együtt, és ezen a téren engedj szabad választást a vásárlóidnak, hiszen mindenkinek van kedvenc futárszolgálata.
Induláskor közvetítőn keresztül tudsz gazdaságosan és hatékonyan számos futárszolgálathoz kapcsolódni, később pedig, nagyobb csomagszámnál már közvetlenül is ki tudsz alakítani több kedvező díjú szerződést.
Fix pontos átvételi lehetőségnek a csomagpontokat és a csomagautomatákat hívjuk. Egyetlen
hátrányaként az automata visszáruzást említeném: amennyiben a vásárló 1-2 napon belül nem fordít energiát a termék átvételére, akkor a termék automatikusan visszaszállításra kerül. Szerencsére az egyre sűrűbb hálózatnak és a gyors kiszállításnak köszönhetően a vásárlók könnyebben tudják eldönteni a vásárlás alkalmával, hogy mikor és hol tudják a lehető legegyszerűbben átvenni a csomagot.
A pandémia alatt értelemszerűen népszerűvé váltak a csomagpontok és -automaták, de manapság is hasonló előnyökkel bírnak, mint a social distance időszakában. Akad ugyan, aki manapság is azt tartja az automata pozitívumának, hogy nem találkozik senkivel, de
a legfontosabb előnye a fix pontos átvételnek, hogy nem kell alkalmazkodni a futárhoz.
A piaci trendek az automata felé mozdulnak: lényegesen olcsóbb, éjjel-nappal feltölthető csomagokkal, valamint 0-24-ben átvételi lehetőséget is kínál. Egyre sűrűbb a csomagponthálózat és nagyobb lefedettséggel bír, így sokak számára kényelmesebben beilleszthető a napi megszokott útvonalba. A csomagautomaták száma elképesztő ütemben növekszik, 2021-2023-ban több ezer automatát telepítettek a szolgáltatók.
Az automatában a rekeszek száma véges és a méretük meglehetősen behatárolt, a csomagpontokon rugalmasabb a raktárhely. Kis méretű csomagokat szinte mindig automatába rendelek, nagyon szerethető ez a megoldást. Kihagyhatatlan része a fix pontos hálózat a futárlogisztikai portfóliónak.
A nagy méretű termékek esetén viszont nem jelent valódi megoldást. Ha terjedelmes és nagy súlyú termékekkel is foglalkozol, akkor ne felejtsd el beállítani, hogy mely termékek esetén választható a fix pontos kiszállítás. Ezeknél az árucikkeknél kizárólag a házhoz szállítás alkalmazható még, akik esetleg a kedvezőbb árazása miatt mégis a fix pontot választják, azok is kellemetlen tapasztalatot szereznek a webshoppal kapcsolatban – ez pedig elfogadhatatlan végeredmény.
Másrészről azoknál a termékeknél, ahol a címzett esetleg szégyelli a vásárlást, ott jelentős
forgalomnövekedést jelent a csomagautomatás átvételi lehetőség. Ilyen termékek lehetnek például az intim termékek, a szexuális segédeszközök, a fogyással kapcsolatos étrendkiegészítők, a gyógyhatású készítmények és így tovább.
A személyes átvétel biztosításának jelentős beruházási igénye van. Általában csak a helyszín
behatárolt környezetében válik reális lehetőséggé. A vásárlók kiszolgálása rendkívül időigényes, és sokszor olyan kérdésekkel fordulnak az eladóhoz, amit a termékleírásnál is elolvashattak volna. A fizikai bolt emeli a költségszintet, így az árversenyben kihívást jelent.
A személyes átvétel nem automatizálható, a teljes nyitvatartási időre meg kell oldanod a fizikai jelenlétet. Ezzel szemben legalább ugyanennyi előnye is van!
A fizikai bolt megbízhatóságot kölcsönöz a webáruháznak. Sajnos a webáruházban vásárlók könnyen szerezhetnek olyan tapasztalatot, hogy a félrevezető tájékoztatást követően nagyon silány minőségű terméket kapnak, vagy a csomag csak jelentős késéssel érkezik meg. Előfordul, hogy a webshop a vásárlást követően elérhetetlenné válik, nem teljesít, hibás terméket küld.
Biztos vagyok benne, hogy te azzal az elhatározással indulsz neki minden napnak, hogy elégedetté és boldoggá teszed a vevőidet. Viszont közülük sokan rendkívül gyanakvók lehetnek a máshol szerzett negatív tapasztalatok miatt, így a fizikai helyszín – még ha egyesek számára nincs is elérhető távolságban – azt a stabilitást és piaci jelenlétet sugározza, ami megerősíti abban, hogy egy számonkérhető, szabályosan működő és jóhiszemű webáruházban vásárol. Sokan bíznak a szakértelemben, az eladóval való személyes találkozásban. Megnéznek, összehasonlítanak néhány terméket online, de kérdések maradnak bennük, így inkább ellátogatnak a bemutatótermedbe.
A személyes találkozás alkalmával meg tudod mutatni neki, hogy milyen termékek közül érdemes választania, milyen kiegészítők érhetőek el hozzá, milyen szolgáltatásokat tudsz hozzá kínálni, és kiderülhet, hogy más igényeire is van megoldásod. A kosárérték jelentősen növekszik. A személyes átvétel legolcsóbb formája, ha a lakhelyed környékén heti 2 nap 2 órára elérhetővé teszed a csomagátvételt, de őszintén megvallva véleményem szerint ez időpocsékolás. A személyes átvételnek bemutatóteremmel, fizikai bolttal együtt van értelme még akkor is, ha ez a helyszín egy garázs, aminek a nyitvatartása nem folyamatos. Árukészletnek kell lennie a helyszínen, valamint jó szakembereknek, akik lelkesedéssel beszélnek a termékeidről és jószándékkal szolgálják ki a vásárlóid igényeit.
Jogszabályi lehetőséged megvan, hogy a webáruházban más árakat alkalmazz, mint a fizikai boltban, de ez meglehetősen rossz benyomást kelthet a vásárlóidban. Lehet, hogy érdemes néhány kiegészítő terméket kizárólag a fizikai boltban készleten tartani, amiket online korábban nem sikerült eladni.
A bemutatóteremmel kapcsolatban csak annyi költséget vállalj, ami megtérül a személyes értékesítéssel. Jó belépő lehet egy szépen berendezett garázs vagy kis üzlethelyiség, ami heti háromszor 4 órára nyit ki. Ha azt tapasztalod, hogy hosszabb nyitvatartással is megtérül, akkor érdemes állandóan elérhetővé tenni a lehetőséget. A fizikai boltot leginkább azok tarthatják reális megoldásnak, akik a saját raktárinfrastruktúra mellett döntöttek.
Költséghatékony és kézenfekvő megoldás a kiszolgáló személyzetet kisebb forgalom mellett bevonni a webes csomagok összekészítésébe és a raktári rend fenntartásába. A raktár rendezetté tételével és minimális átalakításával közvetlenül a raktárban biztosítható a személyes átvételi lehetőség.
Építsd a bizalmat az online térben a raktáradról, bemutatótermedről készült kültéri és beltéri fényképekkel.
A fenti átvételi módok szinte kötelező elemei a futárlogisztikai portfóliónak, de ha több hozzáadott értéket szeretnél adni a vásárlóknak, akkor ki kell egészítened a palettát olyan elemekkel, amelyek különleges vásárlói élményt biztosítanak.
Az alábbiakban javaslok néhány lehetőséget.
A fentiek alapján meg tudod határozni, hogy milyen kiszállítási módozatokat és extra szolgáltatásokat szeretnél beilleszteni a futárlogisztikai portfólióba, hogy az a lehető leghatékonyabban működjön.